آفتاب
یک جامعه شناس در گفت‌وگو با ایسنا:

انحصارطلبان با تحریک گروه‌های خودسر به دنبال بی‌اعتبار کردن دولت هستند

انحصارطلبان با تحریک گروه‌های خودسر به دنبال بی‌اعتبار کردن دولت هستند

یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان این‌که با روی کار آمدن دولت یازدهم انحصار قدرت عده‌ای کاهش پیدا کرد، اظهار کرد: این افراد به دنبال بازیابی جایگاه خود در قدرت هستند، برای همین از نیروهای خودسر برای بی‌اعتبار کردن دولت استفاده می‌کنند.

سعید معیدفر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که در همه جوامع افرادی وجود دارند که به دنبال ارتقای خود از نظر جایگاه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هستند، خاطرنشان کرد: در دنیای مدرن میل به تحرک اجتماعی بسیار گسترش یافته است.

وی در ادامه افزود: اگر در گذشته تحرک اجتماعی در گروه‌های کوچکی اتفاق می‌افتاد، امروز میل به تحرک اجتماعی گسترش یافته و حتی پایین‌ترین اقشار جامعه هم به دنبال ارتقای جایگاه خود هستند، در واقع جامعه امروز جامعه‌ای در حال دگرگونی و تغییر است و جامعه‌ای که به سمت توسعه پیش می‌رود، نمی‌خواهد در وضعیت قبل بماند.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان این‌که در این جوامع فضا برای چرخش نخبگان فراهم شده است، اظهار کرد: در جوامع توسعه یافته میل به تحرک اجتماعی سامان یافته و محمل‌های قانونی برای آن فراهم شده است. در واقع سازوکار جابجایی نخبگان سیاسی و سایر نخبگان تبیین و پیش‌بینی شده است. به طور مثال در آمریکا فردی مثل اوباما با مکانیزم‌های قانونی و به صورت هنجارمند از لایه‌های پایین جامعه رشد کرده و به سمت رییس‌جمهوری دست یافته است. در واقع در جوامع توسعه یافته سازوکار جابجایی نخبگان مشخص شده است. اگر احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی در چارچوب قانون وجود نداشتند، ما شاهد بودیم که قدرت به صورت ناهنجار و به وسیله گروه‌های فشار جابجا می‌شد.

این استاد جامعه شناسی در ادامه خاطرنشان کرد: گروه‌های فشار چون غیرقانونی هستند، خود را پنهان می‌کنند، اما چون به دنبال قدرت هستند فعالیت خود را ادامه می‌دهند. در جامعه‌ای که شفافیت وجود نداشته باشد و چارچوب‌های قانونی و مدونی هم نباشد از افرادی که الزاما خواهان تحرک اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیستند سوء استفاده می‌شود و با دادن مزد به آنها برای نفع دیگران از آن‌ها استفاده می‌شود. این اتفاق در کشور ما از زمان رضاشاه رخ داد. رضاشاه با هدف سرکوب مخالفان خود به عده‌ای پول می‌داد تا محافل گروه‌های رقیب را به هم بزنند.

وی همچنین با بیان این‌که عده‌ای برای آنکه شناخته نشوند و در عین حال به مقاصد غیراخلاقی و غیرقانونی خود برسند عده‌ای را اجیر می‌کنند، اظهار کرد: در کودتای 28 مرداد هم نقش گروه‌های فشار کاملا مشهود بود در واقع عده‌ای برای مقابله با رقیبان خود در دستیابی به قدرت عده دیگری را اجیر می‌کنند و چون به لحاظ قانونی نمی‌توانند اقدامی بکنند یا از احساسات مذهبی عده‌ای سوء استفاده کرده یا عده‌ای را می‌خرند تا اهداف خود را محقق کنند.

معید‌فر با بیان این‌که این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که پتانسیل کافی برای جابجایی نخبگان سیاسی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در قانون اساسی ایران، احزاب و سازوکار جابجایی قدرت مشخص شده، اما این مسائل شفاف نیست و محدودیت‌هایی وجود دارد. در حال حاضر در کشور احزاب زیادی وجود دارند اما احزاب تعیین‌کننده انگشت‌شمارند. احزاب کشور تاثیرگذار نیستند و فقط در زمان انتخابات فعال می‌شوند.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در پایان با اشاره به این‌که تا رسیدن به شرایطی که مکانیزم‌های قانونی و صحیح برای فعالیت همه آحاد جامعه وجود داشته باشد، فاصله داریم اظهار کرد: کسانی که قدرت را به صورت انحصاری می‌خواهند امروزه تاثیر زیادی بر گروه‌های فشار می‌گذارند. با روی کار آمدن دولت یازدهم انحصار این افراد در قدرت کاهش یافته است، بنابراین آنها برای بازگشت به قدرت به دنبال بی‌اعتبار کردن دولت و به شکست کشاندن دولت هستند.

انتهای پیام

کد N126383

وبگردی