آفتاب

آمادگی برای ایجاد شبکه ارتباطی بین جوانان هلال احمر ایران و کومور

آمادگی برای ایجاد شبکه ارتباطی بین جوانان هلال احمر ایران و کومور

تهران - ایرنا - معاون پیش دبستانی و دانش آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران از آمادگی سازمان جوانان برای انتقال تجربیات در حوزه جوانان به هلال احمر کومور خبر داد.

به گزارش ایرنا از جمعیت هلال احمر، «سعید بابایی» در دیدار «سلیم مستدران» رییس جمعیت هلال احمر کومور ضمن تشریح برخی فعالیت های سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و طرح های این سازمان، افزود: حدود 67 سال از تاسیس سازمان جوانان در جمعیت هلال احمر ایران که محور اصلی فعالیت های آن در دو بخش پیش دبستانی و دانشجویی متمرکز است، می گذرد.

بابایی اظهارداشت: سازمان جوانان هلال احمر، اعضای پنج تا 29 ساله را تحت پوشش دارد که در سنین کودکی بیشتر مفاهیم بیشتر دوستانه و مهارت های ابتدایی امدادی آموزش داده می شود.

وی ادامه داد: در آموزش هایی که به کودکان پیش دبستانی ارایه می شود، سعی می کنیم نحوه حفظ روحیه در هنگام وقوع حوادث و بلایا را به آنها آموزش دهیم.

معاون سازمان جوانان جمعیت هلال احمر یادآور شد: هم اکنون در سه هزار مهد کودک حدود 90 هزار کودک پیش دبستانی یا غنچه های هلال احمر تحت پوشش آموزش های سازمان جوانان جمعیت هلال احمر قرار دارند.

بابایی با بیان این که آموزش های سازمان جوانان در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس نیز ادامه دارد گفت: یکی از طرح هایی که در مقطع متوسطه اول در مدارس اجرا می شود، طرح دادرس یا دانش آموزان آماده در روزهای سخت است که در سال تحصیلی جاری برای 625 هزار دانش آموز در 12 هزار مدرسه ارایه می شود.

این مقام مسئول در سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با بیان این که آموزش های سازمان جوانان هلال احمر علاوه بر دوره کودکی و نوجوانی، وارد دوره جوانان می شود گفت: در بخش آموزش های مربوط به جوانان، کانون های مختلف شامل کانون دانشجویی، آزاد، روستایی، طلاب و بشردوستانه به صورت همزمان فعالیت می کنند.

بابایی اضافه کرد: فعالیت های حوزه جوانان به دو بخش فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی و مداخله روانی و امدادی برای کمک به آسیب دیدگان مناطق محروم و کمتربرخوردار کشور تقسیم می شود.

وی به حضور اعضای کانون های جوانان در مناطق محروم و آسیب پذیر کشور در قالب کاروان های نیکوکاری اشاره کرد و افزود: کاروان های نیکوکاری آموزش سلامت، کمک رسانی، آموزش کمک های اولیه و آموزش موضوعات فرهنگی به ساکنان مناطق محروم کشور را بر عهده دارند.

معاون سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به اجرای چهاردهمین دوره طرح راهنمایی مسافران نوروزی با عنوان طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه ایران یکی از کشورهای دارای آمار بالای تلفات جاده ای است و عمده سفرهای ایرانیان در دو مقطع زمانی عید نوروز و ایام تعطیلات تابستان صورت می گیرد.

بابایی ادامه داد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، در طرح پیش رو، 20 هزار تن از جوانان هلال احمر در قالب یک هزار پایگاه در رابطه با راهنمایی مسافران و کمک به تامین ایمنی و سلامت آنها مشارکت خواهند داشت.

این مقام مسئول در سازمان جوانان جمعیت هلال احمر افزود: در این طرح، نقشه نقاط حادثه خیز جاده های کشور در اختیار رانندگان قرار می گیرد تا در آن مناطق با دقت رانندگی کنند.

بابایی ایجاد کانون های بشردوستانه هلال احمر در مراکز اصلاح و تربیت و بند نسوان و جوانان زندان های مرکزی استان ها را از دیگر طرح های سازمان جوانان خواند و گفت: این طرح در سال 2013 میلادی به عنوان طرح برتر فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر شناخته شود.

وی ایجاد فضاهای دوستدار کودک در مناطق آسیب دیده و هنگام وقوع حوادث و حفظ آمادگی جوانان هلال احمر با برگزاری مسابقات سراسری رقابت مهر را از دیگر برنامه های سازمان جوانان هلال احمر عنوان کرد و افزود: در دوره پیشین مسابقات سراسری رقابت مهر، 110 هزار تن از جوانان هلال احمر حضور داشتند.

