آفتاب

بازگشت برلوسکنی به عرصه سیاسی ایتالیا

بازگشت برلوسکنی به عرصه سیاسی ایتالیا

"ماتئو رنزی" که قرار است به زودی جوانترین نخست‌وزیر تاریخ ایتالیا شود، اولین اقدامش دیدار با دشمنان سیاسی خود و سیلویو برلوسکنی خواهد بود.

"ماتئو رنزی" که قرار است به زودی جوانترین نخست‌وزیر تاریخ ایتالیا شود، اولین اقدامش دیدار با دشمنان سیاسی خود و سیلویو برلوسکنی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، گفته می‌شود که سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا قرار است بار دیگر به عرصه سیاست باز گردد و برای رای‌گیری در خصوص اصلاحات میانجی‌گری کند.

همچنین طبق گزارش‌ها، ‌قرار است ماتئو رنزی با برلوسکنی توافق کند و همین امر گمانه‌زنی‌ها را نسبت به بازگشت وی پس از گذشت ماه‌ها انزوای سیاسی پررنگ‌تر کرده است.

جورجیو ناپولیتانو، رئیس‌جمهوری ایتالیا قرار است سومین نخست‌وزیر ایتالیا در کمتر از سه سال را تعیین کند و دیدارهای وی عمدتا با ماتئو رنزی رهبر دموکرات‌های ایتالیا و سلیویو برلوسکنی بوده است که احتمالا منجر به ظهور دوباره وی در عرصه قدرت می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود که ماتئو رنزی که از میانه‌روهاست و به "تونی بلر ایتالیا" شهرت دارد،‌ روز سه‌شنبه سوگند یاد کند. این جوان 39 ساله متعهد شده است که بازبینی در سیستم انتخاباتی و سیستم سیاسی را از اولویت‌های دولت خود قرار دهد. با این حال وی برای تایید اصلاحات انتخاباتی در پارلمان،‌ قرار است با برلوسکنی که به تقلب مالیاتی متهم است، همکاری کند.

برلوسکنی به عنوان یک مجرم محکوم شده از پارلمان اخراج شده است اما همچنان رهبری "فورزا ایتالیا" را که از بزرگترین گروه‌های راست میانه است،‌ بر عهده دارد.

سیلیویو برلوسکنی روز جمعه در جمع حامیانش گفته بود: "من آخرین نخست‌وزیر منتخب از سوی مردم بودم."

وی با اشاره به تصدی قریب‌الوقوع رنزی به عنوان نخست‌وزیر گفت: "این دموکراسی نیست." ماتئو رنزی رهبر حزب دموکراتیک و شهردار فلورانس، مزیت‌هایی دارد. با این حال برلوسکنی آخرین نخست‌وزیر ایتالیا بود که در سال 2008 با آرای مردمی تعیین شد اما ماتئو رنزی سومین نخست‌وزیری است که قرار است از سوی ناپولیتانو تعیین شود. برلوسکنی در این بین تلاش می‌کند تا با همیاری در تصویب اصلاحات انتخاباتی بیشترین منفعت را به حزب راست میانه خود برساند. او حتی خارج از پارلمان هم همچنان قدرتمند است.

این گمانه‌زنی‌ها در حالی مطرح می‌شود که روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف اعلام کرد که رئیس‌جمهوری ایتالیا انتخاب نخست‌وزیر این کشور را به تاخیر انداخته است.

ناپولیتانو گفته است که وی باید به نخست‌وزیر جدید فرصت بیشتری برای انتخاب کابینه و دستور کارهای خود بدهد. پس از استعفای انریکو لتا از نخست‌وزیری ایتالیا، حامیان رنزی خوشحال بودند که وی سریعا به عنوان نخست‌وزیر تعیین خواهد شد.

انتهای پیام

کد N125471

وبگردی