آفتاب

آدم‌ربایان، پاکستانی مشهور مخالف حملات پهپادی را آزاد کردند

آدم‌ربایان، پاکستانی مشهور مخالف حملات پهپادی را آزاد کردند

یک پاکستانی که به سبب مخالفت صریح خود با حملات پهپادهای آمریکایی شهرت یافته و چند روز پیش در مقابل خانه‌اش ربوده شده بود، پس از آنکه تحت بازجویی و شکنجه قرار گرفت به خانه‌اش بازگشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ربوده شدن این پاکستانی در تاریخ پنجم فوریه جاری که "کریم‌خان" نام دارد، باعث خشم دیگر فعالان مخالف حملات پهپادهای آمریکایی در سراسر جهان شد.

کریم‌خان آخرین بار در ساعات اولیه صبح پنجم فوریه در مقابل خانه‌اش که 9 مایل تا اسلام‌آباد فاصله دارد، دیده شده بود.

بر اساس گزارش‌ها، گروهی متشکل از 15 الی 20 نفر که عده‌ای از آنها یونیفرم پلیس پاکستان را به تن داشته‌اند مسئول ربودن کریم‌خان هستند.

ربودن کریم‌خان زمانی که همسر و فرزندانش در خانه بودند، رخ داد. این در حالی است که قرار بود چند روز پس از آن وی در مقابل قانونگذاران اروپایی در خصوص حمله یک پهپاد که باعث کشته شدن پدر، برادر و یک رهبر طالبان که از این دو نفر به عنوان سپر استفاده کرده بود به ایراد شهادت بپردازد.

کریم‌خان نخستین کسی است که هم دولت پاکستان و هم سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) را به طور همزمان به سبب مرگ نزدیکانش در حمله پهپاد آمریکایی هدف شکایت قرار داده بود.

شهزاد اکبر، وکیل کریم‌خان گفت که موکلش پس از آنکه از پا افتاده و ضرب و شتم شده بود به خانه‌اش بازگشت.

وی گفت که کریم‌خان را افرادی که یونیفرم پلیس به تن داشته و همچنین عده‌ای نیز که لباس غیرنظامی داشته‌اند شکنجه کرده‌اند.

این در حالی است که پلیس پاکستان پیش‌تر دست داشتن در ربودن کریم‌خان را رد کرده بود. با این وجود کریم‌خان کمتر از دو روز پس از آن که یک دادگاه پاکستان به مقامات دستور داد تا 20 فوریه او را آزاد کنند و یا دلیلی محکمه‌پسند برای بازداشت وی بدهند از زندان آزاد شد.

یک سازمان حقوق بشری به نام Reprieve که سفر کریم‌خان به چند پارلمان در اروپا را سازماندهی کرده بود روز جمعه در بیانیه‌ای به شرح جزییات شکنجه و ضرب و شتم توسط افرادی که وی را بازجویی کرده پرداخته و گفته است که در جریان این بازجویی از او پرسش‌هایی درباره اطلاعاتش در خصوص حملات پهپادهای آمریکایی و قربانیان آنها پرسیده شده است.

انتهای پیام

کد N124233

وبگردی