آفتاب

لاریجانی/1/: همبستگی داخلی بعد از 22 بهمن به شدت عمیق شد

لاریجانی/1/: همبستگی داخلی بعد از 22 بهمن به شدت عمیق شد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: پیام عمومی ملت در راهپیمایی 22 بهمن سال جاری به داخلی‌ها و خارجی‌ها معنادار بود به نحوی که همبستگی داخلی پس از این راهپیمایی به شدت عمیق شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی در نشست مطبوعاتی خود با رسانه‌ها با بیان اینکه 22 بهمن ظرفیت کشور برای حل و فصل امور را داراست، گفت: همبستگی داخلی بین جریان‌های مختلف سیاسی در 22 بهمن خود را به نمایش گذاشت.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشکیل کنفرانس بین‌المجالس در تهران، گفت: همان‌طور که می‌دانید ایران موسس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی است. در بین مجالس اتحادیه بین‌المجالس آسیایی بزرگترین اتحادیه است که در حوزه کشورهای اسلامی نقش‌آفرین است.

لاریجانی افزود: کار کنفرانس بین‌المجالس از روز جمعه آغاز شده است و روز سه‌شنبه مجمع عمومی آن افتتاح می‌شود و روز چهارشنبه نیز این اجلاس پایان می‌یابد. امیدوارم این اجلاس که با حضور جمع زیادی از روسای مجالس اسلامی در تهران آغاز می‌شود به چالش‌های جهان اسلام به ویژه فلسطین، افراطی‌گری در کشورهای اسلامی، مشکلات در راه دموکراسی در این کشورها و ایجاد بسترهای مناسب برای استفاده بهینه از ظرفیت کشورهای عضو و پیشرفت و آبادانی منجر شود.

وی ابراز امیدواری کرد که کنفرانس بین‌المجالس آسیایی نتایج ملموسی برای ملل اسلامی داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی توسعه همکاری‌های فنی و علمی را از مهم‌ترین اهداف اجلاس کنفرانس بین‌المجالس برشمرد و تاکید کرد: کشورهای عضو از قابلیت‌های خوبی در حوزه‌های فنی و علمی برخوردارند که این ظرفیت‌ها باید ارتقا یابد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ویژگی‌های لایحه بودجه سال 1393، گفت: مجلس وقت خوبی را برای بررسی لایحه بودجه سال آینده که سر وقت توسط دولت به مجلس ارسال شد. در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس اختصاص داد و کار آن را تمام کرد.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: ایرادات شورای نگهبان در جلسه فردا در کمیسیون تلفیق رسیدگی خواهد شد و در روز دوشنبه نیز بررسی‌های نهایی بر روی لایحه بودجه انجام و پرونده لایحه بودجه سال 93 در مجلس بسته می‌شود و دولت یک ماه فرصت خواهد داشت تا پایان سال جاری آیین‌نامه‌های لایحه بودجه 93 را تدوین کند.

لایحه بودجه سال آینده در مجلس سه درصد تغییر کرد

وی با اشاره به تغییرات لایحه بودجه در مجلس، گفت: لایحه بودجه سال آینده در مجلس سه درصد تغییر کرد. بودجه کل کشور که توسط دولت 806 هزار میلیارد تومان به مجلس پیشنهاد شده بود به 833 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین بودجه شرکت‌های دولتی دو درصد و بودجه عمومی کشور نیز شش درصد رشد کرد.

لاریجانی تدوین و نوشتن سند بودجه را علاوه بر تنظیم امور مالی، مشتمل بر هدف‌گیری‌های مشخص دانست و افزود: مجلس در زمینه رونق تولید و تسهیل فضای کسب و کار گامی خوبی برداشت. همان‌طور که می‌دانید تغییر شرایط رکودی کار ساده‌ای نیست و اساسا کلید بهبود شرایط اقتصاد کشور، رونق تولید است.

رییس مجلس شورای اسلامی سپس به نقاط مثبت لایحه بودجه در حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی به ویژه بخش تولید پرداخت و افزود: بند «ج» تبصره دو لایحه بودجه 93 پرداخت بدهی‌های دولت به پیمانکاران را حل و فصل کرد. بخش خصوصی ظرفیت این مقدار مطالبه را ندارد به ویژه در حوزه نیرو.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: اجازه استفاده از 35 میلیارد دلار فاینانس در کنار اجازه مجلس برای استفاده از فاینانس جذب نشده سال‌های گذشته و اختصاص این منابع به بخش خصوصی و تعاونی تحول چشمگیری را در حوزه تولید ایجاد خواهد کرد.

