آفتاب
اعرافی:

تلاش جامعةالمصطفی(ص) احیاء تراث گذشته حوزه با نگاهی جهت‌مند است

تلاش جامعةالمصطفی(ص) احیاء تراث گذشته حوزه با نگاهی جهت‌مند است

یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: تلاش المصطفی(ص) احیاء تراث گذشته حوزه با نگاهی نو و جهت‌مند است.

یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: تلاش المصطفی(ص) احیاء تراث گذشته حوزه با نگاهی نو و جهت‌مند است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‎الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در دیدار با محمدطاهرالقادری، رهبر جریان منهاج‎القرآن پاکستان، افزود: تفکر عقلی و فلسفی، نیاز امروز حوزه‎های علمیه جهان اسلام است که خوشبختانه حوزه علمیه قم در این زمینه پیشگام بوده و اینگونه بحث‌ها در حوزه علمیه قم و المصطفی(ص) رواج فراوان دارد.

وی با اشاره به گستره فعالیت‎های جامعة‎المصطفی(ص) گفت: این مرکز یکی از بزرگترین مراکز و نهادهای اسلامی در جهان است که در سه دهه گذشته بیش از 30 هزار فارغ‎التحصیل داشته است.

وی افزود: این مرکز بزرگ جهانی امروز با 30 هزار طلبه از 120ملیت یکی از بزرگترین مراکز علمی دانشگاهی و دینی در سطح جهان است که بیش از 90 درصد محصلان آن را طلاب غیر بومی تشکیل می‎دهند.

مدیر جامعة‎المصطفی(ص) یادآور شد: این مرکز هم‌اکنون با بیش از هزار مؤسسه خارجی در حال ارتباط است که 200 مؤسسه از فروع این جامعه به شمار می‎روند.

وی گفت: کار تدوین 3 هزار پایان نامه توسط طلاب المصطفی(ص) در حال انجام است و هم اکنون 1000 پایان نامه در سطوح ارشد و دکتری تدوین شده است.

اعرافی ادامه داد: دانشگاه مجازی المصطفی(ص) نیز در کنار این جامعه در زبان‎های مختلف اقدام به پرورش طلاب در رشته‎های مختلف می‎کند.

اعرافی بیان کرد: سالانه 100 دوره آموزش کوتاه مدت در این مرکز علمی ویژه طلاب برگزار می‎شود و همچنین 300 رشته و گرایش در سطوح تحصیلی مختلف در این مرکز تدوین شده است که 120 رشته آن در حال حاضر فعال است.

وی گفت: رشته‎های این مرکز بیشتر در حوزه فقه، علوم عقلی، و فلسفه و کلام و عرفان، ادیان و مذاهب، حوزه علوم اجتماعی، زبان و تاریخ با رویکرد تطبیقی و مقارن بین ادیانی و همچنین بررسی قرآنی و علوم مرتبط با قرآن تدوین شده است.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انتشارات المصطفی(ص) نیز از جمله پربارترین بخش‎های این مرکز جهانی است که به طور متوسط روزی یک اثر منتشر می‏‌کند و تاکنون 20 هزار اثر از طلاب خود را به انتشار رسانده است.

وی گفت: المصطفی(ص) توجه بسیار زیادی به عرصه قرآن و پژوهش‎های قرآنی، تفسیری، تطبیقی و میان‌رشته‎ای قرآن با علوم مختلف از جمله سیاست و اقتصاد و فلسفه و... داشته و آثار فراوانی نیز در این عرصه منتشر کرده است.

مدیر جامعة‎المصطفی(ص) عنوان کرد: مسئله وحدت و امام‌شناسی و همچنین تقریب مذاهب اسلامی از جمله راهبردهای المصطفی(ص) است که همواره فعالیت‎های علمی و آموزشی خود را با نگاه تمدنی و هدفمند با نگاه به نیازهای روز و زبان مخاطب روز برنامه‎ریزی می‎کند.

انتهای پیام

کد N128279

وبگردی