آفتاب

نوای موسیقی ایرانی در مالزی طنین انداخت

نوای موسیقی ایرانی در مالزی طنین انداخت

کوالالامپور – ایرنا - نوای موسیقی ایرانی و تلالو هنر هنرمندان ایران در ویژه برنامه ˈموسیقی و معنویتˈ در مرکز مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی جلوه گر شد.

به گزارش ایرنا، در این ویژه برنامه که به همت انستیتو بین المللی مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی دانشگاه مالایا و با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در مالزی برگزار شد، هنرمندانی از ایران، افغانستان، مالزی، پاکستان و اندونزی آثار هنری خود را در صنایع فرش، خوشنویسی و کاشی نیز ارائه و هنرمندان حوزه موسیقی به اجرای برنامه پرداختند .

در این برنامه فرهنگی – هنری که علی اکبر ضیائی رایزن فرهنگی ایران و جمعی از اندیشمندان، اساتید و دانشجویان مالایی و سایر کشورها نیز در آن شرکت داشتند، حبیب سلیمانی هنرمند ایرانی با سنتور خود نوای موسیقی سنتی ایرانی را در سالن برگزاری مراسم طنین انداز کرد.

گروه موسیقی ایرانی ˈدستان دوستˈ متشکل از دستان به عنوان خواننده، کیانوش فرجاد، پیانیست و سامان اصلانی به عنوان نوازنده تنبک و دف قطعانی از اشعار مولانا را در دستگاه شور اجرا کردند.

ˈاحسان جهاندار پورˈ هنرمند ایرانی نیز دقایقی فضای عرفانی را با طنین تار خود در محل اجرای برنامه ایجاد کرد.

دو گروه موسیقی از اندونزی و یک گروه موسیقی از مالزی نیز شب گذشته به اجرای برنامه پرداختند.

دانشجویان افغانی در مالزی نیز در این برنامه فرهنگی - هنری به معرفی موسیقی صوفی در افغانستان پرداخته و قطعانی از این موسیقی را پخش کردند. یک هنرمند افعان نیز با فلوت قطعاتی نواخت.

پرفسور ˈسید فرید العطاسˈ جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه ملی سنگاپور نیز در این آیین گفت: همیشه عالمان و اندیشمندان در بررسی های علمی خود به موسیقی نه به عنوان یک علم بلکه یک پدیده غیرعلمی نگریسته اند و این نشان از مهجوریت و عدم درک قدرت علمی موسیقی دارد.

پرفسور ˈغلام سرور یوسفˈ از اساتید مرکز فرهنگی و مطالعاتی دانشگاه مالایا نیز با بررسی موسیقی در منطقه هند و پاکستان به موسیقی قوالی در منطقه پاکستان پرداخت و ویژگی های این موسیقی را تشریخ کرد.

در حاشیه این برنامه نمایشگاهی از آثار و صنایع دستی هنرمندان ایرانی، افغان، پاکستانی و مالایی برگزار شد.

انستیتو بین المللی مطالعات پیشرفته اسلامی مالزی دانشگاه مالایا سال 2008 به کمک عبدالله احمد بداوی نخست وزیر سابق مالزی تاسیس شد.

آساق**د.م**1611
کد N127788

وبگردی