آفتاب

اجلاس اتحادیه بین المجالس اسلامی، گامی در جهت اتحاد و همبستگی کشورهای مسلمان

اجلاس اتحادیه بین المجالس اسلامی، گامی در جهت اتحاد و همبستگی کشورهای مسلمان

تهران - ایرنا - برگزاری اجلاس اتحادیه بین المجالس اسلامی در تهران و به میزبانی مجلس شورای اسلامی را می توان گام مهمی برای تقویت دیپلماسی پارلمانی و همبستگی هر چه بیشتر روسای مجالس کشورهای اسلامی دانست.

نهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، از روز گذشته جمعه با سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در سطح کارشناسان و در تهران آغاز به کار کرد،اجلاس امسال این سازمان با شعار «مجلس اسلامی، همبستگی، پیشرفت، عدالت» و با حضور 47 کشور جهان، 15 سازمان و نهاد ناظر برگزار می شود.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه این اجلاس با بیان اینکه اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد اتحاد در بین کشورهای اسلامی ایفا کند، تصریح کرد: پارلمان ها نقش استراتژیکی در صحنه داخلی کشورها دارند؛ لذا این اتحادیه می تواند نقش بسیار بالقوه و مهمی را در مقابله با چالش هایی که دنیای اسلام با آن مواجه است ایفا کند.

در نخستین روز آغاز به کار این اجلاس، 15 عضو کمیته اجرایی این کنفرانس شامل 5 عضو از کشورهای آسیایی، 5 عضو از کشورهای عربی و 5 عضو از کشورهای آفریقایی دستور کار کنفرانس و دستور اجلاس روسای مجالس و کمیته های تخصصی این اتحادیه را تهیه و نهایی کردند.

همچنین کمیته مربوط به امور فلسطین در عصر روز گذشته تشکیل جلسه داد و بنا شد سه کشور عربستان، الجزایر و گینه کوناکری به کمیته مربوط به امور فلسطین اضافه شوند.

تشکیل کمیته حمایت از فلسطین در پارلمان های کشورهای اسلامی، گنجاندن صفحاتی درباره حمایت از فلسطین در کتب درسی مراکز آموزشی کشورهای اسلامی و تشکیل جلسه مشترک اعضای این کمیته با روسای مجالس کشورهای اسلامی در حاشیه کنفرانس مجالس کشورهای اسلامی که در روز سه شنبه و چهارشنبه تشکیل می شود، از دیگر مصوبات کمیته مربوط به امور فلسطین در جلسه عصر امروز این کمیته بود.

در ادامه تشکیل کمیته های تخصصی امروز شنبه دومین نشست کمیته ویژه امور سیاسی و روابط خارجی، دومین نشست کمیته ویژه امور اقتصادی و محیط زیست، دومین نشست کمیته ویژه امور حقوق بشر، زنان و خانواده و دومین نشست کمیته ویژه امور فرهنگی، حقوق و گفت و گوی تمدن ها در محل هتل آزادی تهران تشکیل می شود.

سومین کنفرانس زنان نماینده مجالس کشورهای اسلامی که از سه سال قبل تشکیل شده روز یکشنبه جلسات جداگانه ای خواهد داشت.

همچنین شانزدهمین نشست کمیته عمومی پی یو آی سی (PUIC) روز دوشنبه به ریاست رییس مجلس شورای اسلامی برگزار می شود،ضمن اینکه همان روز نشست مشورتی گروه های آفریقا، آسیا و عرب به صورت جداگانه انجام می گیرد.

در روز سه شنبه 29 بهمن ماه نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به صورت رسمی با حضور رییس جمهوری افتتاح می شود و دراین روز شخصیت های داخلی مرتبط با قانون گذاری، نمایندگان مجلس و هیات های شرکت کننده در جلسه افتتاحیه حضور خواهند داشت.

اختتامیه این کنفرانس نیز بعدازظهر روز چهارشنبه هفته جاری با حضور رییس مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.



**حضور هیات های پارلمانی کشورهای اسلامی در نماز جمعه تهران

حسین شیخ الاسلام مشاور امور بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی طی صحبتی درباره این اجلاس گفت: قرار است نمایشگاهی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه های توانمندی های علمی، فنی، تاکتیکی، هسته ای، دفاعی و فضایی در حاشیه نهمین اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی در معرض دید شرکت کنندگان این اجلاس قرار گیرد.

همچنین در روز گذشته اعضای هیات های پارلمانی کشورهای اسلامی حاضر در کنفرانس نهمین اجلاس اتحادیه بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی ،در مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه تهران در مصلی امام خمینی(ره) حضور یافتند.



**حضور 32 هیات پارلمانی در ایران/ ورود هیات ها ادامه دارد

بر این اساس تاکنون 30 هیات پارلمانی از کشورهای اردن، الجزایر، امارات، اندونزی، اوگاندا، بحرین، بورکینافاسو، ترکیه، چاد، ساحل عاج، سودان، سوریه، عراق، کویت، فلسطین، کامرون، مالزی، مراکش، موزامبیک، گینه بیسائو، نیجریه، آذربایجان، بنین، توگو، کومور، گابن، لیبی، سنگال، قبرس ترک و لبنان، عمان و نیجر به تهران آمده اند و ورود هیات های پارلمانی همچنان از فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) ادامه دارد.

