آفتاب
اندیشکده آمریکایی:

آمریکا از تهدید شرکتهای غربی برای سرمایه گذاری در ایران دست بردارد

آمریکا از تهدید شرکتهای غربی برای سرمایه گذاری در ایران دست بردارد

تهران- ایرنا- یک اندیشکده آمریکایی از دولت و کنگره آمریکا خواسته است که از تهدید شرکتهای غربی برای سرمایه گذاری و فعالیت در ایران دست بردارد و تاکید کرده که توقف تجارت بخاطر مسایل سیاسی، ˈغیرعملی و غیرسازندهˈ است.

اندیشکده کارنگی گفته است: شرکت های بین المللی که برای سرمایه گذاری در ایران هجوم آورده اند مشغول آماده سازی خودشان برای زمانی هستند که تحریم ها کاملا لغو شود و این امر نه تنها به جایگاه آمریکا ضربه نمی زند بلکه این روند، امیدهای جامعه تجاری و مردم عادی ایران را به اینکه در انتهای این دالان تیره و تار نور امیدی هم وجود دارد، تقویت کرده است.

به گزارش ایرنا، کارنگی در مقاله ای با عنوان ˈ چرا روی آوردن سرمایه گذاران غربی به ایران خوب است؟ˈبه قلم ˈکورنلیوس ادیبارˈ کارشناس سیاست خارجی اروپا، افزوده است این خوش بینی می تواند موقعیت دولت روحانی را در مقابل منتقدان تندروی توافق با آمریکا تحکیم کند.ˈ

نویسنده این اندیشکده آمریکایی افزوده است : ˈبهبود شرایط اقتصادی ˈهویجیˈ است که می تواند بیشتر از چسبیدن کورکورانه به ˈچماقˈ، موثر واقع شود.

کارشناس سیاست خارجی اروپا افزوده است: ممکن است ایران همچنان به تلاش های همکاری جویانه و آشتی جویانه آشکار خود ادامه دهد اما دولت آمریکا هنوز نتوانسته است تغییر سیاست ایران را به سیاست گذاران آمریکایی بقبولاند.

ˈˈ مثلا ˈحسن روحانیˈ، رییس جمهوری ایران در سخنرانی خود در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در ˈداووسˈ سوییس، تمامی روسا و نمایندگان شرکت های تجاری دنیا را به استفاده از فرصت های سرمایه گذاری در ایران تشویق کرد اما تمایل شرکت های خارجی برای کار با ایران، واشنگتن را به شدت نگران کرد که مبادا این جریان قدرت اهرم فشار آمریکا بر ایران را در مذاکرات هسته ای کاهش دهد.

به همین خاطر درست چند روز بعد از حضور ایران در داووس، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، ˈوندی شرمنˈ (رییس تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا و معاون سیاسی وزیر امور خارجه اوباما) را برای پاسخ دادن به سوالات بسیاری در این خصوص احضار کرد.

شرمن نیز در خصوص تمایل شرکتهای غربی برای سرمایه گذاری در ایران گفت که به نظر می رسد بیشتر این شرکت ها می خواهند در انتظار دستیابی به توافق جامع با ایران در صف بایستند. ما به آنها گفته ایم که اگر شتابزده و قبل از فرارسیدن زمان مناسب وارد عمل شوند، خودشان، شهرت شان و کسب و کارشان را به خطر خواهند انداخت.ˈˈ

کارشناس این اندیشکده آمریکایی گفته است در واقع، تاکید و پافشاری بر اینکه راه تجارت با ایران هنوز باز نیست نشان دهنده این است که بسیاری از سیاست گذاران آمریکایی اهمیت برقراری ارتباط مناسب را در این مناقشه دست کم می گیرند. این گرایش به خصوص در قبال اعلام علنی ایران مبنی بر اینکه سهم این کشور از تجارت جهانی رو به افزایش است، شدیدتر است.

کارنگی در ادامه تاکید کرد: اکنون، ایران نشانه های دال بر تمایل به سازش را از خودش نشان می دهد و اگر آمریکا و متحدانش رویکرد خود را تغییر ندهند، بعید است که حمایت های جهانی از اعمال فشار بر تهران، تداوم یابد.

ˈاکنون که در پی گفت وگوی مستقیم وزرای خارجه دو کشور و توافق موقت ژنو، حداقلی از اعتماد بین طرفین ایجاد شده و دنیا منتظر دستیابی به نوعی راه حل است، این تصور که فشارهای کنونی بر ایران باید افزایش یابند، به طور قطع مبتنی بر اطلاعات غلط شکل گرفته است.ˈ

این اندیشکده آمریکایی همچنین با اشاره به فراوانی آشکار کالاهای آمریکایی در بازارهای تهران- حتی قبل از انتخابات خرداد ماه 1392- تاکید کرد که این امر نشانه ناکارآمدی عملی رویکردهای افراطی در بازداشتن شرکت های غربی برای تجارت با ایران است و از ˈخلاقیت شرکت هایی که توانسته اند به طور قانونی با کشوری که تحت تحریم است تجارت کنندˈ، حکایت دارد.

کارنگی تصریح کرده است: در واقع، شرکت های آمریکایی به جای اینکه در مقابل بازار 70 میلیونی ایران دست روی دست بگذارند، به گونه تعجب آوری فعالیت کرده اند. ممکن است آنها هیات های رسمی تجاری به ایران نفرستند، اما از طریق عوامل واسطه ای فعالانه در پی سرمایه گذاری در بخش های مختلف بازار ایران-از پتروشیمی گرفته تا نفت و غذا- هستند.ˈ



** هدف ایرنا از انتشار این نوع مقالات اندیشکده ها، اطلاع رسانی درباره نگرش این اتاق های فکر است و انتشار این مقاله ها الزاما به معنای تایید تمام محتوای آنها نیست.

مترجمام**9330 **1575
کد N125262

وبگردی