آفتاب

اعلام آمادگی طالبان پاکستان برای بررسی اجرای آتش بس

اعلام آمادگی طالبان پاکستان برای بررسی اجرای آتش بس

اسلام آباد - ایرنا - منابع خبری پاکستان یکشنبه شب به نقل از یک منبع نزدیک به طالبان گزارش دادند : سرکرده های طالبان، اجرای آتش بس میان اعضای گروه خود و نظامیان پاکستان بمنظور پیشرفت در روند گفت وگو های صلح با دولت را بررسی می کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری پاکستان ؛ یک منبع نزدیک به شورای سیاسی طالبان که نامش فاش نشد، گفت : این گروه شبه نظامی می تواند یک آتش بس موقت ظرف 24 ساعت آینده اعلام کند.

بر اساس این گزارش؛ شورای سیاسی بحث در مورد اجرای آتش بس را مشخص کرده اما هیچ چارچوب زمانی خاصی برای در این زمینه از سوی سرکرده های گروه طالبان اعلام نشده است.

وی تایید کرد که شورای سیاسی طالبان سه شرط اولیه برای اجرای آتش بس یعنی ˈآزادی زندانیان غیر مبارز این گروه ، خروج نیروهای نظامی از منطقه قبیله ای وزیرستان جنوبی و ارائه یک محل امن برای طالبان ˈ بمنظور ادامه مذاکرات صلح و همچنین پایان بازداشت و محاکمه زندانیان گروه طالبان توسط نیروهای امنیتی پاکستان را خواسته بود.

این مقام آگاه ادامه داد : ما آتش بس موقت اعلام خواهیم کرد در صورتی که دولت پاکستان نیز خواسته های ما را بپذیرد.

وی گفت: تصمیم نهایی در مورد آتش بس توسط سرکرده های اصلی طالبان گرفته خواهد شد و آن نیز کار آسانی نخواهد بود. 

منبع نزدیک به طالبان تصریح کرد: هر گاه طالبان تصمیم به آتش بس کامل بگیرد ما آن را به مردم در شهرهای پاکستان از جمله ˈکراچی ، پیشاور و مناطق دیگر اطلاع رسانی خواهیم کرد.

حملات تروریستی اخیر در شهرهای پیشاور و کراچی ضمن برعهده گرفتن این اقدامات توسط گروه طالبان باعث شده تا فشارهای زیادی بر این گروه از سوی احزاب در محافل سیاسی پاکستان وارد آید .

نواز شریف نخست وزیر پاکستان شب گذشته گفته بود که حملات اخیر طالبان شک و تردید های فراوانی در راستای موفقیت های روند پیشبرد گفت و گوهای صلح را ایجاد کرده و حملات اخیر طالبان به عنوان یک عقب نشینی جدی در مذاکرات صلح از سوی این گروه شبه نظامی مخسوب می شود.

علما و رهبران ارشد احزاب مذهبی پاکستان روز گذشته (شنبه )در همایشی مشترک اعلام کردند: دولت اسلام آباد و شبه نظامیان گروه تحریک طالبان باید برای موفقیت از سرگیری گفت وگوهای صلح؛ هر چه زودتر بصورت دوجانبه اعلام آتش بس کنند.

همایش مشترک ˈعلما و مشایخˈ به ریاست ˈمولانا سمیع الحقˈ سرپرست کمیته نمایندگان طالبان در مذاکرات صلح با دولت پاکستان امروز در شهر ˈلاهورˈ مرکز ایالت پنجاب در شرق این کشور برگزار و بیش از 50 نفر از علمای ارشد مذهبی بر استفاده از گفت وگوها بعنوان تنها راه پایان دادن به مشکلات در پاکستان تاکید کردند.

مولانا سمیع الحق با قرائت متن قطعنامه صادره در پایان این همایش گفت: ما از دولت پاکستان و شبه نظامیان می خواهیم تا ضمن جلوگیری از هرگونه واکنش منفی که باعث متوقف شدن پیشبرد روند مذاکره های صلح می شود؛ برای دستیابی هر چه زودتر به صلح اعلام آتش بس کنند.

در این اعلامیه مشترک آمده است، علمای پاکستانی، دولت اسلام آباد و شبه نظامیان را به اعلام آتش بس دوجانبه توصیه کرده و از عناصر طالبان می خواهند تا به جای استفاده از سلاح؛ در مسیر برقراری صلح گام بردارند.

طالبان پاکستان پس از آغاز عملیات ارتش در سال 2009 میلادی به منطقه قبیله ای وزیرستان جنوبی وارد شده و مخفیگاه های خود را در مناطق کوهستانی این منطقه برپا کردند.

گزارش های شبکه های خبری حاکی از آن است که دولت پاکستان هیچ تقاضایی برای خروج فوری نیروهای نظامی از منطقه وزیرستان را قبول نکرده است.

آساق ** 1095 **1917
کد N127360

وبگردی