آفتاب

سکوت خبری و گمانه زنی ها در پی دیدار سرزده امیر قطر از ترکیه

سکوت خبری و گمانه زنی ها در پی دیدار سرزده امیر قطر از ترکیه

آنکارا- ایرنا - شیخ ˈ تمیم بن حمد آل ثانیˈ امیر قطر که به طور سر زده وارد آنکارا شده بود پس از دیدار با رییس جمهوری و نخست وزیر ترکیه در سکوت خبری حاکم بر رسانه های جمعی ترکیه به دوحه بازگشت.

به گزارش روز شنبه ایرنا، امیر قطر که روز جمعه برای دیدار با مقامات ترکیه وارد این کشور شد، با ˈ عبدالله گل ˈ رییس جمهوری ترکیه در آنکارا و ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه در استانبول و در پشت درهای بسته و به صورت غیر علنی دیدار و گفت و گو کرد و بلافاصله به دوحه بازگشت .

امیر قطر که به طور سرزده وارد آنکارا شده بود هنگام ورود به آنکارا مورد استقبال رسمی ˈعبدالله گلˈ رییس جمهوری ترکیه قرار گرفت.

اردوغان نیز بعد از ظهر دیروز در کاخ تاریخی ˈعادله سلطانˈ با امیر قطر و به صورت غیر علنی دیدار و گفت وگو کرد.

نهاد ریاست جمهوری ترکیه در اطلاعیه ای تنها به سفر امیر قطر به آنکارا اشاره کرد و توضیحی در خصوص محور گفت و گوها و علت سفر امیر قطر به ترکیه بیان نکرد.

منابع دیپلماتیک در آنکارا اعلام کردند که امیر قطر در دیدار با مقام های ترکیه در باره فرایند مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور، تحولات منطقه ای، رخدادهای سوریه، فلسطین و عراق گفت و گو کرد.

سفر امیر قطر به ترکیه و دیدار با رییس جمهوری و نخست وزیر این کشور با سکوت رسانه های جمعی ترکیه روبه رو بود و برخی از این رسانه ها تنها به اعلام خبر دیدار وی با مقامات ترکیه بسنده کردند.

قطر به همراه ترکیه و عربستان از آغاز بحران در سوریه از معارضان و تروریست های سوری حمایت کرده است و رسانه های ترکیه به دفعات از ارسال سلاح و مهمات توسط قطر از طریق ترکیه به معارضان سوری خبر دادند.

ناظران سیاسی دیدار ناگهانی امیر قطر از ترکیه را مرتبط به سیاست های آتی دو کشور درباره تحولات سوریه ارزیابی کردند.

این ناظران معتقدند که ممکن است قطر و ترکیه یک چرخش قابل توجه نسبت به مواضع قبلی خود در قبال سوریه در آینده ای نزدیک داشته باشند.

ناظران آگاه با اشاره به حضور ˈ تانر یلدیز ˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی و

ˈ حاکان فیدان ˈ رییس سازمان امنیت و اطلاعات در دیدار امیر قطر با نخست وزیر ترکیه، در گمانه زنی هایی اعلام کردند که بحث انرژی و نتایج مذاکرات مخالفان سوری با مقامات سوریه در نشست ژنو 2 از جمله موارد مطرح شده در این دیدار بوده است.

به گفته کارشناسان آگاه ، حضور یلدیز در دیدار امیر قطر با نخست وزیر ترکیه ، حاکی از تداوم گفت وگوهای آنکارا و دوحه در زمینه گسترش همکاری ها در بخش انرژی به ویژه واردات گاز ترکیه از قطر است.

این کارشناسان معتقدند که قطر و ترکیه در مورد تحولات سوریه و مصر و برخی از رخدادهای منطقه ای دیدگاه های همسویی دارند و حضور فیدان در مذاکرات اردوغان و شیخ تمیم نیز نمایانگر بحث و تبادل نظر در مورد مسایل سیاست خارجی به ویژه در باره تحولات سوریه و مصر بوده است .

خاورم ** 2012 * 230 *1446
کد N124089

وبگردی