آفتاب

رایزنی بارزانی و اردوغان پشت درهای بسته

رایزنی بارزانی و اردوغان پشت درهای بسته

آنکارا- ایرنا - ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه در استانبول با ˈنچیروان بارزانیˈ نخست وزیر اقلیم کردستان عراق پشت درهای بسته دیدار کرد.

به گزارش ایرنا، دو طرف پس از این دیدار در باره مذاکرات انجام شده ، با خبرنگاران سخن نگفتند.

ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز در این دیدار حضور داشت.

خبرگزاری نیمه دولتی آناتولی ترکیه پیشتر در خبری از اربیل با اشاره به دیدار نچیروان بارزانی با اردوغان اعلام کرده بود که در این دیدار دو طرف در باره مساله انتقال نفت و گاز شمال عراق از طریق ترکیه به بازارهای جهانی و اختلافات اقلیم کردستان عراق با دولت بغداد بحث و تبادل نظر به عمل خواهد آمد.

بر اساس این گزارش، بارزانی پس از دیدار با نخست وزیر ترکیه در بغداد با مقامات دولت مرکزی عراق دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

دولت بغداد پیشتر مخالفت خود را با توافق ترکیه و اقلیم کردستان عراق در مورد انتقال نفت و گاز شمال عراق به بازارهای جهانی اعلام کرده بود.

بر اساس تفاهمات صورت گرفته بین ترکیه و اقلیم کردستان عراق ، سالانه میلیاردها دلار نفت و گاز از شمال عراق و از طریق خاک ترکیه به بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

براین اساس، طبق توافقات صورت گرفته در مرحله نخست صادرات گاز از طریق ترکیه انجام خواهد شد و نخستین محموله گاز صادراتی اقلیم کردستان عراق در سال 2016 به اروپا صادر خواهد شد.

میزان صادرات گاز اقلیم کردستان عراق از طریق ترکیه به سالانه 20 میلیارد متر مکعب افزایش خواهد یافت و این صادرات از طریق دو خط لوله که احداث خواهد شد ، صورت خواهد گرفت.

این توافق در حالی بین ترکیه و اقلیم کردستان عراق صورت گرفته که دولت مرکزی بغداد بارها با همکاری های دولت آنکارا با شمال عراق در بخش انرژی مخالفت کرده است.

خاورم ** 2012 *230 **1010
کد N124377

وبگردی