آفتاب

لاریجانی ریاست کمیته عمومی اتحادیه مجالس اسلامی را برعهده خواهد داشت

لاریجانی ریاست کمیته عمومی اتحادیه مجالس اسلامی را برعهده خواهد داشت

تهران - ایرنا - سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی با بیان این که از فردا کمیته عمومی برای بررسی قطع نامه ها و ارائه آن به روسای مجالس کشورهای اسلامی تشکیل خواهد شد گفت: «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی ریاست این کمیته را برعهده خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «کاظم جلالی» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با تشریح قطع نامه های تصویب شده در کمیته های اجرایی کنفرانس اتحادیه کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی، افزود: جلسات کمیته ها دیروز و امروز برگزار شد و قطع نامه های پیشنهادی مورد تصویب قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از اینکه قطعنامه در کمیته ها به تصویب رسید، باید در اجلاس رییسان مجالس نیز به تصویب برسد و در نهایت پس از تصویب عنوان مصوبات کنفرانس تهران محسوب خواهد شد.

جلالی با بیان اینکه 26 قطعنامه دیروز در کمیته سیاسی اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی مورد تصویب قرار گرفته است، افزود: این قطعنامه ها شامل موضوع فلسطین، نقش پارلمان های کشورهای اسلامی و مسوولیتشان برای مقابله با یهودی سازی قدس و نقشه های اسراییل در این زمینه، وضعیت اراضی اشغالی در سوریه و لبنان، وحدت بین دولت های اسلامی برای مقابله با تهدیداتی که سرنوشت امت اسلامی را مورد هدف قرار داده اند، بوده است.

وی با برشماری دیگر قطعنامه های مورد تصویب در کمیته سیاسی کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی در تهران، افزود: مقابله با تعصب و اسلامی هراسی، مقابله با زور و افراط گرایی با توجه به اینکه پیشنهاد ریاست جمهوری برای مقابله با افراط گرایی در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده، مقابله با تروریسم و تاکید بر این که حق مقاومت در مقابل اشغال و دشمن خارجی جدا از ارعاب و ترور است، وضعیت سودان و رد هرگونه تحریم های اجباری علیه کشورهای اسلامی بود.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی افزود: قطعنامه های بعدی بر حقوق مسلم همه ملت ها در آزادی برای دستیابی به تکنولوژی های جدید و استخدام آنها در به کارگیری برای اهداف صلح آمیز، قرارگرفتن منطقه خاورمیانه به عنوان منطقه ای خالی از سلاح های کشتار جمعی به ویژه سلاح های هسته ای، بررسی وضعیت در کشورهای آفریقای مرکزی، سومالی، مالی و کشورهای همسایه آن و قبرس، وضعیت اقلیت های مسلمان ترک در برخی از کشورها بحث و مورد تصویب قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: کمیته سیاسی همچنین درباره نقش اتحادیه در پشتیبانی و حمایت از حقوق اقلیت های مسلمان در کشورهای غیرعضو اتحادیه، وضعیت جاما و کشمیر و میانمار، قضیه مسلمانان در جنوب فیلیپین، اختلافات آذربایجان با ارمنستان، تسهیل در اعطای روادید به این کشورهای اسلامی، همکاری بین اتحادیه مجالس اسلامی با سازمان تعاون اسلامی درباره مسائل مربوط به جوانان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جلالی با بیان اینکه پیشنهاد ایران درباره برادری اسلامی نیز که روز گذشته مواد آن در کمیته سیاسی به تصویب رسیده بود بحث شد، افزود: از دیگر قطعنامه های کمیته سیاسی می توان به همکاری های پژوهشی - پارلمانی در کشورهای اسلامی نام برد.

وی ادامه داد: در کمیته های فرهنگی، اقتصادی، خانواده، محیط زیست و زنان نیز قطعنامه های پیشنهادی مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گرفت.

جلالی خاطرنشان کرد: امروز دبیرخانه اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی گزارش کار دیروز و صبح امروز را تهیه کرده و به کمیته ها ارائه می کند تا در جلسه ظهر امروز مورد بحث و بررسی و ویرایش با آخرین اصلاحات قرار گیرد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش ما بر این است که کشورهای عضو و حاضر در این اجلاس حضور فعال داشته باشند تا در کمیته ها کارهای مهم و اساسی انجام شود و قطعنامه ها چکش کاری شود تا در صحن جلسه کنفرانس اختلاف نظری باقی نماند و کل امور در کمیته ها مورد بررسی قرار گیرد.

جلالی ادامه داد: بعدازظهر امروز نیز کمیته سیاسی تشکیل جلسه می دهد و فردا نیز کمیته عمومی به ریاست «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی آغاز به کار خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: کمیته عمومی متشکل از دو نفر از کشورهای عضو است و بحث های آن حول مسائل مختلف که از آن جمله می توان به انتخاب دو نائب رییس از گروه آفریقا و عرب، انتخاب سخنگوی اجلاس که در اصل رییس کمیته نگارش می شود و بررسی مسائل مالی اتحادیه خواهند پرداخت.

رییس مرکز پژوهش های مجلس افزود: همچنین در کمیته عمومی درباره بودجه سال مالی آینده بحث خواهد شد و فردا عصر نیز جلسه کارگروه های جغرافیایی شامل سه گروه آسیا، عرب و آفریقا خواهد بود تشکیل خواهد شد.

وی گفت: فردا عصر نیز کمیته نگارش تشکیل جلسه می دهد تا بیانیه اجلاس تهران را تهیه کرده و روز سه شنبه که اجلاس روسای مجالس با حضور رییس جمهور، رییس قوه قضاییه و مجلس همچنین رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس دفتر رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام و المسلمین «سید حسن خمینی»، حجت الاسلام و المسلمین «علی اکبر ناطق نوری» و «علی اکبر ولایتی» آغاز می شود مورد بررسی قرار می گیرد.

جلالی تصریح کرد: از روز سه شنبه اجلاس روسای مجالس کشورهای اسلامی در سالن اجلاس سران آغاز می شود و چهارشنبه شب نیز با تصویب قطعنامه ها مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد.

سیام(3)**9103**9132 **1535
کد N126147

وبگردی