آفتاب

حسنین هیکل: ترکیه اصرار داشت اخوان المسلمین در قدرت بماند

حسنین هیکل: ترکیه اصرار داشت اخوان المسلمین در قدرت بماند

محمد حسنین هیکل تحلیلگر، سیاستمدار و روزنامه نگار برجسته مصری گفته است اخوان المسلمین به اصرار ترکیه در قدرت ماند و ترکیه برای این کار اهدافی را دنبال می کرد.

به گزارش خبرآنلاین روزنامه الخلیج با انتشار گزارشی از مصاحبه این تحلیلگر برجسته جهان عرب و مصر با روزنامه الاهرام نوشت: اخوان المسلمین در سایه خلاء پدید آمده پس از سقوط مبارک با این ادعا که راه حل مشکل را در اختیار دارد و در اصل خودش راه حل است، به قدرت رسید.
هیکل با انتقاد شدید از مشی و روش حکومت حسنی مبارک، انقلاب مصر را بسیار مهم خواند اما گفت داستان اخوان المسلمین در پافشاری بر باقی ماندن در قدرت معروف است و بخشی از آن به دلیل اصرار ترکیه بود.
سردبیر روزنامه الاهرام در زمان جمال عبدالناصر یکی از دلایل اصرار دولت ترکیه بر باقی ماندن اخوان المسلمین در قدرت را طرح خاورمیانه بزرگ نسبت داده است که معتقد است ترکیه آن را هدایت می کند.
او گفته است: هدف ترکیه از هدایت این طرح پیوستن خاورمیانه بزرگ به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. بدین ترتیب مشکلات در مصر پیچیده تر شد تا جایی که به نظر رسید اخوان المسلمین برای به دست گرفتن قدرت و نه تحقق اهداف انقلاب روی کار آمده است. دولت اخوان المسلمین بین ادعای دینداری و پذیرش قدرت، به دست گرفتن قدرت و منافع مردم و بین درخواست های جامعه و توهمات خود و قدرت های سیاسی بین المللی و منطقه سردرگم شد. مشکلات پیچیده تر و به مشکلات باقیمانده از دوره مبارک افزوده شد و انقلاب سی ام ژوئن برای نجات مصر از این وضعیت صورت گرفت.
هیکل در این مصاحبه تلویحا از نامزدی السیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر حمایت کرده و از رسانه ها به خاطر بزرگنمایی سفر او به روسیه و اظهارات پوتین در حمایت از السیسی انتقاد کرده است.
به نظر هیکل همانگونه که تعریف شدن مصر در سه دهه گذشته با آمریکا یک اشتباه بزرگ برای مصر بود نباید اجازه داد رسانه ها و تحلیلگران سیاسی مصر را این بار با روسیه تعریف کنند اگرچه به نظر او این انتخاب در شرایط کنونی مصر ناگزیر و بسیار هوشمندانه بوده است.
هیکل همچنین گفته است این تحلیل که با یک سفر به روسیه و امضای یک معاهده با مسکو، مصر به توازن منطقه ای بازگشته و جریان سیاسی منطقه تغییر کرده است بسیار زودهنگام است.

4949

کد N126842

وبگردی