آفتاب

احتمال تاخیر در انتصاب نخست وزیر جدید ایتالیا

احتمال تاخیر در انتصاب نخست وزیر جدید ایتالیا

رم- ایرنا- انتصاب ˈمتئو رنتزیˈ دبیرکل حزب چپ گرای میانه دمکرات ها به عنوان نخست وزیر جدید ایتالیا در پی فشار و مخالفت احزاب سیاسی این کشور احتمالا به تاخیرخواهد افتاد.رنتزی قراربود فردا پس از انتصاب درپارلمان ایتالیا برای کسب رای اعتماد حضور یابد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، ˈجورجو ناپولیتانوˈ رییس جمهوری ایتالیا به دنبال سقوط دولت ˈانریکو لتاˈ نخست وزیر سابق، رایزنی ها با احزاب این کشور در مورد دولت جدید را به سرعت آغاز و پس از دو روز به پایان رساند و برخلاف آنچه پیش بینی می شد اظهار داشت که زمان برای انتصابˈمتئو رنتزیˈ به عنوان نخست وزیر جدید می تواند طولانی تر شود و باید در باره برنامه و کابینه وی بیشتر صحبت شود.

وی گفت : من صلاح دیدم که باید به سرعت رایزنی با احزاب را انجام داد تا فضا و آرامش برای اقدامات بعدی وجود داشته باشد و بدین ترتیب نخست وزیر انتصابی، تمام وقت لازم را برای برنامه هایش خواهد داشت.

پیشتر پیش بینی می شد که رنتزی بلافاصله پس از رایزنی رییس جمهوری با احزاب به عنوان نخست وزیر دولت جدید منصوب شود درحالی که هم اکنون گفته می شود احتمالا فردا(دوشنبه) و یا در روزهای آتی منصوب خواهد شد.

فشار احزاب این کشور بویژه حزب ˈراست گرای میانه نوˈ به رهبری ˈآنجلینو الفانوˈ وزیر کشور کنونی طی ساعات گذشته برای کسب کرسی بیشتر وزارت خانه ها افزایش یافت تا جایی که آلفانو گفته است هنوز پایانی خوش برای دولت جدید نوشته نشده است و تنها دو روز وقت برای تعریف جزئیات آن کافی نیست.

وی افزود: اگر ائتلاف دولتی به سوی چپ گرایان میانه جابجا شود ما با تولد دولت جدید مخالفت می کنیم و نمی توان برنامه دولت را طی 48 ساعت تعریف کرد و اگر بلند پروازی دولت جدید زیاد است نباید عجله شود.

وزیر کشور ایتالیا با افزایش این فشارها قصد جلوگیری از جابجا شدن محور دولت جدید به سوی چپ گرایان را دارد و در خصوص کرسی وزارت خانه ها به بحث پرداخته است.

همچنین 10 سناتور مجلس سنا ایتالیا تهدید کردند که به دولت جدید به رهبری رنتزی رای اعتماد نخواهند داد. حزب راست گرای افراطی ˈپیوند شمالˈ نیز به مخالفت با دولت جدید به رهبری رنتزی پرداخته و حزب ˈپنج ستارهˈ نیز در اعتراض به تشکیل دولتی انتصابی از سوی رییس جمهوری علاوه بر تجمع های اعتراضی مقابل پارلمان تهدید به تظاهرات کرده است.

سیلویو برلوسکونی رهبر حزب زنده باد ایتالیا نیز اظهار داشت: ما مخالف تشکیل دولت انتصابی جدید هستیم و ما نگرانی و تعجب خود را برای این بحران که خارج از پارلمان و تنها برای حیات دادن به دولتی جدید از سوی یک حزب بوجود آمد به رییس جمهوری اعلام کردیم و تاکنون حتی یک کلمه در باره برنامه آن نشنیده ایم.

گفتنی است که رنتزی بارها صحبت از انجام تغییرات ریشه ای و اجرای برنامه ای فوق العاده برای بهبود اوضاع اقتصادی، اشتغال و کاهش مالیات ها و هزینه های دولتی و سیاسی از جمله حذف نهادهای دولتی بی فایده، اجرای حقوق مدنی کرده است و قصد دارد همراه خود گروهی متشکل از شخصیت های سرشناس را وارد دولت کند تا بتواند ایتالیا را از مرداب خارج کرده و به سوی بهبود اقتصادی سوق دهد.

این سومین بار است که رییس جمهوری ایتالیا بدون برگزاری انتخابات سیاسی اقدام به انتصاب نخست وزیر می کند که به عقیده اپوزیسیون، اقدامی خارج از دمکراسی است و این تصمیم انتقادات زیادی را نیز در پی داشته است.

بسیاری از مردم ایتالیا نیز از اینکه نمی توانند در انتخاب دولت نقشی مستقیم داشته باشند و در رای گیری شرکت کنند ناراضی بوده و ازعملکرد رییس جمهوری انتقاد کرده اند.

انریکو لتا جمعه گذشته پس ازیک تجربه 10 ماهه در دولت این کشور به دنبال رای عدم اعتماد حزبش مجبور به استعفا شد و آینده سیاسی ایتالیا بار دیگر در دستان رییس جمهوری قرار گرفت.

پس از استعفای ماریو مونتی نخست وزیر اسبق در سال 2013 به دنبال از دست دادن اکثریت پارلمانی و برگزاری انتخابات بی نتیجه سیاسی، رییس جمهوری ایتالیا تصمیم به تشکیل دولتی ائتلافی گرفت و انریکو لتا را به عنوان نخست وزیر منصوب کرد.

حزب دمکرات ها نیز که ازعملکرد لتا که وظیفه خارج کردن ایتالیا از بحران اقتصادی را داشت راضی نبود و در نشستی به وی رای عدم اعتماد داد و بدین ترتیب دولت وی نیز سقوط کرد و آینده سیاسی ایتالیا بار دیگر در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

اروپام ** 2171 ** 1064
کد N126290

وبگردی