آفتاب

سازمان ملل انجام تحقیقات درباره جرایم جنگی در سریلانکا را خواستار شد

سازمان ملل انجام تحقیقات درباره جرایم جنگی در سریلانکا را خواستار شد

مسئول امور حقوق بشر سازمان ملل توصیه کرد، در خصوص جرائم جنگی رخ داده در سریلانکا در اواخر درگیری‌ها با جدایی‌طلبان تامیل در این کشور تحقیقات بین‌المللی انجام شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، روزنامه ساندی تایمز سریلانکا اعلام کرد: "ناوی پیلای"، کمیسیونر عالی امور حقوق بشر سازمان ملل از شورای حقوق بشر این سازمان خواسته تا تحقیقاتی مستقل را در خصوص سریلانکا به جریان بیندازد چرا که مقامات این کشور به صورت مستمر در مشخص شدن حقایق و تضمین پاسخگویی عاملان فجایع کوتاهی کرده‌اند.

این روزنامه گزارش داد: ناوی پیلای دستور داده تا یک مکانیزم تحقیقات بین‌المللی ایجاد شود تا درباره نقض حقوق بشر بین‌المللی و قوانین انسانی در سریلانکا تحقیقات انجام شده و بر فرآیند اجرای عدالت در قبال خاطیان در داخل این کشور نظارت شود.

این روزنامه در این زمینه به یک گزارش ناوی پیلادی استناد کرده که برای قرائت در نشست‌های ماه آینده میلادی شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو تهیه شده و نسخه‌ای از آن به مقامات کلمبو داده شده است.

این گزارش سریلانکا را به کوتاهی در خصوص تحقیق درباره سوءاستفاده‌های حقوق بشری و تداوم نقض آزادی‌های دموکراتیک متهم کرده است.

وزارت امور خارجه سریلانکا هنوز در خصوص این گزارش اظهارنظر نکرده اما کلمبو بارها گفته که سربازان این کشور هیچ گونه جرایم جنگی مرتکب نشده‌اند.

سازمان ملل پیش‌تر گزارش داده بود که در ماه‌های پایانی جنگ داخلی سریلانکا بالغ بر 40 هزار تن از غیرنظامیان تامیل کشته شده‌اند و مقصر بسیاری از فجایع رخ داده نیروهای دولتی سریلانکا بودند.

انتهای پیام

کد N126022

وبگردی