آفتاب

عفو بین‌الملل: اسپانیا حادثه مرگ مهاجران را بررسی کند

عفو بین‌الملل: اسپانیا حادثه مرگ مهاجران را بررسی کند

به دنبال کشته شدن حداقل 11 مهاجر در‌ آب‌های مرزی اسپانیا سازمان عفو بین‌الملل از مقامات این کشور خواست تا در مورد این حادثه و اتهام دخالت پلیس در آن تحقیقات لازم را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزارت کشور اسپانیا طی اطلاعیه‌ای تایید کرد که پلیس برای ممانعت از ورود مهاجرانی که در اوایل فوریه (ماه جاری میلادی) قصد داشتند از طریق آب‌های مرزی به این کشور وارد شوند به سمت آنها گلوله شلیک کرده که سبب شده دست کم 11 تن در دریا غرق شوند.

250 مهاجر از مراکش در روز ششم فوریه از طریق قایق قصد ورود به آب‌های اسپانیا را داشتند که پلیس مانع از دسترسی آن‌ها به خاک اسپانیا شد.

جزرکا تیگانی معاون سرپرست برنامه‌های اروپا و آسیای میانه در عفو بین‌الملل، گفت: کشته شدن مهاجران در این حادثه بسیار تاسف‌انگیز است، از این رو مقامات اسپانیایی باید در خصوص جزییات آن شفاف‌سازی کنند و عاملان آن را هرچه فوری محاکمه و مجازات کنند.

وزارت کشور اسپانیا در عصر روز حادثه طی بیانیه‌ای تاکید کرد که نگهبانان مرزی این کشور برای جلوگیری از ورود مهاجرانی که در حال شنا کردن به سمت یکی از سواحل اسپانیا بوده‌اند به آنها گلوله‌های پلاستیکی شلیک کرده که موجب شده حداقل 11 تن از آنها در دریا غرق شوند.

همچنین پلیس باقی مهاجران را که توانستند به خاک اسپانیا دسترسی پیدا کنند بدون گذارندن مراحل قانونی لازم به مراکش بازگرداند.

تیگانی در ادامه اظهار کرد: مهم نیست که گلوله‌های شلیک شده به مهاجران اصابت کرده است یا نه. در هر صورت مقامات اسپانیا موظفند اتهام دخالت نگهبانان در این حادثه را بررسی و در خصوص آن شفاف‌سازی کنند همچنین نتیجه بررسی‌ها باید در اختیار عموم مردم قرار بگیرد و عاملان باید مجازات شوند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل، وزارت کشور اسپانیا در بیانیه خود همچنین اعلام کرد که 23 مهاجر پس از رسیدن به مرزهای این کشور به مراکش مسترد شده‌اند که این کار خلاف استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر و قوانین اتحادیه اروپا در خصوص حق گرفتن پناهندگی است.

عفو بین‌الملل و دیگر سازمان‌های غیردولتی مدافع حقوق بشر پیش از این اسنادی را به ثبت رساندند که نشان می‌دهد که مقامات اسپانیایی بارها مهاجران و پناهندگان را که قصد ورود به این کشور داشتند به اجبار بازگردانده‌اند و با این کار حقوق این افراد را نقض می‌کنند.

انتهای پیام

کد N124264

وبگردی