لاریجانی اجازه سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در حد دو میلیارد دلار برای تامین نقدینگی پیمانکاران برنده شده در مناقصات خارجی و صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی را از دیگر مزایای لایحه بودجه سال 93 برشمرد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: صندوق توسعه ملی به افرادی که قبلا از حساب ذخیره ارزی تسهیلات دریافت کرده بودند مبلغی اختصاص نمی‌داد ولی لایحه بودجه سال 93 با تشخیص این مطلب که شرایط اقتصادی مانع از بازپرداخت مطالبات حساب ذخیره ارزی شده است، اجازه پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه ملی را صادر کرد. همچنین دیرکرد تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی نیز در قالب لایحه بودجه بخشیده شد.

وی تصریح کرد: به دولت اجازه داده شد تا طرح‌های تولیدی و صنعتی دچار مشکل را توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تکمیل کند.

لاریجانی با بیان اینکه گشایش اسناد اعتباری (LC) باید بر اساس 30 درصد سپرده‌گذاری انجام می‌گرفت ولی این دستور دولت تاکنون توسط بانک‌ها اجرا نشده بود، خاطرنشان کرد: با وجودی که دولت این مساله را به بانک‌ها ابلاغ کرده بود ولی بانک‌ها از آن طفره می‌رفتند ولی در لایحه بودجه کلیه بانک‌ها را ملزم کردیم تا با 30 درصد اعتبار، اسناد اعتباری برای بنگاه‌های اقتصادی صادر کنند.

وی از مجوز مجلس به دولت برای سرمایه‌گذاری 20 درصد از منابع صندوق توسعه ملی در بانک‌های خصوصی و دولتی در کنار سرمایه‌گذاری در بانک‌های خارجی خبر داد و تاکید کرد: این مساله موجب رفع کمبود نقدینگی بانک‌ها می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی از اختصاص 3/5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بانک‌های تخصصی برای پرداخت تسهیلات به سرمایه‌گذاران با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در قالب لایحه بودجه خبر داد.

لاریجانی همچنین از اختصاص 20 درصد از منابع ریالی صندوق توسعه ملی به بخش‌های صنعت و کشاورزی و تمدید استفاده از منابع ریالی صندوق توسعه ملی در بودجه‌های 1391 و 1392 خبر داد.

وی از اجازه دولت برای چاپ 20 هزار میلیاد تومان اوراق مشارکت در سال 1393 سخن گفت و متذکر شد: برای تحقق این مبلغ بهتر است نرخ اوراق مشارکت به گونه‌ای تنظیم شود که این اوراق در بازار به فروش برسد.

رییس مجلس شورای اسلامی از اختصاص سه هزار میلیارد تومان به بیمه روستاییان سخن گفت و افزود: بر اساس مصوبه مجلس، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی مسئول تقسیم بودجه سه هزار میلیارد تومانی بیمه سلامت بین وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت بود که با ایراد شورای نگهبان این موضوع را باید اصلاح کنیم.

لاریجانی از اختصاص هفت هزار و 500 میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی، 300 میلیارد تومان برای تامین سرمایش و گرمایش مدارس، 100 میلیارد برای بهسازی روستاها، 500 میلیارد تومان برای گازرسانی به استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان و 300 میلیارد تومان برای سیگنال‌رسانی مخابرات به روستاها خبر داد.

وی با اشاره به اصلاح تبصره 21 مجلس، گفت: دولت لایحه پیشنهادی خود را در خصوص هدفمندسازی یارانه‌ها به مجلس تقدیم کرد و مجلس آن را با تعدیلاتی تصویب کرد ولی در خلال بررسی‌ها به پیشنهاد یک نماینده، مجلس با تداوم شیوه فعلی به مدت سه ماه موافقت کرد ولی شورای نگهبان با این مصوبه مجلس مخالفت کرد. ایراد اول شورای نگهبان این بود که مجلس نمی‌تواند دولت را ملزم به ارائه لایحه بودجه کند و دیگر آنکه پیشنهاد مشخصی در قالب این مصوبه مجلس به تصویب نرسیده بود.

رییس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: رویکرد مجلس در قالب بررسی لایحه بودجه، رونق‌بخشی به تولید بود و تا جایی که مجال داشت در این باره تصمیم‌گیری کرد.

ادامه دارد

کد N124491

وبگردی