معاون سازمان جوانان جمعیت هلال احمر انتشار چهار نشریه برای اعضا در رده های سنی مختلف، ایجاد شبکه تلفنی مهرگویان و ایجاد شبکه اجتماعی ماه نو را از ابزارهای ارتباطی سازمان جوانان با اعضای خود خواند و گفت: هم اکنون بیش از یک میلیون عضو داوطلب تحت پوشش سازمان جوانان هلال احمر قرار دارد.

بابایی وظیفه اصلی سازمان جوانان هلال احمر را آموزش، فرهنگ سازی و آماده سازی نسل امروز خواند و گفت: اعضای این سازمان پس از سن 29 سالگی به سازمان داوطلبان یا سازمان امداد و نجات وارد می شوند.

معاون پیش دبستانی و دانش آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در ادامه از آمادگی این سازمان برای ارایه تجربیات خود به جمعیت هلال احمر کشور کومور خبر داد.

رییس جمعیت هلال احمر کومور هم در این دیدار از حضور در ایران و بازدید از سازمان جوانان هلال احمر ابراز خرسندی کرد و گفت: روابط میان دو جمعیت هلال احمر ایران و کومور از 10 سال گذشته آغاز و نخستین قرارداد همکاری در سال 2006 بین دو جمعیت امضا شد.

سلیم مستدران که پیشتر مسئولیت امور جوانان هلال احمر جمعیت این کشور را بر عهده داشت، افزود: جمعیت هلال احمر کومور یک جمعیت بسیار کوچک است و حدود شش هزار داوطلب دارد و تقریبا 110 درصد اعضای ما، جوانان هستند.

مستدران گفت: فعالیت های سازمان جوانان هلال احمر در امور مربوط به جوانان بسیار خوب است و می تواند تجربه مفیدی برای ما باشد.

رییس جمعیت هلال احمر کومور با بیان این که جمعیت این کشور از نظر امکانات برای استفاده از تجربیات هلال احمر ایران بویژه سازمان جوانان با مشکل رو به روست گفت: علاوه بر مشکل امکانات، وضعیت دپارتمان های جمعیت هلال احمر کومور نیز زیاد واضح و مشخص نیست.

وی توضیح داد: حدود یک و نیم سال پیش یک مجمع عمومی برگزار و درباره وضعیت دپارتمان های جمعیت کومور صحبت های خوبی شد که قرار است در یک مجمع عمومی فوق العاده در آینده این مباحث عملیاتی شود.

مستدران با بیان این که مردم کومور از جنبه مسایل سیاسی و جغرافیایی با خطرات زیادی مواجه هستند گفت: وقوع انواع گردبادها، طوفان ها و زلزله از جمله خطراتی است که مردم کومور را تهدید می کند و این مساله حاکی از وظیفه سنگین جوانان در این کشور است.

رییس جمعیت هلال احمر کومور این کشور را به لحاظ سیاسی بسیار «حساس» خواند و افزود: تقریبا در هر دو سال یک کودتا در کومور صورت می گیرد و در درگیری ها، تظاهرات و نزاع ها هلال احمر ورود پیدا می کند.

مستدران خواستار ایجاد یک شبکه ارتباطی بین جوانان هلال احمر ایران و کومور شد و گفت: تجربیات هلال احمر ایران در حوزه جوانان بسیار عالی است و می تواند برای ما مثمر ثمر واقع شود.

وی اضافه کرد: جوانان ما باید آموزش لازم را بگذرانند و تجربیات ایران می تواند در آموزش آنها مفید باشد.

رییس جمعیت هلال احمر کومور افزود: هلال احمر، ویترین کشور کومور محسوب می شود و زمانی که دولت مشکل پیدا می کند، این مشکلات به هلال احمر نیز انعکاس می یابد.

مستدران رابطه خوب میان هلال احمر ایران و وزارت بهداشت را عالی توصیف کرد و گفت: متاسفانه در برخی کشور ها، جمعیت های صلیب سرخ یا هلال احمر با دولت خود مشکل دارند که البته در کومور این مشکل وجود ندارد ولی هر لحظه امکان دارد به وقوع بپیوندد.

وی با بیان این که در حال حاضر روابط بسیار خوبی بین دولت و هلال احمر کومور برقرار است افزود: رییس جمهور کنونی کومور، پیشتر نایب رییس جمعیت هلال احمر این کشور بود و همین دلیل به خوبی به روابط بین دو جمعیت واقف است و این مساله استفاده از تجربیات هلال احمر ایران را تسهیل می کند.

«محمد محمود» و «محمد اسن» نایب رییس و دبیر کل جمعیت هلال احمر کومور، سلیم مستدران را در بازدید از سازمان جوانان هلال احمر همراهی می کردند.

اجتمام(1)**7029**1478
کد N127110

وبگردی