آفتاب
تصویب هدفمندی با درآمد ۴۸ هزار میلیاردی

اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای سال ۹۳

اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای سال ۹۳

همشهری آنلاین: عضو کمیسیون تلفیق بودجه از تصویب درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومانی برای دولت خبر داد و گفت: این مرحله از اول سال ۹۳ اجرایی خواهد شد.

ایران > قانونگذاری- همشهری آنلاین:
عضو کمیسیون تلفیق بودجه از تصویب درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومانی برای دولت خبر داد و گفت: این مرحله از اول سال ۹۳ اجرایی خواهد شد.

به گزارش فارس، حسینعلی حاجی‌دلیگانی با اشاره به اینکه تبصره هدفمندی یارانه‌ها در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق بودجه 93 نهایی شد، اظهار داشت: پیشنهاد دولت از زبان حجت‌الاسلام ابوترابی مطرح شد تا برای سال 93 درآمد 48 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شود که این موضوع با پیشنهاد اولیه دولت 3 هزار میلیارد تومان اختلاف دارد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 93 تصریح کرد: این 48 هزار میلیارد تومان نسبت به درآمدهای سال 91 نزدیک به 20 هزار میلیارد تومان و نسبت به سال جاری 18 هزار میلیارد تومان تفاوت دارد.

به گفته این نماینده مجلس، همچنین تشخیص پرداخت یارانه نقدی یا غیرنقدی به خانوارهای هدف مطلقاً با دولت خواهد بود.

وی تاکید کرد: همچنین اجرای مرحله بعدی هدفمندی یارانه‌ها از اول سال 93 خواهد بود.

واحد مرکزی خبر نیز گزارش داد: جلسه ویژه ۵۷ عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده کل کشور با حضور هفت عضو دولت و یک عضو شورای نگهبان برای رفع ایرادها و ابهام های بیست گانه شورای نگهبان به لایحه بودجه امروز برگزار شد .

ایرادهای شورای نگهبان به دو دسته شکلی و محتوایی تقسیم می شود.

نخستین و مهمترین ایراد شورای نگهبان به نرخ پانزده سنتی خوراک پتروشیمی ها بود که اعضای کمیسیون تلفیق در جلسه پیش از ظهر خود به اتفاق آرا این نرخ را حذف و هر گونه قیمت گذاری را به دولت واگذار کردند.

علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر این تصمیم را به نفع بخش پتروشیمی در بازار سهام توصیف کرد و گفت : روند افزایش قیمت شاخص سهام که از دیروز شروع شده است با این خبر خوب باز هم افزایش پیدا می کند.

بحث هدفمندی یارانه ها ، ایراد بعدی شورای نگهبان قرار است در جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق بررسی شود.

حمیدرضا فولادگر عضو این کمیسیون نیز گفت : ایراد شورای نگهبان به این بند از آن جا ناشی می شود که این شورا اعتقاد دارد که مجلس نمی تواند دولت را ملزم کند که درباره اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها ، لایحه به مجلس ارائه کند.

بعد از پایان رفع ایرادها و ابهام های شورای نگهبان به بودجه سال آینده کل کشور در کمیسیون تلفیق ، لایحه بودجه فردا در صحن علنی به رای نمایندگان مجلس گذاشته خواهد شد.

این لایحه بعد از آن به شورای نگهبان می رود و با تامین نظر این شورا به دولت ابلاغ می شود و دولت هم پنج روز فرصت دارد تا بودجه سال 1393 کل کشور را به دستگاه ها و سازمان ها ابلاغ کند.

کاهش 3 هزار و 900 میلیارد تومانی سقف درآمدهای هدفمندسازی یارانه ها

از سوی دیگر سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس گفت: در جلسه عصر یکنشبه کمیسیون پیشنهاد قبلی کمیسیون تلفیق با کاهش 3 هزار و 900 میلیارد تومانی در سقف درآمدهای حاصل از هدفمند سازی یارانه ها به تصویب رسید.

غلامرضا کاتب در گفت و گو با خانه ملت، با تشریح جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق ،گفت:سرجمع درآمد حاصل از هدفمند سازی یارانه ها از 63 هزار و 200 میلیارد تومان به 59 هزار و 300 میلیارد تومان کاهش داد ه شد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصوبه امروز پیشنهاد جمعی از نمایندگان مجلس است، افزود: در جلسه امروز کمیسیون پیشنهاد قبلی کمیسیون تلفیق با کاهش 3 هزار و 900 میلیارد تومانی در سقف درآمدهای حاصل از هدفمند سازی یارانه ها به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه این تصمیم در راستای جلوگیری از شیب تند افزایش قیمتها صورت گرفت، افزود: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون 42 هزارو 500 میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به مردم اختصاص یافت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس افزود: بر اساس این مصوبه 4 هزار و700 میلیارد تومان سهم سلامت و 2هزار میلیارد تومان به بیمه بیکاری و 10 هزار میلیارد تومان به تولید اختصاص یافت.

گفتنی است درتبصره 21لایحه بودجه از سوی دولت پیشنهاد شده بود: به‌منظور حسن اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ـ مصوب 1388 ـ به دولت اجازه داده می شود در سال 1393 منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور و منابع یارانه‌ای آن را با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی وخدمات بیمه‌ای بین خانوارهای هدف و نیازمند توزیع و با اولویت بخش تولید، به شرح زیر اجرا کند:

الف) در آمد حاصل از اجرای قانون مذکور در سال 1393 تا مبلغ 632 هزار میلیارد ریال شامل موارد زیر می شود؛

1. تا مبلغ 519 هزار میلیارد ریال از محل اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع مواد یک و سه قانون مذکور

2. تا مبلغ 113 هزار میلیارد ریال یارانه نان، برق و سایر کالاها وخدمات مندرج در این قانون

ب) به‌منظور تقویت منابع صنعت برق و حضور فعال بخش خصوصی، منابع حال از افزایش قیمت‌های برق در سال 1393 از شمول ماده (12) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خارج و در اختیار صنعت برق قرار می گیرد.

شایان ذکر است نمایندگان مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان برای جایگزینی این تبصره رای دادند که در این پیشنهاد دولت مکلف می‌شد که تا پایان خرداد سال آینده اقدامات قانونی لازم را برای اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها انجام دهد و از ابتدای تیر ماه به گونه‌ای عمل کند که ضمن رفع نواقص اجرایی فاز اول براساس قانون اصلاحی مذکورفاز دوم را اجرایی کند.

همچنین پرداخت یارانه از محل اصلاح قیمت کالاها و یارانه‌های نان، برق و سایر کالاها در این قانون تنها تا پایان خرداد ماه انجام می‌شود که سقف آن 11 هزار میلیارد تومان است.

این پیشنهاد نیز بر اساس اعلام نظر شورای نگهبان نظربه اینکه بند (ج) تبصره 21 الحاقی، از یک طرف بیان داشته که قیمت پایه خوراک واحدهای مذکور باید تا (25%) درصد تعیین گردد و از طرف دیگر مشروط به این نموده که از 15 سنت در هر متر مکعب کمتر نشود که از این حیث بند مذکور دارای ابهام است و باید روشن شود.

کد N127027

وبگردی