آفتاب
رییس‌مجلس در نشست خبری: /۱/

توجه مجلس به بودجه معطوف به رونق بخش تولید بوده است

توجه مجلس به بودجه معطوف به رونق بخش تولید بوده است

ایراد شورای نگهبان به تبصره هدفمندی این بود كه مجلس حق الزام دولت برای اراده لایحه را ندارد همچنین اصل طرح ابهام دارد/ باید از ظرفیت‌ بین المجالس برای بالا بردن سطح همکاری‌های کشورهای عضو استفاده کرد.

رییس‌مجلس شورای اسلامی توجه مجلس در بودجه معطوف به رونق بخش تولید بوده است؛ فکر می‌کنم برای آینده کشور راهی جز تسهیل فضای کسب و کار و اقدامات عملی برای رونق بخشی تولید نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی در سخنان ابتدایی خود در کنفرانس مطبوعاتی عصر امروز از حضور یکپارچه ملت در ۲۲ بهمن ماه سپاسگزاری کرد و گفت: این حضور حاوی پیام مهمی برای داخل و خارج کشور بود، همبستگی داخل کشور را به شدت عمیق کرد و بر ظرفیت کشور برای حل و فصل مسائل افزود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در خصوص کنفرانس ا‌تحادیه بین المجالس اسلامی اظهار داشت: این اجلاس بزرگ‌ترین اتحادیه‌ای است که در میان کشورهای اسلامی بعد از بین المجالس جهانی نقش افرین است. مجمع عمومی کنفرانس روز سه شبنه آغاز می‌شود و تا روز بعد ادامه دارد.

وی ادامه داد: امیدواریم این اجلاس که با حضور جمعی از روسای کشورهای اسلامی برگزار می‌شود به چالشهای جهان اسلام از جمله مسئله فلسطین، افراطی‌گری در کشورهای اسلامی و مشکلات موجود در راه ایجاد دموکراسی این کشور‌ها توجه کرده و بسترهای مناسب برای استفاده بهینه از ظرفیت کشورهای عضو در آبادانی سرزمین‌ها ایجاد گردد.

وی اظهار امیداوری کرد؛ با همت کشورهای عضو نتایج ملموسی از این اجلاس به ویژه در حوزه فن آوری حاصل گردد.

وی گفت: باید از این ظرفیت‌ها برای بالا بردن سطح همکاری‌های کشورهای عضو استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به بحث تصویت لایحه بود‌جه در مجلس اشاره کرد و افزود: خوشبختانه دولت امسال بودجه را سر موعد مقرر به مجلس ارائه کرد و این کمک کرد که هنوز یک ماه و اندی مانده به پایان سال کار بودجه تمام شود.

وی ادامه داد: شورای نگهبان ایراداتی به بودجه وارد کرده که فردا در کمیسیون تلفیق بحث می‌شود و پس فردا در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود، پس از آن دولت یک ماه فرصت دارد تا آئین نامه چارچوبی فعالیت کنند.

لاریجانی تصریح کرد: فایده سر موقع کار کردن در همین ابتدای کار دولت آشکار شده است.

رئیس مجلس به افزایش سه درصدی بودجه عمومی از ۸۰۳ میلیارد به ۸۳۳ میلیارد تومان اشاره کرد و ادامه داد: مجلس تلاش کرد در زمینه رونق تولید و تسهیل فضای کسب و کار گامهای روشنی بردارند۰ ما در شرایط رکود و تورم هستیم در زمینه رونق بخشی بر اساس بند «ج» تبصره ۲، مجلس پرداخت بدهی‌های دولت به بخشهای خصوصی و دولتی را تسهیل کرد. می‌دانیم که بخش خصوصی ظرفیت این همه طلبکار شدن از دولت را ندارد.

وی در ادامه به اجازه سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در حد دو میلیارد دلار اشاره کرد و گفت: این امر برای ضمانت‌ها و تامین نقدینگی برای پیش پرداخت است تا شر کتهایی که موفق به صدور کالا می‌شوند در بانکهای کشورهای هدف تا سقف دو میلیارد دلار اجازه سپرده گذاری داشته باشد.

لاریجانی مشکل دیگر کشور را وجود طرحهای نیمه تمام دانست و ادامه داد: یکی از مشکلات این بود که آنهایی که از حساب ذخیره ارزی استفاده کرده بودند، صندوق توسعه ملی به آن‌ها وام نمی‌داد. مجلس اجازه داد اگر عوامل غیر ارادی در این امر دخیل بوده باشد آنان بتوانند از صندوق توسعه ملی وام دریافت کنند.

وی همچنین به بخشودگی مالیاتی کشاورزانی که دچار خشکسالی شده‌اند، صدور اجازه به دولت برای استفاده از سازمان گسترش صنایع نوسازی ایران جهت تکمیل طرحهای صنعتی مشکل دار اشاره کرد و گفت: همچنین در بودجه برای کلیه بانک‌ها ابهامی ایجاد شده بود که برای گشایش ال سی بیش از ۳۰ درصد نقدینگی نگیرد‌. همچنین به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد ۲۰ درصد از منابع خود را در بانکهای دولتی سپرده گذاری کند بیش از این تنها حق سپرده گذاری در بانکهای خارجی وجود داشت. همچنین اوراق مشارکت بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان برای طرحهای مهم گرفته شد که دولت باید در نرخ آن تو جه لازم را داشته باشد تا قدرت جذب ایجاد شود.

لاریجانی به بودجه سه هزار میلیارد تومانی برای بهداشت و درمان و بیمه سلامت به ویژه بیمه روستائیان اشاره کرد ‌و‌گفت: ۷۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای تقویت بنیه‌ای کشور، ۳۰ میلیارد تومان برای گرمایش مدارس، ۱۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستا‌ها، ۵۰۰ میلیارد تومان برای گاز‌رسانی به استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان و ۱۰۰ میلیارد تومان برای سرمایه گذاری در حوزه نفت گاز و اختصاص یافته است.

وی درخصوص بحث هدفمندکردن یارانه‌ها افزود: در این خصوص دولت پس از ارائه لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس ارائه کرد که در کمیسیون تلفیق و بعد در صحن علنی مجلس بررسی شد.

وی ادامه داد: روح آن این بود که فعلاً با همین مصوبه سال ۹۲ در اسفند ماه اجرا شود و برای سال آینده دولت ملزم شود لایحه‌ای ارائه کند و یازده هزار میلیارد تومان در این زمینه در سه ماه اول در نظر گرفته شد. که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ایراد شورا مبنی بر این بود که مجلس حق الزام دولت برای اراده لایحه را ندارد همچنین اصل طرح ابهام دارد.

لاریجانی در پایان بخش اول سخنان خود در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: توجه مجلس در بودجه معطوف به رونق بخش تولید بوده است؛ فکر می‌کنم برای آینده کشور راهی جز تسهیل فضای کسب و کار و اقدامات عملی برای رونق بخشی تولید نداریم، این رویکرد دولت را درست می‌دا نم و امیدوارم با همین روحیه بودجه را اجرا کند تا کشور از فضای رکود خارج شود.

کد N124555

وبگردی