آفتاب

گلایه های آیت الله مهدوی کنی از اصولگرایان

گلایه های آیت الله مهدوی کنی از اصولگرایان

می گوید آیت الله مهدوی کنی گلایه دارد.رقیبش در طیف اصلاح طلب اما می گوید آنها آیت الله را«خون به دل» کرده اند.

محمود عزیزی: نائب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درخواست برای محوریت قرارگرفتن دوباره آیت الله مهدوی کنی را مطرح کرد و گفت: برای وحدت اصولگرایی باید یک شخصیت کاریزماتیک همچون آیت الله مهدوی کنی وسط میدان باشد.

شخصیتی که مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری در مناظره اش با کوهکن در کافه خبر وقتی با این انتقاد مواجه شد که چرا اصلاح طلبان منشور ندارند، به نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت:«شما در انتخابات ریاست جمهوری 1392 دل آیت‌الله مهدوی‌کنی را خون کردید!»
کوهکن روز گذشته در گفت وگویی درباره نشست آخر هفته این تشکل علاوه بر اینکه گفت در همایش این طیف اصولگرا بحث هایی درباره «همگرایی و وحدت اصولگرایان »مطرح شود، به این مساله هم اشاره کرد که «آیت الله مهدوی کنی از عملکرد اصولگرایان مقداری گلایه دارد و گلایه ایشان نیز وارد است.»
کوهکن اشاره ای به این گلایه ها نکرده است، اما گفته است:« چنانچه آیت الله مهدوی کنی بپذیرند و قبول کند می تواند در جریان اصولگرایی به عنوان محور قرار گیرد.»
نائب رئیس جبهه پیروان در گفت وگوبا خبر درباره مصادیق این گلایه ها، گفت: مطلبی که بنده آن را مطرح کردم در ارتباط با مجموعه اصولگرایان بود و اینکه احتمالا آیت الله مهدوی کنی گلایه هایی از اصولگرایان دارند.
وی در پاسخ به اینکه چقدر از این گلایه ها به رفتار طیف های اصولگرایی در انتخابات مجلس و چه میزان به انتخابات ریاست جمهوری باز می گردد، گفت: در هر دو این انتخابات که شما بدان اشاره کردید، مدعیان اصولگرایی اقداماتی داشتند که به وحدت اصولگریان ضربه زد.
ابراهیم انصاریان داماد آیت الله مهدوی کنی هم در گفت وگو با خبر، اظهار نظر درباره گلایه های رئیس مجلس خبرگان را به آینده موکول کرد.
اگر چه این دو چهره سیاسی، اظهار نظری درباره گلایه های مهدوی کنی نمی کنند، اما هنوز از یاد خیلی ها نرفته است که رفتارهای اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم و ریاست جمهوری ، موجب گلایه هایی شد که آیت الله احتمالا آنها را از در نشست های جامعه روحانیت یا حضور اصولگرایان در نشست های غیر عمومی اش بیان کرده است.
علی اکبر ولایتی در روز پایانی انتخابات ریاست جمهوری، خود را از دسترس آیت الله مهدوی کنی دور کرد .قالیباف در صحنه ماند و جلیلی هم حاضر به انصراف نشد تا در نهایت از دل آن انتخابات چند طیفی، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور شود. رئیس جمهوری که البته مهدوی کنی او را خیر الموجودین می داند و او هم توانسته برخی اصولگرایان و اصلاح طلبان را راضی کند.
دوری اصولگرایان از یکدیگر، ریشه هایش به انتخابات مجلس نهم و هشتم باز می گردد؛ انتخاباتی که اگر چه اصولگریان در آن پیروز شدند، اما اختلاف هایشان باقی ماند. شاید از همین رو بود که کوهکن در گفت وگویش با خانه ملت از انتخابات مجلس نهم به عنوان«تجربه ناکام اصولگرایان برای رسیدن به اجماع» نام می برد.او می گوید:«پیش از انتخابات مجلس نهم احمدی نژاد از مرحوم عسگر اولادی، دکتر علی اکبر ولایتی و دکتر غلامعلی حداد عادل دعوت کرد تا برای همگرایی بیشتر سلایق اصولگرایی پیگیری هایی را انجام دهند، اما با خانه نشینی احمدی نژاد، عملا کمیته سه نفره کار را زمین گذاشت و پیگیری ها را رها کرد.»
کوهکن روایتش از ادامه نشست های اصولگرایان آن است که راهنمایی ها و ارشادات روحانیت، موجب شد حرکت جدیدی برای همگرایی اصولگرایان آغاز شود که نائب رئیس جبهه پیروان تاکید می کند: «آن حرکت ها اصلا ارتباطی به دعوت احمدی نژاد، تشکیل کمیته سه نفره و پیگیری های آن نداشت.»
کوهکن اگر چه در ادامه تاکید می کند: «حرکت جدید منتهی به همراهی اصولگرایان با یکدیگر و موفقیت در انتخابات مجلس نهم شد.»،اما خودش به یاد می آورد روزهایی را که جبهه پایداری به عنوان طیف نو در اصولگرایان دعوت چهره های سنتی این طیف را نپذیرفت و مستقلا وارد عرصه شد.
آن هم در شرایطی که تا قبل از آن، از ورود مفهومی و نه مصداقی به انتخابات سخن می گفتند،اما در نهایت لیست انتخاباتی خود را در روزهای اسفند 90 به مردم عرضه کردند.این شیوه حضور در انتخابات حتی دوستان آنان در جبهه ایثارگران و رهپویان را هم گلایه مند کرد.
لیست های انتخاباتی اصولگرایان به 3- 4 مورد رسید و در نهایت افرادی از لیست های مختلف -که البته در لیست های انتخاباتی مشترک بودند- به مجلس راه یافتند.
چهره هایی که وقتی به مجلس نهم رسیدند و موضوع تشکیل فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت پیش آمد، سر و صدا راه انداختند و از «تفرقه» اصولگرایان گفتند .
دو سال مانده به انتخابات مجلس دهم که از هم اکنون مدعیان زیادی دارد،دبیر کل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس می گوید:جلسات شورای هم اندیشی اصولگرایان با محوریت حجت الاسلام سید رضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران«از باب دلسوزی» است و بدون آنکه کسی را از قلم بیاندازد از همه اصولگرایان برای یافتن راه اتحاد دعوت کرده است. نشست هایی که البته چهره های جمعیت رهپویان و پایداری در آن حضور نیافتند.

29212 

کد N127875

وبگردی