آفتاب
قائم مقام ستاد اقامه نماز:

تجسس در زندگی دیگران جز بردن آبروی افراد، نفع دیگری ندارد

تجسس در زندگی دیگران جز بردن آبروی افراد، نفع دیگری ندارد

قائم مقام ستاد اقامه نماز گفت: بحث آبروی افراد به قدری در دین اهمیت دارد که ارزش آن هم‌طراز جان انسان‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌ مطلب اظهار کرد: ما همانگونه که نمی‌توانیم به جسم انسان‌ها خدشه‌ای وارد کنیم، نمی‌توانیم آبروی آنها را در معرض خطر قرار دهیم.

وی یادآور شد: بحث غیبت، تهمت و تجسس در یک ردیف قرار می‌گیرند و تمامی این‌ها از گناهان بزرگ محسوب می‌شوند که هرگز قابل بخشش نیستد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز تصریح کرد: عمدتا کسی به سمت تجسس می‌رود که به دنبال عیب‌جویی است و عیب‌جویی یکی از رذایل زشت اخلاقی است. افراد وقتی به دنبال تجسس می‌روند که به دنبال کاستی در زندگی شخص دیگری هستند و این کار بسیار اشتباه و نادرستی است.

کلباسی با تاکید بر این‌که «تجسس، گناه است» تصریح کرد: تجسس جز بردن آبروی افراد نفع دیگری برای انسان‌ها ندارد. اصلا چه لزومی دارد که ما از تمام زندگی سایر افراد با خبر باشیم.

وی یادآور شد: در مسائلی همچون شغل افراد و یا کارهایی که به مسائل امنیتی کشور برمی‌گردد، تجسس جایز است و مشکلی ندارد چون آبروی آنها را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. ولی بحث ما در اینجا تجسس در احوال شخصی انسان‌هاست که این تجسس با غرض صورت می‌گیرد. ما همانگونه که نمی‌توانیم به مال افراد بدون اجازه دست بزنیم، نمی‌توانیم به سایر موارد زندگی افراد هم بدون اجازه وارد شویم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز خاطرنشان کرد: برای فرهنگ‌سازی این کار باید بدانیم که نیمی از این اخلاق‌های زشت منشاء خانوادگی دارد. برای از بین بردن این رذیلت، انسان‌ها باید به روح خود مراجعه کنند و در جامعه آموزش‌های اخلاقی لازم را کسب کنند.

کلباسی در پایان گفت: برای فرهنگ‌سازی این امر، رسانه‌ها از جمله صدا و سیما نقش بسزایی دارند. صداوسیمای ما می‌تواند با فیلم، نمایش، تئاتر و سایر موارد به این امر زشت اخلاقی، بپردازد همچنین تبلیغ در خصوص نادرست بودن این امر باید در دستور کار فرهنگیان جامعه قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N128273

وبگردی