آفتاب

کار سخت انتظامات جشنواره موسیقی در سالن پاپ

کار سخت انتظامات جشنواره موسیقی در سالن پاپ

تصور کنید والدینی باشید که برای فرزند خردسالشان یک اسباب بازی جایزه خریده‌اند و روبه‌روی او گذاشته‌اند، اما برای مدت طولانی او را مجبور نگه‌می‌دارند که به آن دست نزند و تنها از دور تماشاگرش باشد؛ ماموران انتظامات در سالن مخصوص بخش موسیقی پاپ در جشنواره فجر، دشواری ایفای نقش چنین والدینی را تحمل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از میانه‌های دهه‌ی 80 بود که مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پس از مدت‌ها مقاومت، درنهایت پذیرفتند که بخش موسیقی پاپ نیز به جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر اضافه شود. تا آن زمان، این مقاومت بیشتر از جنبه‌های ملاحظات و همچنین نگرانی در قبال جایگاه فنی و آکادمیک آثار جشنواره بود که درنهایت با حضور گروه‌هایی چون آریان، خشایار اعتمادی و حمید عسگری شکسته شد. اما حالا پس از گذشت چند سال، این بخش از جشنواره، بدون هیچ تردیدی در جدول برنامه‌های جشنواره گنجانده می‌شود، چراکه درآمد حاصل از آن، بخش قابل توجهی از هزینه‌های جشنواره را پوشش می‌دهد؛ و درواقع بخشی از مشکلات مسؤولان مرتبط را در وزارت ارشاد، برطرف می‌کند.

اجراهای جشنواره‌ای حتا گاهی مانند امسال این فرصت را فراهم می‌کند تا خوانندگان پاپ و طرفداران آنان که از مدتی پیش، ازحضور در برخی سالن‌ها محروم بوده‌اند، فمجال دوباره‌ای به‌دست آورند. پس از سالن‌های وزارت کشور و حرکت (ایوان شمس کنونی، متعلق به شهرداری)، سالن برج میلاد نیز از چند ماه پیش و در پی برخی اتفاق‌های حاشیه‌ای مربوط به حضور گشت ارشاد در زمان برگزاری کنسرت‌های موسیقی پاپ، از این کار صرف نظر کرده تا مشکلی به کمبود سالن‌های نه حتا مناسب، بلکه ممکن برای اجرای کنسرت‌های این‌چنینی، افزوده شود.

اما این سالن در ایام برگزاری بیست‌وچهارمین دوره‌ی جشنواره‌ی موسیقی فجر، فرصت دوباره‌ای برای حضور گروه‌های موسیقی پاپ و علاقه‌مندانشان تجربه می‌کند. پس از اجراهای خوانندگانی چون رضا صادقی، شهرام شکوهی و سیروان خسروی، گروه هفت (سون) نیز عصر و شامگاه روز یکشنبه 27 بهمن‌ماه جاری در دو سئانس به روی صحنه رفت. اجرای این گروه نیز مانند گروه‌های مشابه، با استقبال مخاطبان هیجان‌زده‌ای مواجه بود که می‌توان گفت گروهی از آن‌ها در این اجراها، بیش از خوانندگان گروه‌ها از حنجره‌هایشان کار می‌کشند. در اجرای شب گذشته نیز آرش قنادی، خواننده و سرپرست گروه سون، با طرح این پرسش که این صداها را از کجا می‌آورید، خطاب به این دسته از علاقه‌مندان هشدار داد که دکتر خوب متخصص حنجره در کشور کم یافت می‌شود.

با این وجود و درحالی‌که این گروه نیز با اجرای قطعه‌های ریتمیک، از علاقه‌مندان خود می‌خواستند که با آنان همراهی کنند، ماموران انتظامات سالن، مجبور شدند شب سختی را پشت سر بگذارند. این افراد که از میان افرادی با ظاهر خاص هم انتخاب نشده‌اند، مدام مجبور بودند اضلاع سالن را طی کنند و حاضرانی را که تحت تاثیر قطعه‌ها به تحرک‌های درونی افتاده بودند، با تذکر و خواهش، به آرامش دعوت کنند. این ماموران در فضای پر سر و صدای سالن بعضا مجبور می‌شوند در چنین شب‌هایی، برای به هدف رساندن تذکرهای خود، بین دو ردیف صندلی را تا میانه‌های آن، با سختی بپیمایند و بازگردند.

مخاطبان کنسرت گروه سون در اجرای جشنواره، از ابتدا و حتا پیش از آغاز اجرا، ترانه‌ای را با عنوان «دوستت دارم» درخواست می‌کردند اما اعضای گروه با استقامت خاصی از اجرای آن سر باز می‌زدند؛ تا آن‌که اجرای این قطعه در پایان کنسرت، هیجان حاضران را به اوج رساند.

یکی دیگر از مسائل ویژه سالن موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی فجر، روند ثابت تاخیر حدود یک‌ساعته در آغاز اجراهاست.

سرپرست گروه هفت (سون) همچنین در این اجرا، با بیان این‌که وقتی آلبوم جدیدشان در روز 28 مردادماه ساعت 8 صبح عرضه شد، دانلود غیرمجاز آن ساعت هشت و سه دقیقه در صفحه‌های اینترنتی ممکن بود، گفت: نوش جان همه کسانی که آثار ما را بدون در نظر گرفتن کپی‌رایت استفاده کرده‌اند اما یک خواهش کلی دارم و آن این‌که اگر از هر طریقی به اثر هنرمندانی دسترسی پیدا کردید، در صورتی که از آن آثار خوشتان آمد و راضی بودید، نسبت به تهیه نسخه‌ی اوریجینالش اقدام کنید.

خوانندگانی چون محسن یگانه و حمید عسگری، دیگر اجراهای این بخش از جنواره را در روزهای باقیمانده به خود اختصاص داده‌اند.

کنسرت گروه هفت - جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر
" />
کنسرت گروه هفت - جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر

انتهای پیام

کد N128228

وبگردی