آفتاب
در همایش مشترک ˈعلما و مشایخˈ پاکستان /

علمای مذهبی پاکستان خواستار اجرای آتش بس میان دولت و شبه نظامیان طالبان شدند

علمای مذهبی پاکستان خواستار اجرای آتش بس میان دولت و شبه نظامیان طالبان شدند

اسلام آباد - ایرنا - علما و رهبران ارشد احزاب مذهبی پاکستان روز شنبه در همایشی مشترک اعلام کردند: دولت اسلام آباد و شبه نظامیان گروه تحریک طالبان باید برای موفقیت از سرگیری گفت وگوهای صلح؛ هر چه زودتر بصورت دوجانبه اعلام آتش بس کنند.

به گزارش ایرنا، همایش مشترک ˈعلما و مشایخˈ به ریاست ˈمولانا سمیع الحقˈ سرپرست کمیته نمایندگان طالبان در مذاکرات صلح با دولت پاکستان امروز در شهر ˈلاهورˈ مرکز ایالت پنجاب در شرق این کشور برگزار و بیش از 50 نفر از علمای ارشد مذهبی بر استفاده از گفت وگوها بعنوان تنها راه پایان دادن به مشکلات در پاکستان ؛تاکید کردند.

مولانا سمیع الحق با قرائت متن قطعنامه صادره در پایان این همایش گفت؛ ما از دولت پاکستان و شبه نظامیان می خواهیم تا ضمن جلوگیری از هرگونه واکنش منفی که باعث متوقف شدن پیشبرد روند مذاکره های صلح می شود؛ برای دستیابی هر چه زودتر به صلح اعلام آتش بس کنند.

در این اعلامیه مشترک آمده؛ علمای پاکستانی؛ دولت اسلام آباد و شبه نظامیان را به اعلام آتش بس دوجانبه توصیه کرده و از عناصر طالبان می خواهند تا به جای استفاده از سلاح؛ در مسیر برقراری صلح گام بردارند.

علمای مذهبی پاکستان با اعلام حمایت از گفت وگوهای صلح میان دولت اسلام آباد و طالبان و اطمینان از مثبت بودن نتایج این مذاکره ها؛ عملیات نظامی علیه شبه نظامیان درمناطق قبایلی را باعث تخریب فضای ایجاد شده بمنظور پیشبرد روند گفت وگوهای صلح دانسته و این اقدام را خطری برای امنیت ملی ارزیابی کردند.

شرکت کنندگان در همایش مشترک علما و مشایخ در شهر لاهور پاکستان ضمن تاکید بر کناره گیری دولت این کشور از ائتلاف با غرب در جنگ به اصطلاح علیه تروریسم گفتند: عناصر خارجی در داخل و خارج از پاکستان خواستار تحت تاثیر قرار دادن مذاکره های صلح هستند اما دولت پاکستان باید تمام این توطئه ها را برطرف کند.

منابع خبری پاکستان امروز شنبه از احتمال اعلان آتش بس از سوی گروه غیرقانونی تحریک طالبان بمنظور پیشبرد روند گفت وگوهای صلح میان شبه نظامیان و دولت اسلام آباد ؛ خبر دادند.

براساس این گزارش؛ شورای سیاسی تحریک طالبان (موسوم به تی تی پی) در حال حاضر موضوع آتش بس را بررسی و به نظر می رسد سرکرده های این گروه واکنش مثبتی به این اقدام نشان دهند.

شبکه خبری ˈدنیا نیوزˈ گزارش داد: طالبان پاکستان بزودی اعلام آتش بس کرده و در اقدامی بعنوان نشان دادن حسن نیت خود قرار است نایب رییس دانشکده اسلامی دانشگاه شهر پیشاور که توسط این گروه ربوده شده بود را آزاد کنند.

ˈمحمد اجمل خانˈ نایب رییس ˈدانشکده اسلامیˈ دانشگاه شهر پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان؛ 16 شهریور 1389 بدست عناصر طالبان به همراه راننده وی در منطقه پروفسور کالونی این شهر ربوده شد.

راننده اجمل خان دو سال پس از این حادثه بدست تحریک طالبان پاکستان آزاد شد.

آساق ** 1095**1856
کد N124378

وبگردی