آفتاب

قیمت زعفران اصل در بازار تهران / چگونه زعفران تقلبی رو بشناسیم؟

قیمت زعفران اصل در بازار تهران / چگونه زعفران تقلبی رو بشناسیم؟

‌زعفران یا همان طلای سرخ را باید از مهمترین و با ارزش‌ترین محصولات حوزه كشاورزی به حساب آورد ، زیرا صادرات می‌تواند موجب ارزآوری چشمگیری برای کشورشود.


 


ایران هم اكنون ۹۲ درصد تولید جهان و ۸۰ درصد صادرات دنیا را بر عهده دارد و خوشبختانه همچنان در جایگاه نخست تولید جهانی این محصول ایستاده است.
هرچند اگر برنامه ریزی مناسبی برای حمایت از تولید کنندگان نشود ممکن است مانند سایر محصولات کشاورزی که روزگاری در تولید آنها حرف نخست را در دنیا می‌زدیم؛‌جایگاهمان را از دست دهیم.
غلامرضا میری، رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران در گفت‌وگو با اقتصادپرس اظهار داشت: امسال ۲۷۰ تا ۲۷۵تن زعفران در کشور تولید شده باشد که تقریبا ۲۰تا۲۵درصد نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته‌ایم.
وی گفت:‌ این میزان ۲۰درصد در داخل کشور مصرف و ۸۰ درصد به خارج صادر می‌شود.
به گزارش اقتصادپرس، میری افزود: عمده تولید زعفران متعلق به استان‌های خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی است و ۱۸ استان نیز به شکل متفرقه کشت زعفران را انجام می‌دهند. میزان تولید زعفران در این ۱۸ استان بین ۴۰۰ کیلوگرم تا یک تن متغیر است.
وی در مورد مقاصد عمده صادراتی زعفران ایران خاطر نشان كرد:‌ ‌معمولا بین۷۰ تا ۷۵درصد زعفران تولیدی در ایران به ۴۷کشور دنیا و به ۵ قاره جهان صادر می‌شود كه ۴ مقصد عمده صادراتی ایران عبارتند از امارات متحده عربی،‌اسپانیا،‌چین و عربستان سعودی.
میری توضیح داد: ۹۲ درصد تولید زعفران دنیا متعلق به ایران است.
وی با بیان این‌که ۸۰ درصد زعفران تولیدی کشور صادر می‌شود، افزود: ما در زمینه صادرات در رتبه نخست جهان قرار داریم.
میری گفت: امارات متحده عربی، اسپانیا و چین، سه خریدار عمده زعفران ایران هستند.
وی درباره قیمت زعفرانی که از کشاورزان خریداری می‌شود، بیان کرد: معمولا زعفران بین ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و حداکثر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود. به عبارت دیگر، سود زعفران به صورت خریداری عمده بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تن است و در بازار خرده‌فروشی با توجه به هزینه‌های بسته‌بندی (تهیه ظرف، استاندارد و...) ۱۰ تا ۲۰ درصد دیگر به این مبلغ افزوده می‌شود.
رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران ادامه داد: به‌طور معمول بسته‌بندی یک کیلو زعفران بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد.
میری در مورد قیمت هر کیلو زعفران ایرانی برای صادرات به خبرنگار اقتصادپرس گفت : قیمت هر کیلو زعفران صادراتی ایران بین ۱۲۰۰ تا ۱۷۰۰دلار است.
وی همچنین در پاسخ به شایعه حضور برخی دلالان داخلی و خارجی در استان‌هایی که تولید زعفران دارند و خریداری محصول کشاورزان به قیمت ارزان و فروش آن به قیمت بالاتر اظهار داشت: این مورد نیز صحت ندارد، زیرا خوشبختانه بیشتر کشاورزان برای قیمت‌گذاری محصول خود حتی از سرزمین به وسیله تلفن همراه می‌توانند از قیمت روز مطلع شوند. حتی عده‌ای نیز به صورت آنلاین از قیمت‌های روز بازار مطلع می‌شوند. با توجه به این شرایط بعید به نظر می‌رسد دلالی بتواند با قیمت پایین‌تر اقدام به خرید زعفران از کشاورزان کند.

