آفتاب

دو شرکت فنلاندی و آمریکایی مسئول امحای تسلیحات شیمیایی سوریه شدند

دو شرکت فنلاندی و آمریکایی مسئول امحای تسلیحات شیمیایی سوریه شدند

دو کمپانی مستقر در فنلاند و آمریکا مسئول امحای تسلیحات شیمیایی سوریه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، دو شرکت مسئول امحای پسماندهای خطرناک شیمیایی مستقر در آمریکا و فنلاند، برای کمک به امحا و نابودی تسلیحات و مواد شیمیایی زرادخانه‌های سوریه اعلام آمادگی کردند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد، این دو کمپانی پس از بررسی درخواست 14 کمپانی در ماه گذشته میلادی، موفق شدند گوی رقابت را بربایند و هم اکنون آمادگی خود را برای این کار اعلام کردند. البته نگرانی جدید مربوط به حمل و نقل 1200 تن مواد شیمیایی خطرناک از سوریه است.

رئیس سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بیانیه‌ای اعلام کرد، انتخاب این دو کمپانی، گامی مهم در امحای کامل تسلیحات شیمیایی سوریه در زمان مقرر و تعیین شده محسوب می‌شود.

جزئیات مربوط به این اقدام از سوی سازمان مذکور یا این دو کمپانی اعلام نشده است. همچنین زمان آغاز امحای این تسلیحات معلوم نیست چرا که هنوز تسلیحات زیادی در سوریه باقی مانده است. در فهرست مواد شیمیایی اعلام شده در سازمان منع تسلیحات شیمیایی که هم کاربرد غیرنظامی و هم نظامی دارد، می‌توان به پنتا سولفات فسفر اشاره کرد که ماده‌ای سمی است که هم قابلیت اشتعال دارد و هم در زمان مرطوب شدن، به شدت تجزیه می‌شود. همچنین تری کلراید فسفر که برای ساخت گاز اعصاب به کار می‌رود و فسفات دایمنتیل نیز وجود دارد که برای ساخت آفت‌کش‌ها و حشرات موذی استفاده می‌شود، در این فهرست دیده می‌شود.

هر دو کمپانی مذکور نیز به شهروندان آمریکایی و فنلاندی تضمین داده‌اند که این مواد شیمیایی را با شدیدترین تدابیر امنیتی به محل مورد نظر منتقل کرده و نابود می‌کنند. بنابراین، جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

خبرگزاری رویترز نیز از قول منابع که خواستند نامشان فاش نشود،‌ گزارش داد: تنها 11 درصد از مجموع تسلیحات شیمیایی از سوریه خارج شده‌اند. برنامه اصلی از سوی سازمان منع تسلیحات شیمیایی خروج 1200 تن ماده شیمیایی در پنجم فوریه 2014 بود.

دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه گفته که نیروهایش قادر نیستند این تسلیحات و مواد شیمیایی را از کشور خارج کنند، اظهار نظری که از سوی دولت‌های غربی رو شده و آنها وی را به توقف خروج این تسلیحات متهم می‌کنند.

انتهای پیام

کد N124676

وبگردی