آفتاب
یک فوق تخصص غدد:

96 درصد سرطان‌های تیروئید پیش آگهی خوبی دارند

96 درصد سرطان‌های تیروئید پیش آگهی خوبی دارند

یک فوق تخصص غدد با بیان اینکه ندول‌های با قطر بیش از یک سانتی متر در سنین زیر 35 سال نیاز به بررسی بیشتر دارد، گفت: تنها 1.6 درصد از بیمارانی که دارای یک یا تعداد بیشتر ندول تیروئیدی هستند، دچار سرطان تیروئید می‌شوند.

دکتر محبوبه سادات حسینی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه در مطالعات تصویربرداری بیماران با مشاهده موارد غیرطبیعی ندول‌های تیروییدی قابل مشاهده است، گفت: گاهی اوقات ندول‌های تیروئید به صورت تصادفی در طی مطالعات تصویربرداری که به علل دیگر از ناحیه گردن انجام می‌شود، شناسایی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه ندول‌های اتفاقی در تیروئید، بسیار شایع هستند، گفت: سرطان تیروئید نادر است و در 16 تا 18 درصد بیمارانی که تحت تصویربرداری از گردن قرار می‌گیرند، ندول‌های اتفاقی تیروئیدی دیده می‌شود، در حالی‌ که تنها 1.6 درصد از بیمارانی که دارای یک یا بیشتر ندول تیروئیدی هستند، دچار سرطان تیروئید می‌ شوند.

این فوق تخصص غدد یادآور شد: بعضی از سرطان‌های تیروئید، رشد بسیار کندی دارند و مبتلایان به این نوع از سرطان‌ها، غالبا به علل دیگری می‌میرند. بیش از 96 درصد سرطان‌های تیروئید، از نوع پاپیلاری و فولیکولار هستند و پیش آگهی آنها نسبتا خوب است.

حسینی خاطرنشان کرد: همکاران رادیولوژیست در گزارش ندول‌های تصادفی تیروئید و هم سایر همکاران در مواجهه با این گزارش‌ها و انجام اقدامات تشخیصی بیشتر، موارد خاصی را لحاظ کنند.

وی در خصوص ندول‌هایی که همراه با لنفادنوپاتی هستند، یادآور شد: ندول‌های با قطر بیش از یک سانتی متر در سنین زیر 35 سال و ندول‌های با قطر بیش از 1.5 سانتی متر در سنین بالای 35 سال نیاز به بررسی بیشتر دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در پایان گفت: توصیه می شود همکاران رادیولوژیست از گزارش ندول‌های اتفاقی تیروئید که در این دسته‌بندی نمی‌گنجند و ممکن است گزارش آنها منجر به شروع اقدامات تشخیصی غیرضروری شود، اجتناب کنند.

انتهای پیام

کد N128410

وبگردی