آفتاب
اخطارها و تذکرات نمایندگان درباره مصوبه هدفمندی تلفیق،

توکلی: با مصوبه تلفیق درباره هدفمندی قیمت حامل‌های انرژی در سال 93، 71 درصد افزایش می‌یابد

توکلی: با مصوبه تلفیق درباره هدفمندی قیمت حامل‌های انرژی در سال 93، 71 درصد افزایش می‌یابد

با آغاز بررسی بخش مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در گزارش کمیسیون تلفیق از ضعف ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه 93 برخی نمایندگان تذکرها و اخطارهایی را در این رابطه مطرح کردند.

با آغاز بررسی بخش مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در گزارش کمیسیون تلفیق از ضعف ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه 93 برخی نمایندگان تذکرها و اخطارهایی را در این رابطه مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، احمد توکلی در همین رابطه در تذکری مستند به مواد 108 و 201 آئین‌نامه داخلی مجلس گفت: به موجب آئین‌نامه مصوبات مجلس قابل تغییر، اصلاح یا ارجاع به کمیسیون نیست و مصوباتی که از سوی شورای نگهبان اعاده می‌شود به کمیسیون مربوطه می‌رود و با حضور نماینده شورا موارد اعتراض برای اصلاح مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی افزود: شورای نگهبان دو ایراد به تبصره مربوط به هدفمندی گرفته است؛ یکی این که مجلس نمی‌تواند دولت را ملزم به ارائه لایحه کند و دیگر این که ابهام وجود دارد که این مصوبه شاکله بودجه را به هم می‌زند یا خیر.

این عضو کمیسیون تلفیق ادامه داد: مجلس در پاسخ به ابهام شورای نگهبان باید بگوید این مصوبه ابهام دارد یا ندارد. در حالی که ما اعتراض شورای نگهبان را قطعی گرفته‌ایم و شاکله مصوبه مجلس را تغییر داده‌ایم در مصوبه کمیسیون تلفیق هم احکام جدید آورده شده در حالی که در این مرحله هیچ حکم جدیدی نمی‌توانیم وضع کنیم.

توکلی در پایان گفت: خطر این مصوبه بسیار زیاد است و ما نباید مساله را کوچک بگیریم زیرا این مصوبه افزایش 71 درصدی قیمت‌ حامل‌های انرژی را به دنبال خواهد داشت که عواقب زیادی دارد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر یاد آور شد: شورای نگهبان دو ایراد به مصوبه مجلس در خصوص هدفمندی گرفته، یکی این که مجلس نمی‌تواند دولت را ملزم به ارائه لایحه کند و دیگری ابهام این که این مصوبه می‌تواند شاکله بودجه را تغییر دهد. این اشکال هم وارد است زیرا هدفمندی یک سوم بودجه کشور است و برای آن تعیین تکلیف نکردیم.

رئیس مجلس با بیان این که مصوبه کمیسیون تلفیق با پیشنهاد دولت متفاوت بوده تصریح کرد: دولت پیش از این خواسته بود که 52 هزار میلیارد از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی درآمد کسب کند اما ما در این مصوبه 48 هزار میلیارد را مصوب کردیم. این پیشنهاد هم در کمیسیون با حضور دولت و شورای نگهبان مصوب شد و کمیسیون تلفیق به این نتیجه رسید که گام بعدی هدفمندی را این طور بردارد. و به اعتقاد من این مصوبه ایراد آئین‌نامه‌ای ندارد.

لاریجانی اضافه کرد: مشکلی که ما برای هدفمندی داریم این است که می‌خواهیم 42 هزار میلیارد تومان به مردم بدهیم و سهمی هم به حوزه بهداشت و بیمه بیکاری اختصاص دهیم. بنابراین سقف در نظر گرفته شده برای درآمدهای هدفمندی در مصوبه تلفیق یک سقف حداقلی است.

محمدرضا پورابراهیمی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در تذکری در همین رابطه خاطرنشان کرد: آنچه در تبصره هدفمندی مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته الزام دولت به ارائه لایحه است که قابل رفع است. هیچ کجا نیامده که اگر شورای نگهبان ایرادی این چنینی گرفت ما کلا پیشنهاد دولت را جایگزین کنیم. من معتقدم برگشت به لایحه دولت با شرایطی که در کمیسیون تصویب شده با ایراد شورای نگهبان همخوانی ندارد.

نماینده مردم کرمان اضافه کرد: کمیسیون تلفیق در بررسی ایرادات شورای نگهبان باید صرفا ایراد و ابهام شورا به موارد را مد نظر قرار دهد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر نیز گفت: وقتی نظر شورای نگهبان به کمیسیون ارجاع می‌شود کمیسیون تلفیق هم قاعدتا با نظر شورای نگهبان مصوبه جدیدی را جایگزین می‌کند.

رئیس مجلس اضافه کرد: اشکال شورای نگهبان این بوده که ما برای چیزی که یک سوم بودجه کشور است تعیین تکلیف نکرده‌ایم.

پیرموذن نماینده اردبیل نیز در اخطاری مستند به اصول 75 و 52 قانون اساسی از نمایندگان خواست به پیشنهاد کمیسیون تلفیق برای تعیین 59 هزار میلیارد تومان درآمد اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال 93 رای دهند و این منابع را تقلیل ندهند.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود نیز در تذکری مستند به بند 11 ماده 24 اظهار کرد: در سال گذشته درآمد حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی 28 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در مصوبه کمیسیون تلفیق 48 هزار میلیارد تومان برای سال 93 پیش‌بینی شده و این به این معناست که تفاوت 20 هزار میلیاردی را مردم باید پرداخت کنند.

انتهای پیام

کد N127956

وبگردی