آفتاب

استاد دانشگاه تاجیکستان: روابط دوشنبه - تهران هیچگاه گسسته نمی شود

استاد دانشگاه تاجیکستان: روابط دوشنبه - تهران هیچگاه گسسته نمی شود

دوشنبه ـ ایرنا - «عبدالمکین میرزایف» مسوول اتاق ایران در دانشگاه اقتصاد تاجیکستان گفت: روابط تاجیکستان با ایران روابطی عمیق و ریشه دار است که هیچگاه گسسته نمی شود.

وی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: خلاف مطالب برخی رسانه های مغرض و بعضا ناآگاه در خصوص سرد شدن روابط ایران و تاجیکستان، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان از نظر فرهنگ، تاریخ، زبان و قلمرو مهم است و هیچ کشوری در هیچ برهه از تاریخ نخواهد توانست به این موقعیت و جایگاه خدشه وارد کند.

استاد دانشگاه اقتصاد و تجارت تاجیکستان گفت: «سراج الدین اصلف» وزیر امور خارجه تاجیکستان در مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در شهر دوشنبه تاکید کرد که روابط تهران - دوشنبه عمیق و روبه گسترش است.

میرزایف گفت: تاجیکستان و جمهوری اسلامی ایران شریک مهم و راهبردی یکدیگر هستند و بهترین همکاری های صمیمی را در زمینه های گوناگون دارند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان جایگاه مستحکمی دارد و مردم تاجیک همکاری با ایرانیان را مایه افتخار می دانند و به آن ارج می نهند.

استاد دانشگاه تاجیکستان با بیان اینکه «مردم تاجیک اطلاعات زیادی در مورد انقلاب اسلامی و حوادث تاریخی ایران دارند»، گفت: بسیار خوشبین هستم که در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی همکاری های دو کشور بیش از پیش توسعه یابد و بزرگترین طرح ها در زمینه انرژی در تاجیکستان اجرا شود.

مسوول اتاق ایران در دانشگاه اقتصاد تاجیکستان گفت: 250 شرکت ایرانی در زمینه های مختلف در تاجیکستان فعال هستند و هزاران تاجیکی نیز در این شرکتها مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در 22 سال استقلال تاجیکستان در سختی ها و مشکلات همراه کشورمان بوده است.

برخی رسانه های تاجیکستان اخیرا به دلیل سفر مقام های ایرانی به تاجیکستان کمتر شده است، مدعی سرد شدن روابط تهران - دوشنبه شده بودند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ایران اخیرا در سفر به تاجیکستان که نخستین سفر یک مقام رسمی دولت روحانی به دوشنبه بود، ابراز امیدواری کرد با بکار گیری امکانات و ظرفیت های موجود، فصل نوینی در روابط و مناسبات تهران - دوشنبه شکل گیرد.

«ابراهیم رحیم پور» در این سفر با رییس جمهوری و وزیر امور خارجه تاجیکستان در خصوص روابط دو کشور دیدار و گفت و گو کرد.

آساق**ه.ص**1663**1545
کد N128056

وبگردی