آفتاب

بلژیک، اولین کشوری که اتانازی کودکان را قانونی کرد

بلژیک، اولین کشوری که اتانازی کودکان را قانونی کرد

پارلمان بلژیک با 86 رای موافق قانون اوتانازی کودکان را بدون محدودیت سنی تصویب کرد.

پارلمان بلژیک با 86 رای موافق قانون اوتانازی کودکان را بدون محدودیت سنی تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این قانون که انتظار می‌رود پادشاه بلژیک آن را امضا کند به کودکان زیر 18 سال که از بیماری لاعلاج و درد جانگاه رنج می‌برند اجازه می‌دهد تا با رضایت والدین‌شان درخواست مرگ خودخواسته (اوتانازی) کند.

در صورت تصویب نهایی این قانون توسط پادشاه، بلژیک اولین کشوری خواهد بود که به همه افراد در هر سنی که باشند اجازه مرگ خودخواسته قانونی می‌دهد.

مخالفان این قانون معتقدند که کودکان قادر نیستند چنین تصمیم سختی را بگیرند. اکنون در بلژیک 12 سال است افراد بزرگسال در صورت ابتلا به بیماری لاعلاج و بسیار سخت می‌توانند درخواست اوتانازی کنند. این کار توسط یک پزشک انجام خواهد شد.

بر اساس گزارش شبکه خبری بی بی سی در هلند که از همسایگان بلژیک به شمار می‌رود افراد بالای 12 سال در صورت داشتن اجازه والدین قادر به انجام اوتانازی هستند.

بر اساس قوانین این کشور این درخواست باید داوطلبانه باشد و تایید شود که فرد بیمار از درد بسیار زیاد بدون امکان بهبود رنج می‌برد، اما مخالفان و مذهبیون معتقدند که این قانون غیراخلاقی است. آنها می‌گویند قوانین کشور بدین گونه است که به نوجوانان اجازه تصمیم‌گیری در خصوص مسائل اقتصادی یا احساسی را نمی‌دهد، اما قانون جدید این امکان را برای آنها فراهم می‌کند که در مورد مرگ‌شان تصمیم بگیرند.

از طرف دیگر حامیان این قانون می‌گویند که در صورت اجرایی شدن آن تنها بخش بسیار کوچکی از کودکان این کشور می‌توانند از چنین قانونی بهره ببرند.

این قانون می‌گوید یک کودک باید مبتلا به بیماری لاعلاج باشد و از درد فیزیکی بسیار زیادی رنج ببرد و همچنین مکررا چنین درخواستی را از اطرافیانش داشته باشد. در این صورت والدین، پزشکان و روانشناس‌ها باید قبل از انجام اوتانازی این درخواست را بررسی و آن را تایید کند.

بر اساس این گزارش هفته گذشته 160 متخصص اطفال در بلژیک در نامه‌ای سرگشاده خطاب به پارلمان این قانون محکوم و اعلام کردند قانونگذاران این کشور نباید برای تصویب چنین قانون حساسی عجله کنند. آنها همچنین متذکر شدند که یک کودک برای اعلام چنین درخواستی باید در هوشیاری کامل بوده و از نتایج این کار آگاهی کامل داشته باشند.

انتهای پیام

کد N128276

وبگردی