آفتاب
معاون پیشین وزارت امور خارجه:

تغییرنگاه بین المللی به نقش ایران در معادلات سیاسی مهمترین دستاورد دولت است

تغییرنگاه بین المللی به نقش ایران در معادلات سیاسی مهمترین دستاورد دولت است

تهران-ایرنا- معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه دوران اصلاحات، تغییر نگاه بین المللی به نقش ایران در معادله های منطقه ای و فرامنطقه ای را اصلی ترین دستاورد تعادل مدنظر دولت جدید در حوزه سیاست خارجی دانست و گفت: حتی مخالفان دولت هم بر تسلط تیم دیپلماسی اذعان دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «سید محمد صدر» معتقد است که عملکرد دولت پیشین به گونه ای بود که درهای سیاست خارجی به روی جمهوری اسلامی ایران بسته شده بود، هرچند اکنون هم نمی توانیم ادعا کنیم که شاهد بازشدن کامل این درها هستیم اما مهم این است که روند گشوده شدن این درها آغاز شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت و گو با سایت دیپلماسی ایرانی تاکید کرد: مهم ترین تغییری که در بازده شش ماهه از زمان روی کار آمدن دولت دکتر روحانی رخ داده است، تغییر جو بین المللی نسبت به جمهوری اسلامی ایران است.

وی به اعمال تحریم های بین المللی در دوران دولت احمدی نژاد اشاره کرد و افزود: در صورتی که همان روال ادامه پیدا می کرد روز به روز ایران منزوی تر از گذشته می شد. این انزوا از بعد سیاسی و فرهنگی شروع و سپس به ابعاد اقتصادی هم تسری پیدا کرده و کشور را گرفتار مشکلات اقتصادی بسیار جدی می کند.

صدر ادامه داد: باید تاکید کنم که در صورت تداوم آن روند، مشخص نبود که در دو سال آینده وضعیت جمهوری اسلامی ایران به کجا می رسید. با این همه، می توانم پیش بینی کنم که چشم انداز خوبی در صورت تداوم آن وضعیت قابل تصور نبود.



*** انتخابات ریاست جمهوری باعث تغییرنگاه به ایران شد

وی انتخاب بدون حاشیه حسن روحانی و با رای مردم را از دیگر عوامل بسیار موثر در تغییر نگاه بین المللی نسبت به جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و گفت: این انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که هنوز در ایران دموکراسی وجود داشته و رای مردم، حرف نخست را می زند . مجموعه این تحولات و البته تغییراتی هم که در سیاست خارجی به وجود آمد و تیم جدید سیاست خارجی که برخلاف دولت گذشته تخصص جدی در مسائل بین المللی و بحث انرژی هسته ای دارد وارد مذاکره شده و بر جو مثبت به وجود آمده افزود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: ما هنوز در حال برداشتن گام های اولیه هستیم اما امیدوارم که این روند آغاز شده همچنان ادامه پیدا کند به گونه ای که در پایان دوره چهار ساله دولت فعلی هم وضع اقتصادی و هم موقعیت سیاسی ایران در جامعه بین المللی روز به روز بهبود یابد.

صدر، رویکرد سیاست خارجی دولت نهم و دهم را با عنوان «دیپلماسی تهاجمی» توصیف کرد و اظهار داشت: در دولت جدید شاهد عمل گرایی های بیشتر و پرهیز از تنش زایی با واژگان هستیم.



***ظلم بزرگی است اگر دیدگاه های افراطی دولت پیشین را به نظرامام (ره) نزدیک بدانیم

وی ادامه داد: از آنجا که من در وزارت امور خارجه زمان امام(ره) هم در دستگاه دیپلماسی وقت به عنوان مدیر کل اروپا و امریکا در فاصله سالهای 60 تا 64 مشغول به فعالیت بودم، می توانم قاطعانه عرض کنم که آنچه که من از دیپلماسی مدنظر امام برداشت می کردم حاکمیت عقل ، شعور و تدبیر بر دستگاه سیاست خارجی بود. امام ( ره) هیچ زمان مدافع عملکردهایی که منافع ایران و منافع ملی را به خطر بیندازد، نبودند.

