آفتاب

فراری‌های کره‌شمالی نسبت به گزارش سازمان ملل خوشبین نیستند

فراری‌های کره‌شمالی نسبت به گزارش سازمان ملل خوشبین نیستند

سازمان ملل قرار است پس از یک سال تحقیقات، یک گزارش دقیق درخصوص نقض حقوق بشر در کره شمالی منتشر کند اما کارشناسان و فراری‌ها از کره شمالی می‌گویند که تردید دارند این گزارش تاثیری بر حکومت پیونگ یانگ داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیسیون تحقیقات درخصوص وضعیت کره شمالی وابسته به سازمان ملل در ماه مارس گذشته تشکیل یافت تا پرونده‌ای را به منظور تعقیب قضایی احتمالی ناقضان حقوق بشر در کره شمالی ایجاد کند.

مایکل کربی، یک قاضی سابق استرالیا که ریاست این کمیسیون تحقیقات را بر عهده دارد سال گذشته میلادی پس از تهیه

یافته‌های اولیه در تحقیقات گفت که زندانی‌های اردوگاه‌های کار اجباری در کره شمالی از فضایی غیرقابل وصف که با اقدامات آلمان نازی که پس از جنگ جهانی دوم کشف شدند قابل مقایسه بوده، رنج می‌برند.

با این وجود پس از آنکه گزارش نهایی این کمیسیون روز دوشنبه منتشر شود، بعید است که هر گونه تلاش برای پیگرد خاطیان در کره شمالی به دلیل آنکه چین با این مساله مقابله خواهد کرد، به نتیجه برسد.

کره شمالی هر گونه انتقاد از حقوق بشر در این کشور را توطئه‌ای به رهبری آمریکا می‌داند. چین به عنوان هم پیمان کره شمالی آماده است تا هر گونه تلاش برای واداشتن شورای امنیت به منظور تحقیقات علیه پیونگ یانگ در زمینه حقوق بشر را وتو کند.

شین دونگ هیوک، یکی از فراری‌های کره شمالی که به این کمیسیون سازمان ملل گزارش‌های وحشت‌آوری در خصوص زندگی خود در کره شمالی و فرار از این کشور ارائه داده،‌ اظهار داشت: من در برخی جنبه‌ها نسبت به تلاش‌های سازمان ملل ناامید شده‌ام، هر چند که سازمان ملل تلاش می‌کند که این مساله را حل کند.

وی هنگامی که یک کودک 13 ساله بوده یکی از نگهبانان زندان را در جریان توطئه مادر و برادر خود برای فرار از کره شمالی قرار داده و این مساله موجب اعدام هر دوی آنها شده است.

وی در مصاحبه‌ای در شهر سئول پیش از انتشار گزارش سازمان ملل گفت: شورای حقوق بشر سازمان ملل که بزرگترین سازمان حقوق بشری در این سازمان است نتوانسته است هیچ مشکلی را حل کند. این شورا در ماه مارس 2013 کمیسیون تحقیقات درخصوص وضعیت در کره شمالی را تشکیل داد تا ضمن تحقیقات درخصوص موارد نقض حقوق بشر مسببان این مساله را نیز پیدا کند.

بر اساس برآوردهای مستقل بیش از 200 هزار نفر در اردوگاه‌های کار اجباری در کره شمالی مشغول به کار هستند. این کمیسیون سازمان ملل تلاش داشته تا باعث جلب توجه در خصوص اتفاقات وحشت‌آور اردوگاه‌های کار اجباری در کره شمالی از طریق شواهد و مشاهدات به دست آمده از تبعیدی‌های کره شمالی از جمله بازماندگان اردوگاه‌های کار که در سئول، توکیو، لندن و واشنگتن به سر می‌برند، شود. با این وجود این کمیسیون نتوانسته است که به کشور کره شمالی دسترسی پیدا کند.

شین دونگ هیوک اظهار داشت که چین از کره شمالی به عنوان ابزاری برای مقابله با نفوذ آمریکا در منطقه استفاده می‌کند.

وی گفت: تاکنون چین از مساله حقوق بشر کره شمالی غفلت ورزیده و از دیکتاتوری در این کشور حمایت کرده است.

شین قرار است در ماه مارس هنگامی که یافته‌های کمیسیون رسما ارائه شوند، در شورای حقوق بشر سازمان ملل سخنرانی کند.

در همین حال هوآنگ جائه اوک، معاون رئیس موسسه صلح و همکاری در سئول که مطالعات گسترده‌ای در زمینه سوابق حقوق بشری پیونگ یانگ داشته، گفته کره شمالی هیچ چیز را به روی خود نخواهد آورد: "این کشور توانسته است تحملی قوی در مقابل تحریم و فشار علیه خود به وجود آورد."

فعالان حقوق بشری امیدوار هستند که گزارش کمیسیون تحقیقات سازمان ملل و همچنین توجه جهانی که این گزارش ایجاد خواهد کرد در سراسر کره شمالی نفوذ پیدا کند.

امّا بائک کیونگ یون، یک زن نظامی سابق ارتش کره شمالی که در سال 2000 به کره شمالی فرار کرده، می‌گوید که هم‌وطنان وی بعید است که درخصوص حقوق بشر تامل کنند و یا توقع بهبود وضعیت را داشته باشند.

وی روز چهارشنبه در جریان اولین نمایش یک فیلم کره‌ای زبان که بر اساس تجربه وی در شکنجه فردی که صاحب چند صفحه از انجیل بوده، اظهار داشت: وفاداری به حکومت کره شمالی همه چیز مردم است و این کاملا بیهوده است که در کره شمالی درباره حقوق بشر بحث شود.

انتهای پیام

کد N126025

وبگردی