آفتاب

ونزوئلا سه مقام کنسولی آمریکا را اخراج کرد

ونزوئلا سه مقام کنسولی آمریکا را اخراج کرد

تهران-ایرنا-ˈنیکولاس مادوروˈ رییس جمهوری ونزوئلا دستور اخراج سه مقام کنسولی آمریکایی را به اتهام دیدار با مخالفان و سران معترضان صادر کرد.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، مادرو شامگاه یکشنبه بدون ذکر نام این سه مقام آمریکایی خبر اخراج آنها را در سخنانی در تلویزیون ملی ونزوئلا اعلام کرد و یادآور شد وزارت امور خارجه جزئیات بیشتری را از این افراد منتشر خواهد کرد.

وی گفت: گروهی از صاحب منصبان آمریکایی در دانشگاه ها فعالیت می کردند و ما از دو ماه قبل جلسات آنها و دیدارهایشان در دانشگاه های خصوصی را زیر نظر داشتیم. این افراد در بخش صدور ویزای سفارت خانه مشغول به کار بودند.

مادورو همچنین با اشاره به سخنان اخیر وزیر امور خارجه آمریکا و موضع گیری های وی گفت: ونزوئلا از هیچ کسی دستور نمی گیرد.

ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته بیانیه ای صادر و افزایش تنش ها در ونزوئلا را نگران کننده دانست.

وی افزود: بازداشت و زندانی کردن شمار قابل توجهی از معترضان مخالف دولت همچنین صدور حکم جلب برای ˈلئوپولد لوپزˈ رهبر مخالفان توسط دولت ونزوئلا باعث نگرانی بسیار ما شده است.

لئوپولد لوپز آخرین بار روز چهارشنبه هفته گذشته در انظار عمومی ظاهر شده است و در تظاهرات چهارشنبه گذشته سه نفرکشته و بیش از 20 تن زخمی شدند.

مادورو بعد از آن حکم جلب لوپز را صادر کرد و مادورو لوپز را به تحریک معترضان و دست زدن به خشونت متهم کرده است.

لوپز شهردار پیشین منطقه ˈچاکوˈ در شرق کاراکاس، تظاهرات اخیر را علیه دولت ونزوئلا ترتیب داده است. پلیس ونزوئلا روز یکشنبه وارد خانه لوپز و والدین او در کاراکاس شد اما اثری از او نیافت.

وی کمی بعد از این اقدام پیامی در صفحه توئیتر خود منتشر کرد و نوشت: من از همه شما می خواهم روز سه شنبه از میدان ونزوئلا در مرکز کاراکاس به سوی ساختمان وزارت دادگستری تظاهرات کنید.

وی از طرفداران خود خواسته است برای نشان دادن تعهدشان به صلح و مسالمت آمیز بودن تظاهرات، به رنگ سفید لباس بپوشند.

لوپز دراین پیام افزود: من خود نیز در این تظاهرات شرکت می کنم، من جرمی مرتکب نشده ام که بترسم.

در همین حال مادورو نیز از کارکنان شرکت ملی نفت این کشور خواسته است از محل کار خود به سوی کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی کنند.

معترضان در حالی به تظاهرات ادامه می دادند که تنش سیاسی در این کشور شدت گرفته است. تظاهرات اعتراضی روزچهارشنبه گذشته (24 بهمن) در ونزوئلا سه کشته برجا گذاشته است،100 نفر از معترضان که بیشتر آنها را دانشجویان تشکیل می دهند نیز در تظاهرات اعتراضی بازداشت شده اند.

ونزوئلا یکی از بیشترین نرخ جرم و جنایت را در جهان دارد و از نظر سیاسی به شدت دو قطبی شده است؛ مخالفان دولت را مسبب وضعیت نابسامان اقتصادی کشور می دانند. بر اساس آمار رسمی نرخ تورم درسال 2013 در ونزوئلا به عنوان یکی از کشورهای دارای بالاترین ذخایر ثابت شده نفت جهان، 56.2 درصد اعلام شده است.

مادورو در تلاش برای پایان دادن به نارضایتی های عمومی طرح 10 مرحله ای را از روز جمعه معرفی کرد که شامل خلع سلاح شبه نظامیان موسوم به ˈچاویستاˈ، افزایش نظارت نیروهای پلیس و قوانین مشخص بر شبکه های تلویزیونی است.

اروپام**9157 ** 1064
کد N128061

وبگردی