آفتاب
جلالی خبر داد؛

تصویب 12 قطعنامه در کمیته‌های ویژه اتحادیه بین المجالس اسلامی

تصویب 12 قطعنامه در کمیته‌های ویژه اتحادیه بین المجالس اسلامی

قطعنامه‌های نوشته شده باید در کنفرانس روسا به تایید نهایی برسد تا جنبه اجرایی پیدا کند.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: طی نشست دیشب و امروز صبح ۱۲ قطعنامه در چهارکمیته عمومی زنان، فلسطین و روسای مجالس مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گرفت.

به گزارش ایلنا،  کاظم جلالی در جمع خبرنگاران با تشریح مصوبات و نشست‌های کمیته‌های نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی افزود: روز گذشته جلسه افتتاحیه بین المجالس اسلامی با حضور رییس مجلس آغاز شد و سپس وارد دستور کار خود شد و تا ساعت ۲۰ ادامه یافت.

وی ادامه داد: امروز نیز کمیته‌ها کار خود را آغاز کردند که تاکنون ۱۲ قطعنامه مورد تصویب قرار گرفت و بعدازظهر نیز جلسات این کمیته‌ها ادامه خواهد داشت.

جلالی درباره مصوبات کمیسیون سیاست خارجی گفت: قطعنامه‌هایی مربوط به قدس، فلسطین و اراضی اشغالی، پیگیری راه کارهایی برای اجرای قطعنامه‌های اتحادیه برای دیدار از غزه، تشکیل هیات پارلمانی جهت دیدار از پارلمان‌های کشورهای غربی، نقش پارلمان‌های اسلامی در از بین بردن نقشه‌های اسراییل برای یهودی سازی بیت المقدس و اراضی اشغالی در سوریه و لبنان مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم شاهرود در مجلس خاطرنشان کرد: چگونگی ایجاد همبستگی و وحدت میان کشورهای اسلامی برای مقابله با راه کارهایی که سرنوشت امت اسلامی را مورد هدف قرار دادند، مبارزه با تعصب و اسلام هراسی، مبارزه با افراط گرایی که در قالب پیشنهاد رییس‌جمهور به سازمان ملل و تصویب آن در مجمع عمومی شده بود مورد بررسی قرار گرفت و در این قطعنامه از تلاش‌های رییس جمهوری و جمهوری اسلامی تقدیر شد.

جلالی ادامه داد: دیگر قطعنامه‌های کمیته سیاست خارجی مبارزه با تروریزم و تاکید بر حق مشروع مقاومت در برابر اشغالگری و تجاوز خارجی، وضعیت سودان، محکوم کردن همه تحریم‌ها علیه کشورهای اسلامی، تاکید بر حقوق کشور‌ها و ملت‌ها برای دستیابی به تکنولوژی‌های جدید و به کارگیری آن در اهداف صلح آمیز بود.

سخنگوی نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی اضافه کرد: از دیگر قطعنامه‌های آن می‌توان به قراردادن منطقه خاورمیانه به عنوان منطقه خالی از سلاح‌های هسته‌ای، وضعیت آفریقای مرکزی و بررسی وضعیت سومالی نام برد.

وی گفت: قطعنامه‌های نوشته شده باید در کنفرانس روسا به تایید نهایی برسد تا جنبه اجرایی پیدا کند.

جلالی خاطرنشان کرد: امروز بعدازظهر نیز کمیته‌های چهارگانه فرهنگی، اقتصادی، حقوق بشر و زنان و سیاست خارجی به بررسی دستور جلسات خواهند پرداخت.

وی افزود: در روز برگزاری اجلاس روسای مجالس کشورهای اسلامی ریاست جمهوری، رییس مجلس شورای اسلامی و برخی شخصیت‌های بین المللی سخنرانی خواهند کرد و سپس وارد دستور کار خواهیم شد و در ‌‌نهایت مصوبات در اختیار هیات‌ها قرار خواهد گرفت تا به تصویب مجمع عمومی برسد.

کد N124560

وبگردی