آفتاب

معاون مشعل: حماس همواره بر حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرده است

معاون مشعل: حماس همواره بر حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرده است

معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با بیان اینکه این جنبش از آغاز بحران سوریه خواهان حل و فصل سیاسی آن بوده است، تصریح کرد: بین‌المللی ساختن مشکل سوریه باعث شد که راه‌حل آن به دست ابرقدرت‌ها بیفتد تا منافع خود را محقق سازند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موسی ابومرزوق، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در مصاحبه با روزنامه فلسطینی الرسالة گفت: مسئولان مصری از من نخواستند تا این کشور را ترک کنم و من همچنان در قاهره هستم و مسئولان رسمی دروغ بودن اتهام‌ها علیه حماس را می‌دانند.

این مقام حماس با بیان اینکه این جنبش خواهان حفظ امنیت ملی مصر است، گفت: ما هیچ گزینه‌ای جز تعامل با مصر و تکیه بر آن نداریم چرا که مصر تنها گذرگاه نوار غزه به جهان است.

وی همچنین اظهار تاسف کرد که برخی از سازمان‌های فلسطینی اتهام‌ها علیه جنبش حماس را با دروغ‌ها و اقدامات فرصت طلبانه بی‌ارزش و در نتیجه اختلافات سیاسی با حماس تقویت می‌کند.

معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: جنبش فتح بر این پایه و اساس به دنبال تحقق آشتی با حماس است که خود را مشروع می‌داند و از طرف دیگر می‌خواهد تا به این مشروعیت بپیوندد. آشتی با فتح نیاز به گفت‌وگوهای جدید ندارد چرا که تمامی مسائل مورد بحث و مناقشه قرار گرفته است بلکه آشتی فتح نیازمند حسن نیت است.

موسی ابومرزوق ادامه بازداشت‌های سیاسی و سرکوب اعضای جنبش حماس را محکوم و تاکید کرد: این اقدامات تنها به نفع اسرائیل است. اما من اهمیت آشتی ملی تاکید می‌کنم چرا که دو دستگی‌ها تاثیر منفی بر فلسطینی‌ها در مقابله با اسرائیل و رهایی از آن داشته است.

وی نسبت به خطرناک بودن تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای امضای توافق چارچوبی جان کری، وزیر خارجه آمریکا هشدار داد و گفت: من بر این باورم هر کس که علی‌رغم خواسته گروه‌ها و کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش و بسیاری از اعضای جنبش فتح به مذاکرات می‌پردازد، هیچ هراسی از امضای توافقنامه‌ای ندارد که فلسطینی‌ها آن را نمی‌پذیرند. این توافق بسیار خطرناک است چرا که هدف آن حل و فصل مساله فلسطین است.

موسی ابومرزوق نسبت به خطرناک بودن پیشنهادهای محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر جایگزینی نیروهای ناتو به جای نیروهای رژیم صهیونیستی بر رود اردن هشدار داده و در خطاب به محمود عباس گفت: جامعه بین‌الملل این حق را برای مقابله با اسرائیل به تو داده است. اما زمانی که نیروهایی را از چند کشور به فلسطین می‌آوریم چه کار خواهی کرد؟ چرا که سرزمین تو همچنان تحت اشغال قرار دارد.

معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با بیان اینکه گزینه‌های موجود در اختیار محمود عباس این امکان را برای مخالفت وی با طرح آمریکا به وجود نمی‌آورد، اظهار کرد: علت این امر این است که عباس گزینه‌های سیاسی خود را محدود ساخته و آن‌ها را تنها به مذاکرات منحصر کرده است و گزینه رفتن به سازمان ملل و نهادهای آن بهتر از مذاکره با اسرائیل است.

وی سیاست‌های برخی از کشورهای عربی علیه فلسطینی‌ها را "ظالمانه و غیر انسانی" خواند و اعلام کرد: برخی از این کشورها به فلسطینی‌ها اجازه نمی‌دهند تا دست به بسیاری از اقدامات بزنند و مانع از آزادی آمد و شد و سفر و فعالیت‌ آن‌ها می‌شود و ما می‌دانیم که این سیاست‌ها هزاران فلسطینی را مجبور ساخت تا به دنبال تابعیت‌های دیگری بروند یا اینکه به کشورهای دور دست مهاجرت کند.

این مقام در خصوص بحران سوریه این مساله را به شدت تکذیب کرد که جنبش حماس در رخدادهای جاری در سوریه دست داشته باشد. وی عنوان داشت: موضع حماس تحریف شد و به قدرنشناسی متهم شد. اما امروز می‌بینیم که آن خواسته‌ای که جنبش حماس از آغاز جهت حل و فصل سیاسی بحران سوریه مطرح ساخت تنها راه برون رفت از این بحران است.

وی با بیان اینکه بین‌المللی ساختن مشکل سوریه باعث شد راه حل آن در دست ابرقدرت‌ها قرار بگیرد تا منافع خود را محقق سازند، اظهار کرد: کشورهای عربی امروز با اوضاع کشورهای خود درگیر هستند و الیرموک بخشی از سریالی است که تنها با یکپارچه شدن موضع فلسطین و تدوین برنامه‌های ملی جامعه حل و فصل می‌شود.

معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس بر اهمیت روابط این جنبش با کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید و عنوان داشت: رکودی در این روابط صورت گرفته است و ما تلاش می‌کنیم تا این رکود را از بین ببریم.

وی همچنین اظهار کرد که حماس به تلاش‌های خود برای برداشتن نام این جنبش از فهرست تروریستی ادامه می‌دهد و این امر بسیار پیچیده است و نیاز به تلاش‌های بسیاری دارد به ویژه آنکه آمریکا سازمان آزادی‌بخش و همچنین نلسون ماندلا، رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی را در این لیست قرار داده بود.

انتهای پیام

کد N128534

وبگردی