آفتاب

ولید معلم : دور دوم مذاکرات ژنو 2 به شکست نینجامید

ولید معلم : دور دوم مذاکرات ژنو 2 به شکست نینجامید

واحد مرکزی خبر نوشت:

وزیر امور خارجه سوریه در مسیر بازگشت به کشورش اعلام شکست مذاکرات را دسیسه انگلیس و فرانسه خواند و آمریکا را به ایجاد موج منفی در مذاکرات متهم کرد.

به گزارش تلویزیون سوریه ، ولید معلم وزیر خارجه و رییس هیات اعزامی دولت سوریه به مذاکرات ژنو در برابر خبر نگاران اظهار داشت: بر عکس همه تحلیلهای ارایه شده و اظهارات وزرای خارجه انگلیس و فرانسه باید بگویم که دور دوم مذاکرات شکست نخورد بلکه با هوشیاری هیات نمایندگی دولت سوریه در یک نقطه مهم، موفقیتی حاصل شد. ما با دستور کاری که اخضر ابراهیمی برای ادامه مذاکرات اعلام کرد موافقت کردیم که بند اول آن مقابله با تروریسم بود. سخنان وزرای خارجه انگلیس و فرانسه در راستای تلاشها برای مسوول دانستن دولت سوریه در شکست مذاکرات صورت گرفته است. البته این مساله عجیب نبود چرا که این دو کشور دایما بخشی از محور توطئه علیه سوریه بوده اند. آنها قبل از آنکه از وقایع و تحولات مطلع شوند، دولت سوریه را متهم کردند. علیرغم این مسایل ما همچنان خواهان حل سیاسی بحران هستیم. آمریکا در زمان برگزاری دور اول مذاکرات اعلام کرد به گروههای مسلح میانه رو کمک تسلیحاتی ارایه می دهد. این، مساله مضحک است، گویی آنها غربالی دارند که تندروها و میانه روها را از هم جدا می کند. آنها تلاش کردند که فضایی منفی را در ژنو ایجاد کنند اما این امر هیات مذاکره کننده ما را دچار یاس نکرد. در دور دوم، آمریکا در رسانه ها گزینه های خود را از جمله گزینه نظامی را مطرح کرد. اگر کسی فکر می کند که آمریکا توطئه های خود علیه سوریه را پایان داده یا پایان می دهد در توهم است. علت این توطئه های پی در پی، مقاومت ما در برابر اسراییل است و تا زمانی که ما در برابر اسراییل ایستاده باشیم، آمریکا علیه ما توطئه چینی می کند. اما اینکه آیا این توطئه به حمله نظامی هم منجر خواهد شد یا خیر، من معتقدم که این مساله در جنگ روانی و رسانه ای محدود می شود و هدفش فشار وارد کردن به مذاکره کنندگان سوری بود.
معلم در ادامه افزود: آنها از موفقیتهای نظامی ارتش سوریه و آشتی های صورت گرفته در مناطق مختلف و مقاومت مذاکره کنندگان ما وحشت کردند.

4949

کد N127248

وبگردی