به گفته این دیپلمات باسابقه، در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) به هیچ وجه تندروی، افراط ، آنارشیسم و سیاست خارجی تهاجمی جایی نداشت. وی بسیار به رعایت اداب دیپلماتیک اهمیت می داد و تمامی پروتکل های تشریفاتی سیاست خارجی را رعایت کرده و بر مبنای احترام متقابل پاسخ می داد.بنابراین بزرگترین ظلم به امام این است که بگوئیم دیدگاه های افراطیون امروزی و یا دیدگاه های حاکم بر دستگاه سیاست خارجی در دولت پیشین ، به نظر و اندیشه امام (ره) نزدیک بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد:آنچه که در دیدگاه های افراطیون می بینیم تنها و تنها رفتارهای از روی هیجان و احساسات است، در حالی که منشاء تصمیم گیری های امام خمینی (ره) عقل، علم و تدبیر بود.



*** حتی مخالفان سیاست های دولت هم بر تسلط تیم جدید سیاست خارجی اذعان دارند

معاون سابق وزارت خارجه ذوق زدگی نسبت به رابطه با آمریکا را ویژگی کسانی دانست که دراین عرصه از شناخت و علم کافی بی بهره هستند.

وی افزود: اگر ادعا کنیم که دستگاه دیپلماسی در خصوص رابطه با امریکا دچار ذوق زدگی است بدان معناست که شخص وزیر امور خارجه و آقای رئیس جمهور شناختی از حوزه سیاست خارجی نداشته و به همین دلیل دچار ذوق زدگی شده اند.

صدر خاطرنشان کرد: به گمان من حتی مخالفان سیاست های دستگاه دیپلماسی کشور هم چنین ادعایی ندارند که تیم جدید سیاست خارجی ما تسلط بر حوزه نداشته و شخص رئیس جمهور هم اشراف کامل بر آن ندارد. زمانی که شما به پیچ و خم های یک موضوع ورود کامل داشته باشید، ذوق زده نخواهید شد.



***مذاکره با آمریکا اختصاص به دولت روحانی ندارد

معاون عربی و آفریقایی وزیرامورخارجه دوران خاتمی ، مذاکره با آمریکا را منحصر به چند ماه اخیر حضور دولت جدید در راس قدرت ندانست و گفت: مذاکرات مخفی هم در دولت گذشته انجام شده بود. در حال حاضر هم مذاکره با امریکا تنها در خصوص پرونده هسته ای و در چارچوب منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است.

صدر با بیان اینکه ازسرگیری رابطه با امریکا یک مساله دوجانبه است، تاکید کرد: اگر دولتی مانند دولت جورج بوش جمهوری خواه در امریکا در راس قدرت باشد، هیچ گاه رابطه میان ایران و امریکا از سرگرفته نخواهد شد، چرا که این طیف تندرو ، جنگ طلب و غیرمنطقی هستند.

به عقیده این تحلیلگر مسائل سیاسی، اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد و جمهوری اسلامی ایران هم از طرف مقابل حسن نیت ببیند، می توانیم به سمت مثبت شدن جو حاکم بر روابط ایران – امریکا حرکت کنیم.



***اگر آمریکا از تعهدات خود فاصله بگیرند، ایران هم مقابله به مثل خواهد کرد

وی همچنین درباره رفتارهای متناقض آمریکایی ها بعد از توافق ژنو عنوان کرد: اگر امریکایی ها به تعهدات خود پایبند بوده و به مفاد آن عمل کنند ، طرف ایرانی هم به آن پایبند خواهد بود. اما در بحث تبلیغات هم در هر دو سوی میدان کسانی هستند که موضع گیری های تند و تیز داشته و جواب هم را می دهند. باید میان بحث تبلیغات با بحث کار اصولی تفاوت هایی قایل شد. در شرایطی که امریکایی ها حتی اندکی از تعهدات خود در حوزه سیاست خارجی فاصله بگیرند بی شک طرف ایرانی هم مقابله به مثل خواهد کرد.



