آفتاب

عبدالله ناصری: جریانات خودسر با هدف مخالفت با سیاست‌های دولت یازدهم فعال شده‌اند

عبدالله ناصری: جریانات خودسر با هدف مخالفت با سیاست‌های دولت یازدهم فعال شده‌اند

یک عضو بنیاد باران با بیان اینکه "ضعف در اجرای قانون مهمترین دلیل شکل‌گیری رفتارهای خودسرانه است"، گفت: به دلیل اینکه دولت یازدهم گرایش‌های اصلاح‌طلبانه دارد، جریان‌های خودسر فعالیت خود را برای مقابله با دولت آغاز کرده‌اند.

یک عضو بنیاد باران با بیان اینکه "ضعف در اجرای قانون مهمترین دلیل شکل‌گیری رفتارهای خودسرانه است"، گفت: به دلیل اینکه دولت یازدهم گرایش‌های اصلاح‌طلبانه دارد، جریان‌های خودسر فعالیت خود را برای مقابله با دولت آغاز کرده‌اند.

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "گروه‌های خودسر پس از انقلاب اسلامی همواره فعال بوده‌اند"، اظهار کرد: در دهه اول انقلاب این گروه‌ها ضعیف بودند اما پس از پایان جنگ و در دهه دوم انقلاب، رشد یافتند.

این فعال سیاسی در ادامه افزود: وجه تشابه پشتوانه فکری دولت محمود احمدی‌نژاد با گروه‌های خودسر، گریز از قانون بود و به همین دلیل فعالیت‌ گروه‌های خودسر در دوره دولت‌های نهم و دهم کمرنگ شد اما با روی کار آمدن دولت یازدهم برای تأمین نیازهای فکری خود مجدداً فعال شدند.

وی با بیان اینکه "جریان‌های خودسر بدون حمایت و پشتیبانی عده‌ای در داخل قدرت نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند"، تصریح کرد: آنها مورد حمایت هستند و امکانات فراوانی دارند، به همین دلیل در همه حوزه‌ها وارد می‌شوند. حریم مرجعیت شیعه همواره حریم محترمی بوده است اما حتی این حریم توسط همین گروه‌ها نادیده گرفته می‌شود.

این عضو بنیاد باران با بیان اینکه "توسعه‌نیافتگی سیاسی فضا را برای گسترش جریان‌های خودسر آماده می‌کند"، خاطرنشان کرد: با این وجود باید به هر میزان که تحزب و توسعه‌یافتگی رشد می‌یابد، این گروه‌ها تضعیف شوند اما این معادله در کشور ما متفاوت است زیرا در دوران اصلاحات و در دولت تدبیر و امید این گروه‌ها تقویت شده و می‌شوند. در واقع این گروه‌ها نیازهای خود یا مجرای تأمین نیازهای خود را از دست داده‌اند؛ بنابراین برای تأمین آنها مجدداً فعال شده‌اند.

ناصری در همین رابطه افزود: حاکمیت در دوران دولت نهم و دهم یکدست و هماهنگ با نیازهای فکری و عاطفی نیروهای خودسر بود. به طور مثال سینما، تئاتر و موسیقی با دیدگاه‌های آنها هماهنگ بود پس آنها نیازی به فعالیت نداشتند. در آن دوره مخالفان دولت هم قادر نبودند فعالیت خاصی کنند پس این گروه‌ها در توقفگاه‌های خود در حال استراحت بودند،‌ اما در حال حاضر با هدف مخالفت با سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی دولت یازدهم باز هم فعال شده‌اند.

وی همچنین با بیان این اعتقاد که "حیات و هویت گروه‌های خودسر در بستر برخی جریان‌های تندروی اصولگرا شکل می‌گیرد"، گفت: اگر این جریان بتواند نیازهای روحی و فکری نیروهای خودسر را تأمین کند، آنها نیازی به ارز اندام اجتماعی ندارند اما وقتی دولت و مجلسی سرکار بیاید که با دیدگاه‌های آنها نزدیک نباشد، آنها فعال می‌شوند. البته من جریان معتدل و عاقل اصولگرایی را از جریان‌های خودسر جدا می‌دانم.

این عضو بنیاد باران در ادامه با اشاره به اینکه "دستیابی به قدرت سیاسی برای این جریان‌ها یک هدف محسوب نمی‌شود"، خاطرنشان کرد: تحصیلات کم و آشنا نبودن با وضعیت جامعه، عاطفی بودن و تحت‌ تأثیر فضای تبلیغاتی قرار گرفتن و نیز مقتدر نبودن به لحاظ فکری، از شاخص‌های جریان‌های خودسر است. البته رفتار بدنه نیروهای خودسر توسط تئوری‌پردازان خشونت تبیین و نهادینه شده است.

ناصری در پایان با تاکید بر اینکه "هرچه مردم‌سالاری در کشور تقویت شود، عرصه فعالیت نیروهای خودسر کاهش پیدا می‌کند"، تصریح کرد: البته این راهکار زمان‌بر است. در کوتاه‌مدت باید اراده‌ای جدی از سوی حاکمیت و دستگاه‌هایی مثل شورای عالی امنیت ملی و قوه قضائیه برای برخورد با این جریان‌ها بوجود بیاید.

انتهای پیام

کد N128516

وبگردی