آفتاب

تحلیلگر غربی: آمریکا به خاطر ایران در سوریه حضور ندارد

تحلیلگر غربی: آمریکا به خاطر ایران در سوریه حضور ندارد

تهران- ایرنا- یک نشریه قطری در تفسیری به قلم ˈآرون دیوید میلرˈ تحلیلگر غربی نوشت: ایران، بی تردید یکی از عوامل اصلی رویکرد محتاطانه رئیس جمهوری آمریکا در جنگ داخلی سوریه است.

روزنامه انگلیسی زبان ˈپنینسولای (شبه جزیره) قطرˈ در بخشهایی این مقاله به قلم میلر محقق مرکز ˈوودرو ویلسونˈ که در دولت های جمهوریخواه و دمکرات آمریکا خدمت کرده، افزود: دلایل بسیاری وجود دارد که ˈباراک اوباماˈ رئیس جمهوری آمریکا تمایلی به مداخله در سوریه ندارد.

منظور من از این مداخله کمک انسان دوستانه یا شرکت در مذاکرات ژنو درباره سوریه نیست بلکه نقش نظامی آمریکا از طریق حمایت از اپوزیسیون سوریه با استفاده از تجهیزات نظامی پیچیده یا اعزام مستقیم نیروهای نظامی آمریکا یا هر دو است.

شکی نیست که سیاست اوباما در مداخله نکردن در سوریه اگر با هدف فشار بر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای ترک قدرت یا پایان دادن به جنگ داخلی سوریه باشد، نمی تواند موثر واقع شود.

سخنان جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره محدودیت های چنین سیاستی و ادامه تهدیدهای انسانی در سوریه، شکست تلاش ها در مذاکرات ژنو و عقب نشینی دمشق از تعهداتش در قبال انهدام تسلیحات شیمیایی تنها بخشی از دلایل اثبات این امر است که آمریکا با انفعال خود هیچ چیزی را تغییر نخواهد داد.

به نظر نمی رسد در آینده نزدیک شاهد تغییری واقعی در راهبرد آمریکا در قبال سوریه باشیم. اوباما به تازگی در مصاحبه با دیوید رمنیک سردبیر روزنامه نیویورکر تاکید کرد که قصد ندارد در جنگ دیگری در خاورمیانه وارد شود.

اما احتیاط وی در مداخله در سوریه به دلیل دیگری نیز هست که رئیس جمهوری آمریکا در این مصاحبه هرگز به آن اشاره نکرد.

صرف نظر از تهدیدهای ناشی از حملات القاعده به آمریکا، ایران تنها موضوع در سیاست خارجی آمریکاست که می تواند سالهای باقی مانده تا پایان دوران ریاست جمهوری اوباما را خراب کند.

اجتناب از رویارویی با ایران هدف اصلی رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه است. آمریکا برای همکاری با ایران درباره سوریه به مذاکره با ایرانی ها نیاز دارد و نمی تواند این کشور را از مشارکت در مسائل سوریه یا هر منطقه دیگری محروم کند.

در حقیقت، آخرین چیزی که آمریکا هم اکنون به دنبال آن است یا دست کم حال توانایی انجام آن را دارد، مداخله مستقیم نظامی در سوریه است که به جنگ نیابتی منجر خواهد شد.

مترجمام**9158**1479

مط
کد N124374

وبگردی