آفتاب

پیش شرط محمود عباس برای سفر به ایران

پیش شرط محمود عباس برای سفر به ایران

همشهری آنلاین: یکی از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح از سفر مشروط محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین به تهران خبر داد.

ایران > سیاست‌خارجی- همشهری آنلاین:
یکی از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح از سفر مشروط محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین به تهران خبر داد.

جبریل رجوب در گفت‌وگو با برنامه "دائره الحدث" شبکه فلسطین وابسته به تشکیلات خودگردان، پیرامون سفرش به تهران به عنوان فرستاده ویژه محمود عباس تاکید کرد: «من به مقامات جمهوری اسلامی ایران گفتم که هرگز با هیچ طرفی رابطه‌ای برقرار نمی‌کنیم که به منافع ما در کشورهای حاشیه خلیج (فارس) ضربه بزند، ما منافعی برای خود داریم و بر این اساس درصدد گسترش روابط و مناسبات دو جانبه خود با ایران در رابطه با اهداف خود مبنی بر تشکیل کشور مستقل فلسطینی هستیم. روابط ما با تمامی کشورها یکسان است اما با این وجود مناسبات‌مان با برخی کشورهای عربی در اولویت قرار دارد.»

به گزارش ایسنا، وی ضمن اشاره به اخبار منتشر شده در روزنامه "القدس" تصریح کرد: امیدواریم اسم قدس اینگونه سخیفانه مورد اهانت قرار نگیرد. ما سعی در گسترش روابط دو جانبه خود با ایران به عنوان یکی از قدرت‌های اصلی منطقه و جهان داریم به ویژه در شرایطی که ایران نیز منافع منطقه‌ای را مورد احترام قرار دهد و این گسترش روابط به هیچ وجه نباید موجب نگرانی همپیمانان ما در کشورهای حاشیه خلیج (فارس) یا اروپا گردد.

عضو کمیته مرکزی جنبش فتح اظهار داشت: «سفر من به ایران بی‌هدف نبود، بلکه ما در پی تشریح برنامه‌ها و پروژه‌های خود برای ایرانی‌ها بودیم و این نکته را به آنان نیز یادآور شدیم، ما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، با مال، سلاح، ایجاد سرپناه و آموزش به آن‌ها یاری رساندیم و یاسر عرفات اولین رهبر عربی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران سفر کرد، در آن زمان ایرانی‌ها کلید سفارت اسرائیل را در اختیار ما گذاشتند و اکنون نیز زمینه را برای گسترش روابط و مناسبات دو جانبه هموار می‌بینیم.»

جبریل رجوب در خصوص سفر محمود عباس به ایران نیز تصریح کرد: سفر ابو مازن به ایران امکان‌پذیر است اما این سفر منوط به این است که ایران کشور فلسطین (در مرزهای اشغالی 67) را به رسمیت بشناسد.

وی اشاره کرد که ایران در خصوص راه حل دو کشور ملاحظاتی دارد و من از آن‌ها خواستم مواضع خود را ارتقا بخشند و دولت فلسطین در مرزهای 1967 طبق قوانین بین‌المللی را به رسمیت بشناسند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، رجوب در ادامه افزود: ما از گسترش مناسبات دو جانبه با ایران بر اساس منافع ملی خود استقبال می‌کنیم، هر چند حرف و حدیث‌هایی در میان مردم شایع شده مبنی بر اینکه ایران وجهه فتح و عرفات را تخریب کرده است. من از روابط حماس با ایران چه مثبت یا منفی سخنی به میان نیاوردم ما می‌خواهیم که جمهوری اسلامی ایران حماس را به پذیرفتن تصمیمات و مرجعیت بین‌المللی روند سازش ترغیب کنند.

وی وجود هرگونه ارتباط میان سفرش به ایران و محورهای موجود در منطقه را رد و تاکید کرد: ما جزو هیچ محوری نیستیم، نه در عرصه منطقه‌ای و نه در عرصه جهانی، ما صرفا در پی همراه ساختن دنیا با مساله عادلانه خود و جلب حمایت های آنان هستیم و نقاط مشترک ما با ایرانی‌ها بسیار بیشتر از نقاط اختلاف است.

رجوب اظهار داشت که وزیر خارجه ایران نیز گفته که ما از حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت و انتخاب رهبران خود حمایت می‌کنیم و ایران از تمامی ملت فلسطین دفاع می کند.

وی گفت که سخنان ظریف در مورد فتح و شخص ابو مازن بسیار مثبت و سازنده بوده است.

کد N127029

وبگردی