وی در پاسخ به این سوال كه گفته می‌شود از چین كه یكی از مقاصد عمده صادرات زعفران ایران است،‌زعفران های بی كیفیت وارد می‌شود،‌ آیا این مساله را تایید می‌كنید؟ توضیح داد: خیر این مساله را به شدت تكذیب می‌كنم و متاسفانه برخی افراد بی اطلاع چنین اخباری را مطرح می‌كنند هر چند شاید این اظهارات تنها به دلیل جلب توجه مسوولان به وضعیت تولید و مشكلات كشاورزان مطرح شود و بیشتر با هدف جنبه هشداری باشد.
میری تاكید كرد: ‌چین یكی از عمده ترین وارد كنندگان زعفران ایران است و سالانه حداقل ۳۰تن از زعفران ما را خریداری می‌كند ؛ مصرف زعفران در چین بسیار بالا بوده و معمولا بیشتر مصرف دارویی دارد بنابراین اینكه گفته می‌شود چین قصد دارد به تولید گلخانه ای زعفران بپردازد نباید باعث نگرانی ایران از نظر كاهش صادرات شود زیرا اگر دركشت گلخانه ای به تولید هزار تن زعفران نیز برسد جای نگرانی نیست زیرا مصرف دارویی این كشور بسیار بالاست.
رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران در ادامه خاطر نشان كرد:‌ هرگونه واردات زعفران به ویژه از چین به ایران را تكذیب می‌كنم زیرا ایران، ‌تولید كننده و صادر كننده این محصول است و به هیچ وجه نمی تواند اقدام به واردات آن كند.
میری درباره فروش و عرضه زعفران های تقلبی توضیح داد:‌ متاسفانه در هندوستان با استفاده از خمیر كاغذ، زعفران تقلبی تهیه كرده و با زعفران ایرانی مخلوط می‌كنند و به كشورهایی مانند امارات می‌فرستند و كشورهای عربی به دلیل نشناختن زعفران ، آن را خریداری می‌كنند.
وی در ادامه در مورد عرضه و فروش زعفران به شكل های مختلف در بازار داخلی گفت:‌ زعفران معمولا از سر زمین كشاورزی تا زمان عرضه به دست مصرف كننده معمولا شكل ظاهری یكسانی دارد و در برخی موارد نیز به صورت پودر زعفران عرضه می‌شود كه اگر علامت استاندارد داشته باشد،‌استفاده آن بدون مانع است و اگر خارج از این موارد باشد به هیچ وجه مورد تایید ما نیست.
یكی از مهمترین عواملی كه سود واقعی ناشی از صادرات زعفران ایران را به جیب كشورهای دیگر سرازیر می‌كند؛ ضعف بسته‌بندی این محصول و صادرات فله‌ای آن به بازارهای جهانی است.
بر اساس اظهارات فروشندگان ‌كشورهایی مانند اسپانیا و امارات با خرید فله‌ای زعفران از ایران، این محصول را با نام خود بسته‌بندی كرده و با ارزش افزوده بالاتری روانه بازارهای بین‌المللی می‌كنند برای نمونه اسپانیا با كمترین سرمایه‌گذاری، بیش از ۴ برابر ایران، از زعفران ایرانی سود می‌برد.
البته برای برون رفت از این وضعیت و همچنین برای از بین بردن امكان حضور رقبا و واسطه‌گران از این بازار دولت باید به تشویق صادركنندگان به صادرات این محصول در بسته‌بندی‌های كوچك بپردازد زیرا با این کار خرید فله‌ای این محصول توسط واسطه‌گران تا حدود زیادی كاهش می‌یابد.
ازجمله راهکارهای افزایش صادرات زعفران می‌توان به مواردی از جمله بازاریابی دقیق و علمی، توجه به سلیقه مشتریان خارجی، تبلیغات و تغییر ترجیحات و سلیقه مصرف‌کننده، کنترل کیفیت و رعایت استانداردها و حذف تعرفه و موانع غیرتجاری اشاره کرد.
یکی دیگر از راه های تقویت صادرات زعفران،‌برند سازی است به عبارت دیگر با برندسازی زعفران ایران می‌توان مانع از تقلب و فروش زعفران های بی کیفیت به نام ایران شد.
هرچند به گفته میری، شورای ملی زعفران در زمینه برندسازی اقداماتی را انجام داده است.
وی اظهار داشت:‌ تفاهمی بین کانون و شورای ملی زعفران منعقد شده این مساله از سوی این شورا در دست پیگیری است.
میری خاطرنشان کرد: ‌دولت باید از تولید کنندگان حمایت کرده و همچنین آنها را ملزم به برندسازی کند زیرا این کار سبب می‌شود تا هم مشتریان داخلی و هم بازارهای جهانی مشتری با خرید یک برند خاص از کیفیت محصول مطمئن شوند.
باید گفت اگر این کار صورت گیری موجب می‌شود تا درآمد ارزی بیشتری نصیب کشورمان شود زیرا همان گونه که ذکر شد اکنون زعفران فله ایران در سایر کشورها به صورت بسته بندی های کوچک درآمده و به نام آنها به فروش می‌رسد و در ایران راه سودسرشاری به جیب آنها سرازیر می‌شود در حالی که با روش های مناسب مدیریتی می‌توان ازدرآمد آن در داخل کشور استفاده کرد.
کد N125418

وبگردی