آفتاب

29 بهمن؛ ادامه روند تعامل هسته ای با غرب

29 بهمن؛ ادامه روند تعامل هسته ای با غرب

تهران- ایرنا- کشورهای گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران آماده می شوند تا دور جدیدی از مذاکرات هسته ای را فردا سه شنبه29بهمن ماه (18فوریه) در وین براساس توافق موقت ماه نوامبر موسوم به برنامه اقدام مشترک و به امید رسیدن به توافق جامع ظرف شش ماه آینده آغاز کنند.

ایران و کشورهای گروه 1+5 پس از 10 سال مذاکره و مقابله با تلاش های بی شمار لابی صهیونیستی در کنگره آمریکا، سوم آذرماه سال جاری به توافقی موقت دست یافتند. بر اساس این توافق، ایران متعهد شد تا غنی سازی بالای 5 درصد را متوقف کرده و اجازه بازرسی به کار شناسان سازمان بین المللی انرژی اتمی بدهد.

درمقابل کشورهای غربی متعهد شدند تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکرده و چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از دارایی های بلوکه شده ایران را به این کشور بپردازند.

طبق توافق ژنو، ایران از20 ژانویه (30 دی92) غنی سازی 20درصدی اورانیوم را متوقف کرد و در مقابل بخشی از تحریم ها به حال تعلیق در آمد.

همچنین ایران با عمل به تعهد خود، امکان بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را فراهم کرد و این بازرسان نهم بهمن ماه (29 ژانویه2014) از معدن گچین در بندرعباس دیدار و از این بازدید اظهار رضایت کردند. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز با بیان اینکه شاهد همکاری خوب و حرکت مثبتی از سوی ایران است، گفت ˈتهران به تعهدات خود در چارچوب توافق ژنو به خوبی عمل می کندˈ.

با توجه به گزارش های رسیده، ایالات متحده آمریکا و شریکانش درحال حاضر مشغول مذاکره و رایزنی در میان خودشان برای برداشتن گام های بعدی در مذاکرات هسته ای با ایران هستند.

آمریکا خارج از توافق اولیه که صرفا به موضوع هسته ای ایران محدود می شود،اعلام کرده باید موضوعات دیگری همچون مسائل حقوق بشر و همچنین موضوع موشک های بالستیک ایران نیز در مذاکرات وین مطرح شود.

همچنین طبق گزارش های منتشره در رسانه ها، اعضای تندروی کنگره آمریکا می خواهند از مذاکره کنندگان غربی بخواهند ایران را به توقف کامل غنی سازی اورانیوم و برچیدن تأسیساتی مانند آب سنگین اراک وادار کنند.

نکته ای که دولتمردان آمریکایی باید به آن توجه داشته باشند این است که برای حل مشکلات خود با ایران، باید بر اساس منافع ملی خود عمل کنند نه بر اساس منافع اسراییل و برخی کشورهای عرب منطقه.

یکی از مشکلات آمریکا در قبال تحولات منطقه خاورمیانه و از جمله ایران، اشتراکات زیاد آنها با سیاست های اسراییل است. اسرائیل و عربستان سعودی از آن بیم دارند که نزدیکی آمریکا و ایران به منافع آنها لطمه بزند.

اما از دیگر سو و طی 35 سال گذشته، آمریکا و غرب باید به این مهم دست یافته باشند که هرگز نخواهند توانست مسایلی را که مطلوب آنان و برخلاف منافع ملی ایرانیان است به آنها تحمیل نمایند و همانطور که رییس جمهوری محترم اعلام کردند باید با ملت ایران با زبان تکریم و نه زبان تهدید، سخن بگویند.

توافق ایران با شش کشورغربی و آمریکا، تنها براساس اصول مورد قبول ملت ایران صورت عملی به خود خواهد گرفت و اگر آنان بخواهند از حدود خود فراتر روند و مواردی را در این گفت وگوها به نمایندگان ملت تحمیل کنند با مخالفت مردم ایران مواجه خواهند شد.

همانطور که مقامات سیاسی ارشد کشورمان بارها در مجامع عمومی و بین المللی اعلام کرده اند، سیاستمداران آمریکایی و غربی به جای خدشه دار کردن اعتمادها، باید از فرصت بی نظیر ایجاد شده برای جلب اعتماد مردم ایران استفاده کنند و به این نکته توجه داشته باشند که مردم ایران نسبت به سیاست های آنان کاملا بی اعتماد هستند.

جمهوری اسلامی ایران علاوه براجرای دقیق تعهداتش براساس توافق نامه ژنو، برای مشارکت جدی در دور آتی مذاکرات مربوط به توافق نهایی هسته ای نیز ابراز آمادگی کرده است. به همین دلیل انتظار اتخاذ اقدامات و زبانی مشابه و متناسب ازسوی سایر طرف ها که با روح حاکم بر موافقت نامه ژنو سازگار باشد، انتظاری منطقی و معقول است.

قطعا راه حل هایی برای تمامی مسائل و ابهامات مربوط به موضوع هسته ای ایران وجود دارد به شرطی که اراده سیاسی برای حل آنها وجود داشته باشد.

اکنون با توجه به اینکه کمپانی های بزرگ اروپایی برای حضور در ایران ابراز تمایل کرده اند، به نظر می رسد مذاکرات بعدی ایران و گروه 1+5 حداقل در مراحل ابتدایی، درباره لغو تحریم ها و ایجاد فضایی جدید درایران باشد. در صورت کاهش و رفع تحریم ها، غربی ها اولین کسانی خواهند بود که از منافع آن بهره مند خواهند شد.

برای آمریکا نیز یک توافق هسته ای نه تنها تنش ها با ایران را کاهش خواهد داد بلکه موجب توقف اشاعه هسته ای درخاورمیانه می شود. کاهش تنش ها با تهران، به واشنگتن اجازه می دهد وابستگی خود را به کشورهای عربی خلیج فارس کم کند.

جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمند با منابع عظیم و طبیعی و فرهنگی غنی در منطقه حساس خاورمیانه است و نقش مهمی در ثبات و صلح جهانی و منطقه ایفا می کند و به نفع غرب است با این کشور و این ملت از راه تعامل و حل اختلافات در آید.

اروپام**1485** 1064
کد N128066

وبگردی