آفتاب

تظاهرات حامیان و مخالفان مادورو در ونزوئلا/ ابراز نگرانی جان کری

تظاهرات حامیان و مخالفان مادورو در ونزوئلا/ ابراز نگرانی جان کری

براساس گزارش‌ها، حامیان و مخالفان دولت ونزوئلا تظاهرات‌های گسترده‌ای را در پایتخت این کشور برگزار کردند.

براساس گزارش‌ها، حامیان و مخالفان دولت ونزوئلا تظاهرات‌های گسترده‌ای را در پایتخت این کشور برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، حدود سه هزار معترض با پوشیدن لباس‌های سفید و به دست داشتن پرچم‌های ونزوئلا به رنگ قرمز، آبی و زرد در منطقه پرجمعیت کاراکاس، پایتخت ونزوئلا تجمع کردند. این تجمع تنها چند روز پس از اعتراض‌های روزهای گذشته برگزار شد که سه کشته بر جای گذاشت.

معترضان که اکثرا دانشجو هستند، حدود 2 هفته است که علیه دولت نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا دست به اعتراض زده‌اند. اعتراض آنها به افزایش بی حد جرائم، افزایش قیمت‌ها و کمبود کالاهای اولیه برای مردم است.

معترضان در تظاهرات روز گذشته خواستار آزاد شدن حدود 100 دانشجوی بازداشتی و سایر فعالان اپوزیسیون شدند. آنها همچنین پایان سرکوب معترضان توسط پلیس را یکی از درخواست‌های اصلی خود عنوان کردند با این حال یکی از تجمع‌ها به دخالت پلیس و پرتاب گاز اشک آور به سوی دانشجویان ختم شد.

عمق ناآرامی‌ها که هم اکنون وارد دوازدهمین روز خود شده است، پس از تصمیم مادورو برای به راه انداختن تظاهرات حامیان خود و نیز پس از ابراز نگرانی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از اوضاع ونزوئلا شدت یافت. مادورو در سخنرانی خود در مقابل هزاران تن از حامیانش در جنوب کاراکاس، آلوارو اوریبه، رئیس جمهوری سابق کلمبیا را به دخالت در امور کشورش و همدستی با آمریکا برای راه‌اندازی "جنبش‌های فاشیستی" متهم کرد.

مادورو همچنین پخش شبکه جدید تلویزیون کلمبیا NTN24 را متوقف کرد و گفت که این شبکه به خشونت‌های ضددولتی دامن می‌زند. تظاهرات روز شنبه در شهرهای مختلف این کشور آمریکای لاتین برگزار شد و ده‌ها فعال نیز در مقابل سفارت ونزوئلا در واشنگتن تجمع کردند.

آنها پلاکاردهایی را حمل کردند که روی آنها نوشته بود: "به ونزوئلا کمک کنید"، "به دیکتاتوری خیر می‌گوییم" و "ونزوئلا تنها نیست"، نوشته شده بود.

در همین حال وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با اعلام نارضایتی نسبت به بازداشت‌های گسترده در ونزوئلا گفت که ادامه این شرایط به حقوق شهروندان لطمه می‌زند و آنها حق دارند که اعتراضات صلح‌آمیز برگزار کنند.

کری گفت: خشونت بی‌معنایی در جریان اعتراضات مردمی در ونزوئلا به وقوع پیوسته است که محکوم می‌کنیم. ما نسبت به بازداشت فعالان اپوزیسیون نگرانیم و همچنین نسبت به صدور حکم بازداشت برای لئوپولدو لوپز، از رهبران اپوزیسیون ونزوئلا هشدار می‌دهیم.

انتهای پیام

کد N125470

وبگردی