آفتاب

خبرنگاران ترکیه علیه سانسور تظاهرات کردند

خبرنگاران ترکیه علیه سانسور تظاهرات کردند

آنکارا - ایرنا - شماری از خبرنگاران ترکیه ˈعلیه سانسور و فشار فزآینده دولتˈ بر خبرنگاران و رسانه ها امروز (دوشنبه ) در استانبول تظاهرات کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تظاهرکنندگان که در مقابل مرکز مطبوعاتی استانبول تجمع کرده بودند، بسوی استانداری این استان راهپیمایی کردند. نیروهای امنیتی ترکیه تاکنون در این راهپیمایی دخالت نکردند.

معترضان در این تجمع نسبت به اعمال فشار به مدیران رسانه ای برای سانسور اخبار توسط دولت آنکارا اعتراض کردند.

ˈقدرت اوگورˈ رییس ˈاتحادیه روزنامه نگارانˈ ترکیه در این تجمع گفت: بدون آزادی مطبوعات نمی توان در یک جامعه دمکراتیک زندگی کرد . آزادی مطبوعات تضمین کننده دمکراسی است.

ˈگزارشگران بدون مرزˈ، ترکیه را در رده صد و پنجاهم از بین صد و هشتاد کشور جهان در زمینه آزادی مطبوعات قرار داده است.

در ترکیه در سال گذشته 153 خبرنگار در هنگام پوشش حوادث این کشور زخمی شدند و 39 نفر دیگر به زندان افتاده اند.

ˈحلمی هاچال اوغلوˈ خبرنگار برجسته ترکیه ای نیز گفت: دولت آنکارا می کوشد با استفاده از روسای شرکتها و خبرنگاران نزدیک به خود، رسانه ها را کنترل کند . ما خبرنگاران می گوییم دیگر بس است و به همین منظور امروز تجمع کرده ایم.

این گروه از خبرنگاران تا استانداری استانبول تظاهرات کردند و در آنجا بیانیه خود را قرائت کردند و خواستار پایان رسمی فشارها بر روزنامه نگاران ترکیه شدند.

خانم ˈچیدم تونچˈ دیگر خبرنگار معترض گفت: سانسور، به خبرنگاران فشار می آورد . فشار، سانسور و خودسانسوری، رسانه را از بین می برد، نخست وزیر در گزارشهای زنده و حتی زیرنویس تلویزیون هم دخالت می کند.

هفته گذشته رسانه های ترکیه خبر دادند که ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه، با تماس با رییس تلویزیون ˈخبر ترکˈ از او خواست پخش زنده تلویزیونی سخنرانی یکی از مخالفان سیاسی را متوقف کند و شبکه نیز مجبور به این کار شد.

جمعیت روزنامه نگاران ترکیه به تازگی از رفتار نخست وزیر و اعضای هیات دولت این کشور با خبرنگاران به شدت انتقاد کرد.

هیات مدیره جمعیت روزنامه نگاران ترکیه با صدور بیانیه ای با اشاره به واکنش های تند اردوغان نخست وزیر ترکیه به سوالات برخی خبرنگاران، تاکید کرد: از نخست وزیر ترکیه می خواهیم که ˈلحن نیشدارˈ و ناراحت کردن خبرنگاران را کنار بگذارد.

هیات مدیره جمعیت روزنامه نگاران ترکیه در این بیانیه اضافه کرد: با نگرانی شاهد رفتارهای تند مقامات دولت با روزنامه نگاران و بی اعتبار کردن آنان هستیم.

هیات مدیره این جمعیت افزود: هر روز شاهد نمونه های جدیدی از کارشکنی های دولت اردوغان در برابر فعالیت های خبرنگاران رسانه ها هستیم که از دولت انتقاد می کنند.

تازه ترین گزارش منتشر شده خبرنگاران بدون مرز نشان می دهد که ترکیه برای دومین سال متوالی بزرگترین زندان برای روزنامه نگاران شده است .

گزارشهای خبرنگاران بدون مرز و کمیته حمایت از روزنامه نگاران و خبرنگاران حاکی از آن است که هم اکنون 40 روزنامه نگار و خبرنگار در ترکیه پشت میله های زندان هستند و مقام های دولت ترکیه به سرکوب و سانسور صداهای مخالف ادامه می دهند.

بر اساس این گزارش، مقام های ترکیه بیش از 60 گزارشگر و خبرنگار را به علت پوشش خبری اعتراضات پارک ˈگزیˈ در میدان ˈتقسیمˈ استانبول در ژوئن 2013 میلادی مجبور به استعفا کرد و یا آنها را برکنار نموده اند.

این گزارش افزود: دولت ترکیه سعی در سانسور پوشش خبری اتفاقات حساس در این کشور دارد و رسانه های اجتماعی را تهدید به اعمال محدودیت کرده است.

علاوه بر زندانی شدن 40 خبرنگار در ترکیه، 59 خبرنگار دیگر نیز به علت انتقاد از حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ و دولت این کشور از کار برکنار شده یا مجبور به استعفا شده اند.

خاورم **2010 * 230**1651
کد N128341

وبگردی