آفتاب
گزارش خبری؛

کمبود و گرانی لاستیک خودرو به تبع مشکلات صنفی کارگران

کمبود و گرانی لاستیک خودرو به تبع مشکلات صنفی کارگران

چکیده: کارخانه‌های سازنده لاستیک دلیل کمیاب شدن و افزایش بهای لاستیک خوردرو هستند/ بعد از تعدیل اخیر کارگران، تولید لاستیک خودروهای وانت و سنگین در کارخانه ایرن‌تایر متوقف شده است/ کارخانه کیان‌تایر که چند سالی است تنها برای خودروهای سنگین لاستیک می‌سازد به دلیل نداشتن پول برای خرید مازوت در روزهای سرد اخیر تعطیل بود.

هم‌زمان با تعدیل گسترده نیروی انسانی در دو کارخانه بزرگ لاستیک سازی کشور، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی لاستیک از کمبود برخی از مدل‌های لاستیک‌های خودرو برای عرضه در بازار‌ خبر داده است.

«محمد‌رضا آل‌سارا» با اعلام این مطلب به خبرنگار ایلنا گفته است که تشکل صنفی متبوعش به تازگی برای توزیع لاستیک‌های انواع خودرو سواری با مشکلات جدی مواجه شده‌است.

به گفته وی دلیل این مشکل تازه، کارخانه‌های سازنده انواع لاستیک‌های خودرو هستند که باعث شده‌اند تا به دلیل کم‌یاب شدن برخی انواع لاستیک‌های مصرفی خودرو‌ها، قیمت این محصول در بازار افزایش یابد.

به ادعای این این مقام صنفی در همین رابطه اتحادیه شرکت تعاونی لاستیک برای حل این کمبود با انجمن صنفی صنعت تایر ایران به نمایندگی از شرکت‌های تولید کننده لاستیک خودرو مکاتباتی را انجام داده است.

آل‌سارا با بیان اینکه موضوع این مکاتبات تامین لاستیک مورد نیاز بازار مصرف بوده‌است، افزود: تا این لحظه پیگیری‌های انجام شده بی‌نتیجه بوده و هنوز معضل کمبود لاستیک در بازار احساس می‌شود.

این اظهارات در حالی است که به نظر می‌رسد باتوجه به فعالیت دست‌کم ۱۰ کارخانه سازنده انواع لاستیک خودرو در سطح کشور، نباید مشکل خاصی برای تامین لاستیک مصرفی خودروهای داخل کشور وجود داشته باشد.

در همین رابطه ایلنا سعی کرده است تا از طریق گفت‌گو با کارگران کارخانه‌های «ایران تایر» و «کیان تایر»، جزئیات مربوط به مشکلات احتمالی و تاثیر آن بر شرایط کار کارگران را جویا شود.

بزرگترین تغییر تعدیل کارگران بود

یکی از کارگران کارخانه ایران تایر تحول عمده در شرایط تولید این کارخانه را به دلیل تعدیل نیروی انسانی ظزف یک ماه اخیر دانست و به ایلنا گفت: تعدیل ۲۵۰ کارگر این کارخانه تغییراتی را در فعالیت روزانه این واحد تولید کننده لاستیک خودرو به وجود آورده است.

این کارگر که نخواست هویت‌اش فاش شود، یادآور شد: در زمان آغار بیکارسازی کارگران، مدیریت عنوان کرد که قصد دارد تا باهدف افزایش تولید و بهره‌وری، دستگاه‌های جدیدی را برای کارخانه خریداری کند و از این طریق تغییراتی را در خطوط تولید ایجاد کند.

به گفته این کارگر شاغل در کارخانه ایرن‌تایر با گذشت نزدیک به یک ماه از بیکاری همکارانش، تا به این لحظه تنها نتیجه این تعدیل، تعطیلی فعالیت خطوط ساخت لاستیک‌های نخی و کاهش میزان تولید کارخانه از ۶۰ تن به حدود ۱۰ تن لاستیک بوده است.

وی با یادآوری اینکه محصولات خطوط ساخت لاستیک‌های نخی این واحد تولیدی ویژه خودروهای وانت‌بار، سنگین و غیر سواری بود، افزود: در حال حاضر فعالیت کارخانه ایران تایر بر ساخت تایر خودروهای سواری متمرکز شده است.

به گفته این کارگر فعالیت خطوط ساخت لاستیک‌های نخی درحالی از یک ماه پیش به دلیل تعدیدل کارگران و تصمیم کارفرما برای بازسازی خطوط متوقف شده است که ابن محصول همچنان بازار فروش خوبی دارد.

وی بابیان اینکه متوقف شدن این خط تولید زیان مالی قابل توجهی را متوجه کارخانه خواهد کرد، افزود: لاستیک خوردو یک کالای مصرفی است که همواره باراز فروش آن رونق داشته است، بطوری که حتی در چند هفته اخیر که به دلیل افزایش ناگهانی سرما استفاده از گاز شهری در محیط‌های صنعتی ممنوع شده بود، فعالیت ایران تایر بصورت موقت با استفاده از سوخت جایگزین مازوت ادامه داشت.

به دلیل نداشتن سوخت تعطیل بودیم

رئیس شورای اسلامی کار کارخانه کیان تایر نیز در پاسخ به این پرسش که «در چند وقت اخیر چه تغییرات عمده‌ای در شرایط کار کارگران و میزان تولید این واحد تولیدی ایجاد شده است؟»، به ایلنا گفت: قطع شدن گاز شهری و تعطیلی خطوط تولید کارخانه برای چند هفته مهم‌ترین اتفاقی بود که در چند وقت اخیر در روند فعالیت این واحد صنعتی ایجاد شد.

ابراهیم رشتبری ادامه داد: دلیل این تعطیلی سرمای ناگهانی و محدودیت‌های کارخانه برای تامین سوخت مازوت بوده است.

وی یادآور شد: کارخانه کیان تایر به دلیل عملکرد نادرست مدیریت سابقش همچنان یک واحد تولیدی بحران زده تلقی می‌شود که برای تامین هزینه‌های خود با مشکل نقدینگی مواجه است.

به گفته این مقام کارگری از یکسو ذخیره سهمیه مازوت این واحد صنعتی حتی برای پاسخگویی مصرف چند روز هم کافی نبود‌ و از سوی دیگر مدیریت نیز به دلیل مشکل کمبود نقدینگی قادر به خرید سوخت مازوت نبود و در نتیجه فعالیت کارخانه ایران تایر در روزهای سرد اخیر متوقف شد.

این مقام صنفی افزود: هرچند در این واحد تولیدی خبری از تعدیل نیروی انسانی نیست اما چون فعالیت کارخانه برای پرداخت مطالبت کارگران ضروری است در نتیجه وقفه ایجاد شده می‌تواند در پرداخت مطالبت کارگران تاخیر ایجاد کند.

وی افزود: کارخانه کیان تایر از چند سال پیش ساخت تایر سواری را متوقف کرده و در حال حاضر خطوط تولید خود را به ساخت تایر‌های سیمی انواع خودروهای سنگین اختصاص داده است.

کد N125444

وبگردی