آفتاب

پس از آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز دمشق را عامل شکست ژنو خواندند

پس از آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز دمشق را عامل شکست ژنو خواندند

در پی اعلام شکست دور دوم مذاکرات صلح سوریه در ژنو، پس از آمریکا انگلیس و فرانسه نیز دولت بشار اسد را عامل شکست این دور از مذاکرات دانستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای پس از اعلام شکست مذاکرات گفت: ناکامی در تدوین دستور کار برای دوره‌های آتی مذاکرات یک عقب نشینی و پسرفت جدی برای صلح در سوریه است و بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور مقصر این ناکامی محسوب می‌شود.

اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه پیشتر به خبرنگاران گفته بود: دور دوم مذاکرات صلح ژنو بدون دستیابی به پیشرفت و تعیین زمانی برای انجام دور سوم پایان یافت.

اخضر ابراهیمی، نماینده جامعه بین المللی در سوریه از مردم این کشور به خاطر به شکست مذاکرات عذرخواهی کرده است.

هیگ اعلام کرد که این پایان راه نیست و افزود: در حالی که جنگ داخلی سوریه هر روز باعث ویرانی‌ها و کشتارهای فراوان می‌شود ما متعهد شدیم که به مردم این کشور تا آنجا که می‌توانیم کمک کنیم و پیشرفتی را برای دستیابی به راه حل سیاسی به وجود آوریم. ما به حمایت جدی خود از ابراهیمی و روند صلح ژنو ادامه می‌دهیم.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه گفت: هم اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد که قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوضاع وخیم انسانی در سوریه صادر شود. مردم در مناطق تحت محاصره و بسیاری دیگر از بخش‌های سوریه نمی‌توانند بیش از این منتظر دستیابی به کمک‌های بشردوستانه بمانند.

مخالفان دولت سوریه تاکید کردند که تمرکز مذاکرات صلح در ژنو باید بر ایجاد یک دولت انتقالی بدون حضور اسد باشد. در حالی که نمایندگان دولت دمشق بر این مساله تاکید دارند که موضوع باقی ماندن اسد غیرقابل مذاکره است.

لورن، فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز حکومت سوریه را عامل جلوگیری از پیشرفت مذاکرات دانسته است.

فابیوس با قدر دانی از مخالفان مواضع آنها را "مسئولانه" خواند و تاکید کرد که در طول مذاکرات مخالفان مواضع شجاعانه و قابل قبولی اتخاذ کردند.

وزیر خارجه فرانسه همچنین از کسانی که می‌توانند بر دولت سوریه تاثیر بگذارند خواست تا به گفته وی دمشق را مجاب کنند به خواست جامعه جهانی پاسخ مثبت دهد.

به گزارش بی بی سی جلسه پایانی دور دوم مذاکرات ژنو که در ششمین روز این گفت‌وگوها برگزار شد، تنها 27 دقیقه به طول کشید.

به گفته الابراهیمی، دو طرف درباره برنامه کاری دور سوم مذاکرات توافق کرده‌اند ولی تاریخ برگزاری این دور هنوز مشخص نیست.

الابراهیمی گفت: دستور جلسه دور بعدی مذاکرات پیرامون خشونت و تروریسم، تشکیل دولت انتقالی‌، نهادهای ملی و آشتی ملی خواهد بود.

بشار جعفری، نماینده دولت سوریه نیز در مذاکرات گفته است که پیش از مذاکره درباره سایر موارد، باید به موضوع تروریسم پرداخته شود.

اولین دور مذاکرات در ماه ژانویه به توافق شکننده‌ای منجر شد که بر اساس آن قرار شد کمک‌های امدادی به شهر حمص برسد و غیرنظامیان از این شهر خارج شوند.

انتهای پیام

کد N125291

وبگردی