آفتاب

رسالت حوزه تربیت طلاب انقلابی است

رسالت حوزه تربیت طلاب انقلابی است

همشهری آنلاین: آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان این‌که «حضور علما سبب روشن ماندن چراغ اسلام است» گفت: حضور فقها و علما، سبب تحقق انقلاب اسلامی شد و تربیت طلاب انقلابی یکی از وظایف حوزه‌های علمیه است.

اندیشه > دین- همشهری آنلاین:
آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان این‌که «حضور علما سبب روشن ماندن چراغ اسلام است» گفت: حضور فقها و علما، سبب تحقق انقلاب اسلامی شد و تربیت طلاب انقلابی یکی از وظایف حوزه‌های علمیه است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مرجع تقلید در دیدار طلاب و اساتید مدرسه علمیه مهدی موعود (عج) قم، با اشاره به سیره بزرگان در تحصیل علم اظهار کرد: بزرگان شرایطی را برای طالب علم برشمرده‌اند که از آن میان می‌توان به اخلاص، همت، اراده قاطع و نظم و انضباط و تلاش اشاره کرد.

وی درباره بایسته‌های یک طلبه در جامعه امروزی خاطرنشان کرد: طلاب امروز، باید دشمن‌شناس باشند و از خطوط اصلی انقلاب آگاهی کامل داشته باشند و راهکارهای تقابل با هجمه‌های دشمن را به خوبی بشناسند.

نوری‌همدانی درباره طلبگی و اهمیت این کسوت گفت: بنا بر روایات وارد شده از ناحیه معصومین(ع) هیچ شغلی در دنیا پرافتخارتر از طلبگی وجود ندارد و فرد طلبه نزد خداوند گرامی است.

وی درباره شخصیت طلاب در جامعه و جایگاه آن تصریح کرد: تمام شروط از حیث ظاهر و اخلاق، باید در یک طلبه موجود باشد تا طلبه را به یک طلبه واقعی مبدل کند.

این مرجع تقلید با اشاره به سیره ملاصالح مازندرانی و بزرگان حوزه افزود: سیر و آشنایی با سیره بزرگان حوزه، سبب می‌شود تا طلاب با زندگی بزرگان این کسوت آشنا شوند و رمز موفقیت آن‌ها را دریابند که با اخلاص و جدیت و همت و پشتکار مراتب علمی و اخلاقی را طی کرده‌اند.

نوری‌همدانی عمده اهداف یک طلبه را فقاهت دانست و تاکید کرد: عمده هدف یک طلبه سکوی فقاهت است و دیگر موارد و امور علمی باید در حاشیه فقاهت قرار گیرند.

وی آشنایی با ادبیات عرب و صرف و نحو را امری ضروری و لازم برای طلاب معرفی و اظهار کرد: صرف و نحو، یکی از علوم پایه است و لازم است که طلاب در مسیر طلبگی به این ابزار مسلح باشند و قلم و بیان توسط ادبیات پشتیبانی می‌شود که برای رشد طلبه لازم است.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به اهمیت نماز شب، شب زنده داری و سفارش بزرگان و ائمه(ع) در این زمینه خاطرنشان کرد: نماز شب و تهجد یکی از امور لازم در مسیر طلبگی است و تا کسی اهل تهجد نباشد ترقی نمی‌کند و مطالعه وقت سحر دارای برکات و توفیقات فراوانی است که طلاب نباید از آن غافل باشند.

نوری‌همدانی درباره شناخت انقلاب، فرهنگ و تاثیر آن در جهان گفت: کسی که با فرهنگ انقلاب آشنا نباشد، نمی‌تواند انقلاب را معرفی کند، شناخت انقلاب و فرهنگ آن یکی از اموری است که طلاب باید از آن آگاهی کامل داشته باشند.

وی درباره آشنایی با مبانی فکری انقلاب و امام راحل(ره) خاطرنشان کرد: مطالعه صحیفه نور در 22 جلد، دفتر تبیان در 50جلد و وصیت‌نامه امام از کتاب‌هایی است که طلاب باید آن را مطالعه کنند تا با فرهنگ انقلاب و امام آشنایی کامل داشته باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از حوزه نیوز، نوری‌همدانی در پایان تقویت ارتباط با امام زمان(عج) را یکی از شروط موفقیت طلاب در حوزه‌های علمیه برشمرد و افزود: ترک گناه و اهدای ثواب اعمال خیری مانند نماز، صدقه، زیارت به نیت امام زمان(عج) از جمله کارهایی است که رابطه بین طلاب و امام زمان(عج) را تقویت می‌کند و سبب افزایش توفیقات الهی می‌گردد.

کد N125209

وبگردی