آفتاب

ناخشنودی چین از رویکرد دوگانه آمریکا

ناخشنودی چین از رویکرد دوگانه آمریکا

تهران - ایرنا - ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در دومین سفرش به چین از زمان عهده دارشدن این سمت، درحالی با رهبران چینی درباره مسایل مختلف ازجمله مناقشه ارضی در دریاهای شرقی و جنوبی چین به گفت و گو پرداخت که مقامات پکن کماکان از رویکرد دوگانه واشنگتن در قبال مسایل این منطقه ناخشنودند.

باتوجه به اینکه این سفر در بحبوحه تنشهای شدید و فزاینده بین هم پیمانان آمریکا یعنی چین و ژاپن ازیک سو و اختلاف چین با کشورهای همسایه آن بر سر ادعای مالکیت بر جزایر واقع در دریای شرقی و جنوبی چین صورت گرفت، برخی این دیدار را فرصت خوبی برای بهبود اوضاع تنش آمیز در منطقه آسیا تلقی کردند.

اما واقعیت این است که این قبیل سفرها و دیدارها ازجمله سفر اخیرکری به چین، زمانی برای کاهش تنشها در این منطقه مفید خواهد بود که آمریکا به رویکرد دوگانه درمواجهه با مسایل این منطقه پایان داده و سیاست روشنی را درقبال چین و کشورهای همسایه آن اتخاذ کند.

به عقیده کارشناسان، استراتژیست های آمریکایی در شرایط کنونی نفوذ روزافزون چین در منطقه و حتی جهان را چالش جدی برای حفظ برتری آمریکا دانسته و به دولت آمریکا توصیه می کنند که با مهار چین، از این روند جلوگیری کنند.

به عقیده این عده، واشنگتن نیز با توجه به این ملاحظات با تقویت مناسبات با متحدان منطقه ای خود ازجمله ژاپن تلاش می کند که مهار وکنترل چین را از طرق مختلف اقتصادی و نظامی پیگیری کند.

در بخش اقتصادی آمریکا با ایجاد یک تشکل اقتصادی متشکل از کشورهای دو سوی اقیانوس آرام موسوم به ترانس پاسفیک با حضور ژاپن و بدون مشارکت چین، قصد محدود کردن همکاریهای اقتصادی چین در منطقه را دارد .

در بخش نظامی نیز واشنگتن با همکاری متحدان خود در منطقه، ایجاد یک بلوک نظامی ضد چینی را مد نظر قرار داده است.

از این رو دولت آمریکا برای دستیابی به این هدف با انگشت گذاشتن بر اختلافات ارضی کشورهای منطقه با چین که زمانی با ژاپن در دریای چین شرقی نمود می یابد و زمانی در دریای چین جنوبی با فیلیپین ظاهر می شود، قصد دارد که طرحهای نظامی ضدچینی خود را با متحدان امنیتی اش در شرق وجنوب شرق آسیا پیاده کند .

تاکیدهای اخیر جان کری مبنی بر قرار داشتن جزایر مورد مناقشه چین و ژاپن در محدوده پیمان امنیتی دوجانبه توکیو -واشنگتن یک باردیگر مواضع جانبدارانه آمریکا را از ژاپن برملا کرد که پیش از این بارها از طرف دولت پکن اقدامی مداخله گرایانه تلقی شده و با اعتراض این کشور مواجه شده است.

با توجه به چنین مواضعی و تاکید بر مواضع پیشین دولت آمریکا در قبال مناقشه چین با ژاپن، موفقیت سفر جان کری در جلب همکاری دولت پکن در زمینه های مورد علاقه واشنگتن، با تردید جدی مواجه شده است.

چین از موضع آمریکا در قبال اقدام آن برای اعلام منطقه شناسایی دفاع هوایی و چالشهایش در منطقه دریای جنوبی چین ناخشنود است.

همچنین آمریکا کماکان به دامن زدن به مناقشه ارضی چین وژاپن متهم شده و بسیاری از محافل دولتی چین معتقدند که حمایتهای آشکار آمریکا از مواضع ژاپن موجب جسورتر شدن راست گرایان ژاپنی و سوق دادن توکیو به دامن زدن به مناقشات ارضی با پکن شده است.

سیاستمداران چین انتظار دارند تا واشنگتن به منظور کاهش این تنشهای منطقه ای اقدامی صورت داده و به جای مسوول دانستن چین، به ژاپن فشار بیاورد تا دست از اقدامهای تحریک آمیزش بردارد.

تحلیلگران می گویند فقدان اعتماد متقابل موجب شده تا همکاریهای چین و آمریکا در زمینه رفع تنشها و افزایش ثبات دراین منطقه بی ثمر باقی بماند و این مانع زمانی رفع خواهد شد که دروهله اول واشنگتن به مواضع خصمانه خود در قبال چین و جانبداری از کشورهای همسایه آن در زمینه مناقشه های ارضی پایان داده و موضع بیطرفانه ای را در باره این گونه مسایل در پیش بگیرد.

اظهارات وزیر خارجه چین در گفت و گو با همتای آمریکایی اش مبنی بر اعلام آمادگی چین برای همکاری با آمریکا، با تاکید بر اصل پرهیز از رویارویی، ترک مخاصمه، احترام دوجانبه و همکاری برد-برد در همه جنبه های رابطه دوجانبه نشان می دهد که دولت پکن برای ادامه روابط دوستانه با آمریکا شروطی دارد که در صورت بی توجهی به آنها ممکن است که این مناسبات دچار خدشه شود.

گرچه وزیر خارجه آمریکا در این دیدار در یک تعارف دیپلماتیک ابراز امیدواری کرد که سال 2014 میلادی، سال پیشرفتهای ملموس در تعریف الگوی جدیدی از روابط، مدیریت مؤثر اختلافات و یافتن راهکاری برای همکاری عملی واشنگتن و پکن باشد، اما با توجه به موارد ذکر شده واقعیت از روند متفاوت دیگری حکایت دارد.

آساق 1450**1577
کد N125829

وبگردی