آفتاب

خط خبری خبرگزاری ها و سایت‌ها /چرا آمریکا درخواست رفع حصر کرد؟

خط خبری خبرگزاری ها و سایت‌ها /چرا آمریکا درخواست رفع حصر کرد؟

رسانه ها و خبرگزاری های اصولگرا و اصلاح طلب امروز بیشتر گزارش ها و گفت وگو های خود را به موضوع اظهارات مقامات آمریکا درباره موسوی و کروبی اختصاص دادند.

محمود عزیزی: در این میان موضوع فساد اقتصادی، حضور ناوگروه ایرانی در سواحل آمریکا،آشتی ملی،تندروها در کشور،حمایت از دولت و نقد رفتار مجلس در سوال از وزا خط خبری هایی بود که رسانه ها به فراخور سیاست های خود انتخاب کردند. 

عصر ایران تیتر یک خود را به اظهارات رئیس مجلس در خصوص حصر موسوی و کروبی  اختصاص داد و در این زمینه نوشت:«مساله حصر، مساله ای داخلی است و شورای عالی امنیت ملی باید درباره آن تصمیم سنجیده ای بگیرد.»  این «سخن سنجیده» را دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به بیانیه کاخ سفید درباره آغاز چهارمین سال حصر میر حسین موسوی،  زهرا رهنورد و مهدی کروبی بر زبان آورده است و از چند نظر اهمیت ویژه و فوق العاده دارد:وجه اول، ادبیات آقای لاریجانی است. نخست به این خاطر که از واژه «مساله» استفاده کرده اند. درحالی که در نگاه برخی مقوله حصر این سه چهره سیاسی، «راه حل» است، آقای لاریجانی با دقت واژه «مساله» را به کار برده و طبیعی است که هر مساله نیز نیاز به راه حل دارد تا جایی که اساسا یکی از تعاریف زندگی در نگاه مثبت اندیشان  «مواجهه با مساله و تلاش برای حل و نه انکار آن» است.

 جوان آنلاین اما از زاویه خود به این مساله پرداخته  و نوشته است: باید گفت که سیاست‌های امریکا در مقابله با جمهوری اسلامی هیچ‌گونه تغییری نکرده و تنها به فراخور زمان به شکل جدیدی درآمده است. با یک بررسی ساده می‌توان نشان داد با روی کار آمدن دولت یازدهم در ایران راهبرد امریکایی‌ها همان است و تنها تاکتیک‌ها و شگرد‌های مواجهه، تفاوت یافته، به شکلی که از مؤلفه‌های تازه‌ای پیروی می‌کند. مؤلفه‌هایی که در کلیدواژه‌هایی نظیر «توقف»، «تهدید»، «تحقیر» و «مداخله در امور داخلی» معنا می‌یابد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: می‌توان به صراحت گفت که توافقنامه هسته‌ای ژنو3 بین ایران و 1+5 نه تنها مانعی جهت کنترل روحیه قلدرمابآنه امریکا در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران نبوده، بلکه دستاویزی شده برای آنکه مقامات این کشور به مانند دهه‌ها قبل ایران را به چشم یک کشور نیمه مستعمره نگاه کنند.

  این سایت همچنین در گزارشی با عنوان«چرا« ساکتین ژنو» از توافق هسته ای حمایت نمی کنند، نوشت:با توجه به اینکه روز سه شنبه دور جدید مذاکرات آغاز می شود،‌ در این اینجا به دنبال آن نیستیم که به نقد از توافق اولیه بپردازیم اما تنها در پی پاسخ این سوال هستیم که چرا «بسیاری» از اساتید دانشگاه، کارشناسان، تحلیل گران و استراتژیست های نزدیک به تفکرات دولت اعتدال راضی نشده اند از این توافق و مذاکراتی از این دست حمایت کنند.بسیاری از این اساتید و تحلیل گران حتی کسانی که در دولت های اسبق از مشاوران سیاسی و استراتژیک بوده اند، مخالف آن هستند و این موضوع را در نشست های دوستانه مطرح می کنند اما هنوز آن را رسانه ای نکرده اند.

سایت مشرق هم به موضوع اظهارات مقامات آمریکایی درباره موسوی و کروبی  پرداخت و نوشت:« روندهای تبدیل ایران به "اوکراین دوم" کلید خورده است. غرب و هوادارانش در اوکراین با مستمسک قرار دادن موضوع حبس «یولیا تیموشنکو»، اعتراضات را به راه انداختند و در ادامه با تمرکز روی سیاست خارجی دولت «یاناکویچ» این اعتراضات را پیش بردند.

سایت انتخاب هم تیتر یک خود را به موضوع سفر ناوهای ایرانی به سواحل آمریکا اختصاص داد و ه نقل از واشنگتن اگزمینر نوشت: به گفته ی یک کارشناس حملات الکترومغناطیسی، تصمیم غافلگیرکننده ایران برای اعزام ناوهای خود به سواحل آمریکا تهدید بالقوه فاجعه باری برای آمریکا به شمار می آید.

پیتر پرای کارشناس حملات الکترومغناطیسی گفت: این ناوها احتمالا در حال تمرین برای حمله ای در آینده هستند.وی افزود: گشت زنی ناوهای ایران در کنار سواحل ما می تواند تهدید یک حمله ی الکترومغناطیسی غافلگیرانه باشد.پرای اضافه کرد: نیروی دریایی ایران به دنبال تحقیر اوباما و امریکا برای توافق موقت است که تهران می گوید غرب در آن تسلیم شده است.

