آفتاب
اندیشکده انگلیسی:

اعزام‎ ناو ایران به اقیانوس اطلس برای جامعه بین‎الملل مفید است/ گسترش افق دید نیروی دریایی ایران

اعزام‎ ناو ایران به اقیانوس اطلس برای جامعه بین‎الملل مفید است/ گسترش افق دید نیروی دریایی ایران

"موسسه خدمات متحد سلطنتی" اعزام ناوهای به اقیانوس اطلس را مثبت و نشانه گسترش افق دید نیروی دریایی ایران دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، اندیشکده انگلیسی موسسه خدمات متحد سلطنتی (RUSI) در تحلیلی به بررسی اعزام ناوهای جمهوری اسلامی ایران به نزدیکی آمریکا پرداخته است.

در این تحلیل که به قلم پیتر رابرتز –کارشناس ارشد مطالعات قدرت دریایی- نگاشته شده است، عبور دو ناو ایرانی را از دماغه جنوبی قاره آفریقا در روز 8 فوریه، را با توجه به این که نیروی دریایی ایران پیش از این چند بار وعده انجام آن را داده بود، دارای اهمیت دانست.

به گفته وی در سال 2011 نیز قرار بود این عملیات انجام شود که امسال محقق شد و برخی از تحلیلگران، آن را تهدیدی برای آمریکا دانسته‎اند.

رابرتز از دو زاویه به اهمیت این ماجرا پرداخت: "اول آنکه این عملیات توسط نیروی دریایی ارتش ایران که نیروی کلاسیک نظامی ایران است، انجام می‎شود که نیروهای حرفه‎ای با سابقه طولانی از انجام ماموریت در آب‎های بین‎المللی هستند. آنها در مبارزه با دزدان دریایی در خلیج عدن سال‎های متمادی با سازمان ملل مشارکت داشته‎اند."

وی با توجه به فاصله مکانی 24 هزار مایلی، اینکه نیروی دریایی چنین برنامه ریزی اکتشافی را در سر دارد، بسیار مهم دانست "که برای جامعه بین‎الملل مفید است و نشانه گسترش افق دید نیروی دریایی ایران است".

رابرتز چنین برنامه‎هایی را دارای چالش‎های بزرگ برای دریانوردان دانست و در ادامه نظر کسانی که این عملیات را تهدیدی برای آمریکا دانسته‎اند را رد کرده است.

این کارشناس ارشد امور دریایی نظامی متذکر می‎شود ناوها به آب‎های آمریکا نزدیک نخواهند شد و احتمالاً در طول مسیر در بنادر برخی از کشورها توقف خواهند داشت.

رابرتز در پایان تاکید کرده است: "در اصل باید این را اقدامی حقیقتاً مثبت در آب‎های بین‎الملل ارزیابی کنیم و مانند برخی از صاحب نظران، برداشت منفی نکنیم."   

 

 

 

کد N125850

وبگردی