آفتاب

لاریجانی/5/:وقت مباحثه در مورد پروتکل الحاقی الان نیست

لاریجانی/5/:وقت مباحثه در مورد پروتکل الحاقی الان نیست

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه رسالت مبنی بر اینکه چرا در بودجه سنواتی ردیفی به نام ردیف درآمدی انفال وجود ندارد، گفت: پول نفت و گاز همان انفال است و مقدار زیادی از منابع جمهوری اسلامی متکی به نفت و گاز است که انفال محسوب می‌شوند البته این عنوان مهم نیست بلکه مهم این است که بدانیم از این ظرفیت برای اداره کشور استفاده می‌شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار نسیم درباره اظهارات غربی‌ها بعد از توافقنامه ژنو یادآور شد: حرف‌هایی که آنها می‌زنند هم گاهی برای‌شان مصرف داخلی دارد و هم می‌تواند به آنها پاسخ داده شود و من فکر نمی‌کنم کسی در داخل نظرش این باشد که به این حرف‌ها پاسخی داده نشود اما گاهی سطح این حرف‌ها اینقدر پایین و بی‌حساب و کتاب است که لازم نیست به آنها پاسخی داده شود.

وی اضافه کرد: مهم این است که منافع ملی کشور را در بهترین شرایط جلو ببریم. برخی جریانات در آمریکا و منطقه بدشان نمی‌آید که مذاکرات قطع شود یا مساله هسته‌ای ایران در زمینه سیاسی منقطع شود بنابراین ما ضمن دفاع از منافع ملی، باید مراقب شیطنت‌ها هم باشیم.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بنابراین در جایی که لازم باشد باید به اظهارات غربی‌ها پاسخ داده شود که وزارت خارجه و سخنگوی این وزارتخانه گاهی پاسخ می‌دهند. در مجلس هم گاهی نمایندگان به صورت انفرادی یا در شکل بیانیه پاسخ‌هایی می‌دهند بنابراین این اظهارات بی‌پاسخ نمی‌ماند.

وی در خصوص موضع مجلس در قبال پروتکل الحاقی نیز خاطرنشان کرد:‌ در مورد پروتکل الحاقی لازم نیست جلوتر از شرایط حرکت کنیم. هنوز وقت زیادی هست و باید ببینیم آنها در مسیر کار چطور عمل می‌کنند. وقت مباحثه در مورد پروتکل الحاقی الان نیست.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره تغییر لحن آمریکایی‌ها بعد از توافقنامه ژنو نیز اظهار کرد: آنها حق دخالت در امور داخلی ما را ندارند. در مورد مساله موشکی هم قبلا مطالبی گفته بودند و به آنها پاسخ داده شده بود. وقتی آنها می‌گویند که گزینه‌هایشان همیشه روی میز است باید توجه داشته باشند که بازتابش این است که ایران همیشه مراقب باشد به کشور لطمه‌ای وارد نشود، آنها حرف بی‌حساب زیاد می‌زنند. دلیلی ندارد وقت‌مان را صرف پاسخ به این حرف‌ها کنیم. مهم این است که همبستگی داخلی کشور برای دفاع از منافع ملی کشور حفظ شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرس‌تی‌وی در مورد مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: پرونده مذاکرات هسته‌ای همیشه در اختیار شورای عالی امنیت ملی بوده و آنها مسئول پیگیری موضوع هستند بنابراین آنها باید کار را دنبال کنند اما مجلس هم قطعا موضوع را رصد و پیگیری می‌کند و دستورهای مختلفی در این ارتباط وجود دارد. همچنان‌ که در گذشته هم رییس کمیسیون امنیت ملی در جلسات مربوط به بررسی این موضوع حضور داشتند اکنون هم آقای بروجردی در این جلسات حضور دارند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار باشگاه خبرنگاران در مورد دیپلماسی پارلمانی نیز تاکید کرد: دیپلماسی پارلمانی از قبل وجود داشته و حتی در شرایطی که گاهی گرفتاری‌هایی در دیپلماسی رسمی بود، رفتارهای دیپلماتیک پارلمانی و رفت و آمدهایی وجود داشت. دیپلماسی پارلمانی نقش مکمل برای دیپلماسی رسمی دارد و موازی آن نیست، بلکه ظرفیت جدیدی است که می‌توان از آن استفاده کرد مثل دیپلماسی عمومی که نمی‌توان آن را برای دیپلماسی رسمی مضر دانست.

ادامه دارد

کد N124487

وبگردی