سایت الف که موضوع فساد اقتصادی یکی از دغدغه های همیشگی اش است، با اشاره به اظهارات دیروز سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نوشت:رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای این کمیسیون نظرشان را درباره نظارت بر نهادهای زیر نظر رهبری اعلام فرمودند و عنوان داشته اند که: این نهادها نمی توانند معاف از حسابرسی باشند. افضلی فرد در ادامه عنوان می کنند که ایشان در دیدار کمیسیون اصل ۹۰ فرمودند همه ارگان‌هایی که زیر نظر ایشان هستند باید نظارت شده و عملکردشان رصد شود.

این گزارش می افزاید:با جستجو و دقت در بیانات پیشین رهبری می توان گفت که این موضوع، بحث جدیدی نیست و ایشان در مواقع و زمان های گوناگون راجع به این قضیه اظهار نظر کرده و همواره بر اینکه نهادهای زیر نظر وی نیز باید خود را پاسخگوی نهادهای نظارتی و حسابرسی بدانند موضوع تاکید داشته اند.

به عنوان مثال در دیدار دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتى امیرکبیر در تاریخ ۹/۱۲/ ۱۳۷۹ با ایشان، در پاسخ به این سوال که "آیا نهادها و دستگاههاى مربوط به رهبرى تحت نظارت و بازرسى هستند یا فوق نظارتند؟" بیان می کنند که هیچ‌کس فوق نظارت نیست. خودِ رهبرى هم فوق نظارت نیست؛ چه برسد به دستگاههاى مرتبط با رهبرى. بنابراین همه باید نظارت شوند.

خبرگزاری تسنیم که بعد از 22 بهمن موضوع آشتی ملی و اظهارات رئیس جمهور رادر گفت وگو با نمایندگان و چهره های اصولگرا به نقد گذاشته است، درگفت وگو با محمد سلیمانی نماینده تهران، نوشت:با یکپارچگی مردم نیازی به آشتی ملی نداریم. هرانسان منصف و تحلیل‌گر می‌داند آشتی ملی هیچ انطباقی با ایران ندارد.

این خبرگزاری همچنین  در گفت وگو با عماد افروغ  از وی سوال کرد : به نظر شما آیا حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن برای تیم مذاکره کننده هم حامل پیام بود؟ افروغ در پاسخ می گوید:«این حضور برگ برنده ما در مذاکرات است. بارها گفته ایم برگ برنده ما همین وجوه نرم افزاری انقلاب اسلامی  و شعارهای متناسب با انقلاب است بنابراین هیچگاه نباید از قدرت نرم مدنی و انقلابی مان برای پیشبرد مذاکرات در عرصه های مختلف غافل شویم آن برگ برنده ماست متاسفانه برخی می گفتند حالا ما فعلا مرگ بر آمریکا نگوییم. این چه حرفی است که این افراد می زنند؟ یعنی ما برگ برنده مان را بگذاریم کنار؟ اگر این کار را بکنیم آنها تند تند برگ های به اصطلاح برنده خودشان را رو می کنند. امروز می گویند هسته ای، بعد می گویند سوریه، بعد می گویند موشک های بالستیک، بعد می گویند ذلت و خواری. هر چه ما داریم از همین حضور است و اگر قدرت سخت افزاری هم پیدا کردیم به دلیل قدرت حضورمان است. این را بفهمیم.»

خبرگزاری فارس هم موضوع رفع حصر را در گفت وگو با نمایندگان و برخی چهره های سیاسی مورد ارزیابی قرار داد. فارس در گفت وگو با حجت‌الاسلام محمدحسن ذاکری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نوشت: پروژه رفع حصر سران فتنه سناریوی آمریکاست .

این خبرگزاری همچنین گفت وگویی با عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه و رئیس فراکسیون نمایندگان اهل سنت در خصوص ربایش 5 سرباز ایرانی انجام داده است.فتاحی با بیان اینکه گروهک تروریستی جیش‌العدل نه تنها اهل سنت بلکه مسلمان هم نیستند، گفته است: ما نمایندگان اهل سنت از نیروهای مسلح می‌خواهیم گروهک تروریستی جیش‌العدل را حتی در خاک کشور همسایه پاکستان سرکوب و از بین ببرد چرا که اینها از آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تفرقه میان مسلمانان ماموریت دارند و سنی نیستند.

خبرگزاری ایسنا هم به نقل از محمد رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق به موضوع حرکت‌های افراطی در کشور از آغاز انقلاب تاکنون، پرداخت و نوشت:غیبت احزاب در کشور موجب شده است که گروه‌های خودسر و افراطی بتوانند بیشتر از هر زمان دیگری در کشور خودنمایی کنند.

 خبرگزاری ایلنا هم در گفت وگو با نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی موضوع سوالات نمایندگان از وزیر امور خارجه پرداخت  و به نقل از وی نوشت که علت دعوت وزیر امور خارجه به مجلس مواضع وی درباره هولوکاست است.

نقوی حسینی گفت:به هر حال نمایندگان مجلس از وزیر سوال دارند و این مطلب برایشان پیش آمده. نماینده حق دارد در همه امور اظهار نظر کند.ما نمی‌توانیم درباره نظر دوستان نماینده اظهارنظر کنیم. نمایندگان این سوال برایشان پیش آمده و تشخیص خوب و بد و درست یا غلط موضوع برعهده خودشان است.

خبرگزاری ایرنا گفت وگویی با آیت الله موسوی بجنوردی انجام داده است به نقل از عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز نوشته است:«شاهدیم یک رییس جمهوری آمده که قصد خدمت رسانی دارد و امیدواریم برخی اینقدر چوب لای چرخش نگذارند؛ چرا که این رفتار به نفع نظام و کشور نیست.»

/212 29

 

 

کد N127317

وبگردی