آفتاب

عفو عمومی در اوکراین

عفو عمومی در اوکراین

با فرارسیدن روز دوشنبه، دولت اوکراین با عمل به وعده خود، همه کسانی را که در جریان تجمع های اعتراضی بازداشت شده بودند آزاد می کند.

 

 

 

دادستانی اوکراین با انتشار این خبر اعلام کرد که این افراد از کلیه اتهام های وارد شده مبرا خواهند شد.

البته روند آزادسازی افراد بازداشت شده از چند روز قبل آغاز شده بود.

با وجود عقب نشینیهای رئیس جمهوری، مخالفان دولت از اعتراض خیابانی دست برنداشته اند و هزاران نفر با حضور در میدان استقلال در روز یکشنبه از رئیس جمهوری خواستند که دولتی مستقل تشکیل بدهد.

آقای یانوکوویچ، در هفته جاری نامزد خود را برای پست نخست وزیر معرفی خواهد کرد.

آرسنی یاتسنیوک، یکی از رهبران مخالفان می گوید: «به نظر می رسد که رئیس جمهوری فقط به دنبال این است که زمان بیشتری برای خود مهیا کند. او به حل مشکلات اقتصادی و سیاسی علاقه ای ندارد. تنها راه برای حل بحران ایجاد شده تشکیل دولتی فراگیر در کشور است. دولتی که حامی مردم اوکراین باشد و نه حامی منافع یانوکوویچ. اگر او متوجه این مساله نشود ما بار دیگر شاهد چرخه خشونت و تنش خواهید بود.»

تصمیم به عفو بازداشت شدگان پس از آن گرفته شد که مخالفان با گردن نهادن به پیش شرط دولت برای عفو عمومی تصمیم گرفتند که اداره های دولتی و مکانهای عمومی از جمله ساختمان شهرداری کی یف را که اشغال کرده بودند ترک کنند.

مخالفان دولت پس از ترک ساختمان شهرداری راه های منتهی به آن را که با سنگربندی بسته بودند، باز کردند.

البته بنا به گزارش رسانه های اوکراین، گروهی از افراد تندرو پس از خروج مخالفان دولت ورودی ساختمان شهرداری کی یف را مسدود کرده اند.

بسیاری از مکانهای عمومی از بیش از دو ماه قبل در اشغال مخالفان دولت بود.

یکی از مخالفان دولت می گوید: «این اقدام عقب نشینی نیست. همه اینها فقط ما را به نقطه اولی که شروع کرده بودیم بازگرداند. این برای ما مهم است که کسانی که بازداشت شده بودند و بدون هیچ اتهامی خطر هشت تا پانزده سال زندان آنها را تهدید می کرد، حالا آزاد می شوند.»

یکی از اعضای حزب حامی دولت می گوید: «احزاب مخالف دولت اتفاقات در میدان استقلال را کنترل نمی کنند. گروه های مختلفی از چپ و میانه و راست و سبزها در اینجا هستند. آنها با یکدیگر در همه زمینه ها توافق ندارند. چرا که بعضی از آنها می روند، اما بعضی باقی می مانند.»

ناآرامیها در اوکراین حدود سه ماه قبل و زمانی آغاز شد که رئیس جمهوری این کشور به طور غیرمنتظره ای از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا سرباز زد و اندکی پس از آن با روسیه توافقنامه ای تجاری امضا کرد.

معترضان که در ابتدا به حمایت از نزدیکی به اتحادیه اروپا به خیابانها آمده بودند، خیلی زود خواهان کناره گیری رئیس جمهوری و برگزاری زودهنگام انتخابات شدند.

یورونیوز

52261

کد N128147

وبگردی