***عربستان هنوز تغییر ایجاد شده در ایران را درک نکرده است

این پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات وزارت خارجه از سنگینی سایه سیاست های نادرست دولت گذشته بر روابط امروز با عربستان خبر داد و گفت: با وجود آنکه دولت جدید در حوزه کشورهای عربی به خوبی در این شش ماه مانورهایی داده است، اما هنوز این اصلاحات در رابطه ما با عربستان تغییرات خاصی ایجاد نکرده است . از سوی دیگر آل سعود هم دچار اشتباه بزرگی شده یعنی اینکه هنوز تغییر به وجود امده در ایران پس از انتخابات را درک نکرده است .



***سیاست های دولت گذشته باعث موفقیت نسبی در سیاست ایران هراسی دشمنان شد

وی اشتباه دیگر عربستانی ها را تاثیرپذیری از تبلیغات امریکایی – اسرائیلی دانست و عنوان کرد: تا پیش از دولت آقای احمدی نژاد امریکایی ها نتوانسته بودند نقشه خود را در پروژه ایران و شیعه هراسی چندان در منطقه پیش ببرند اما متاسفانه در هشت سال گذشته سیاست های دولت پیشین تا حدودی به موفقیت امریکایی ها و اسرائیلی ها در این حوزه منتهی شد.

صدر تصریح کرد عربستان باید بداند که با تغییر جو سیاسی در ایران ، شرایط منطقه ای و فرامنطقه ای حکم می کند که در سیاست های پیشین خود تجدید نظر کند.



***عربستان دست به اقدامات خام می زند

وی حمایت عربستان از جریان های تروریستی در منطقه را یکی دیگر اشتباهات استراتژیک این کشور دانست و عنوان کرد:عربستان از قالب محافظه کاری سنتی 60 ساله خود خارج شده است و دست به اقدام های خامی می زند که از کشورهای رادیکال انتظار می رود و نه از یک دولت پخته و با سابقه چند دهه ای . سمبل این استراتژی های جدید اما اشتباه، حمایت از جریان های تروریستی در کل منطقه است که در نهایت هم به شلیک تیر به خودی برای عربستان تبدیل خواهد شد.



***پیچیده ترین پرونده سیاست خارجی در سطح بین الملل مساله سوریه است

معاون عربی و آفریقایی دولت خاتمی همچنین افزود: شاید بدون اغراق بتوان گفت که در حال حاضر پیچیده ترین پرونده سیاست خارجی در سطح بین المللی برای تمامی کشورها مساله سوریه است .

وی دلیل پیچیدگی این پرونده را ناشی از اشتباهات استراتژیک طرف های دخیل در این بحران شامل نیروهای دولتی ، معارضه و حتی قدرت های منطقه ای تا فرامنطقه ای عنوان کرد و گفت: در صورتی که با حاکمیت عاقلانه بر حرکت های اعتراضی کوچک در سوریه برخورد می شد ، هیچ گاه ما شاهد گسترده تر شدن این تظاهرات نبودیم. متاسفانه دولت سوریه با خشونت تمام با این حرکت های مردمی و تظاهرات مسالمت آمیز برخورد کرد.

صدر، قضاوت های نادرست کشورهایی چون ترکیه، قطر و عربستان درباره سقوط دولت اسد را بر موضع گیری های کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای موثر دانست که نتیجه آن اعزام تروریست ها به داخل سوریه بود.



***پس گرفتن دعوت ایران برای ژنو2 باعث شکست آن شد

این دیپلمات باسابقه عنوان کرد: برای بحران سوریه امروز راهکاری جز راه حل سیاسی وجود ندارد. حقیقت این است که از بعد نظامی هیچ کدام از طرفین نمی توانند وزنه را به سمت خود سنگین کرده و پیروزی را به نام خود سند بزنند.

به عقیده این تحلیلگر مسائل سیاسی، حرکت بان کی مون در پس گرفتن دعوت از ایران برای شرکت در نشست ژنو 2 اشتباهی بود که تبعات آن هم به نتیجه نرسیدن مذاکرات در این دور بود. ایران باید در این روند سیاسی حل مساله حضور داشته باشد.

سیام**9173**1449
کد N124648

وبگردی