بنا بر گفته کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بناست تا 47 کشور و 15 نهاد و سازمان ناظر در این اجلاس حضور داشته باشند.

وی افزود: بیش از 25 رییس مجلس کشورهای اسلامی در این اجلاس حضور خواهند یافت.

وی همچنین در خصوص نحوه میزبانی این اجلاس گفت: میزبانی اجلاس به صورت منطقه ای و هر سال در یک منطقه برگزار می شود که امسال نوبت قاره آفریقا و کشور بورکینافاسو بود که چند ماه قبل این کشور از برگزاری آن انصراف داد و عذرخواهی کرد.

جلالی اضافه کرد: به دنبال این موضوع،دبیرکل اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی طی نامه ای از ما درخواست کرد که این اجلاس در تهران برگزار شود.

وی همچین مهم ترین هدف از تشکیل این اجلاس را تقویت تماس، همکاری و مشارکت با دیگر سازمانهای پارلمانی، دولتی و غیر دولتی به منظور پیشبرد اهداف مشترک، تقویت روحیه هماهنگی میان ملل جهان به منظور احترام و دفاع از حقوق بشر و اصول بشر دوستانه و استقرار صلح بر اساس عدالت است.



** تاریخچه اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی

اولین گردهمایی نمایندگان مجالس کشورهای اسلامی بنا به دعوت گروه بین المجالس جمهوری اسلامی ایران با حضور نمایندگان 16 کشور اسلامی در خلال اجلاس 93 بین المجالس جهانی در مادرید تشکیل شد (مارس 1995) کشورهای شرکت کننده در این نشست بر ضرورت تشکیل بین المجالس اسلامی تاکید کرده و مقرر کردند که پیشنهادهای خود را در جلسه بعدی در خلال اجلاس 94 بین المجالس (اکتبر 1995) در بخارست ارائه کنند.

به این ترتیب دومین گردهمایی نمایندگان مجالس کشورهای اسلامی به ابتکار گروه بین المجالس جمهوری اسلامی ایران با حضور نمایندگان 12 کشور در اکتبر 1995 در بخارست تشکیل شد و به دنبال آن سومین گردهمایی نیز با تلاش گروه ایران، یک روز قبل از شروع اجلاس 95 بین المجالس (آوریل 1996) با حضور نمایندگان مجالس 10 کشور اسلامی و دبیرکل اتحادیه پارلمانی عربی در استانبول برگزار شد.

در ادامه تلاش ها گروه بین المجالس ایران دو نشست دیگر در حاشیه اجلاس 96 بین المجالس (پکن – سپتامبر 1996) برگزار کرد که در نشست دوم حاضران توافق کردند که در اولین جلسه کمیته برنامه ریزی اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی در آبان ماه 1375 در تهران شرکت کنند.

در نشست کمیته برنامه ریزی که با حضور نمایندگان مجالس ایران ، اندونزی، لیبی، سودان، سوریه، فلسطین ، پاکستان و بنگلادش در آّبان 1375 در تهران تشکیل شد، هسته اولیه تاسیس اتحادیه بین المجالس اسلامی شکل گرفت در این نشست پیش نویس اساسنامه اتحادیه که در آن از تهران به عنوان مقر اتحادیه نامبرده شده بود، به تصویب اعضا رسید و مقرر گردید اولین کنفرانس سران مجالس کشورهای اسلامی در تهران یا اسلام آباد برگزار شود.

پس از یک وقفه یک ساله به دلیل اعتراض مجالس برخی از کشورهای اسلامی مبنی بر ضرورت مشارکت فراگیر تمامی مجالس کشورهای اسلامی در این امر مهم، مجلس کویت پیشنهاد کرد نشستی با حضور تمامی مجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی برگزار شود که بر این اساس مجلس شورای اسلامی ایران نسبت به برگزاری نشستی تحت عنوان اجلاس فراگیر کمیته هماهنگی اتحادیه مجالس قانونگذاری و مشورتی کشورهای اسلامی اقدام کرد.

در این اجلاس دو روزه (23 و 24 آبان 1377) که با حضور نمایندگان مجالس 29 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی برگزار شد، پیشنویس اساسنامه اتحادیه به تصویب اعضای حاضر در اجلاس رسید و تصویب نهایی آن (کنفرانس تاسیسی با حضور تمامی مجالس کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی ، واگذار شد) به این ترتیب (کنفرانس تاسیسی اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی ) با حضور بیش از 200 نفر از نمایندگان و مشاوران مجالس 45 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی ، شامل 18 رئیس و 8 نائب رئیس مجلس و همچنین 5 کشور و سازمان بین المللی، به عنوان ناظر، از جمله دبیرکل اتحادیه جهانی بین المجالس، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل بین المجالس عربی در روزهای 25 لغایت 27 خرداد 1378 به ریاست علی اکبر ناطق نوری رئیس وقت مجلس شورای اسلامی برگزار شد .در این کنفرانس اساسنامه اتحادیه به تصویب رسید. که این اساسنامه 10 سال بعد در دومین کنفرانس فوق العاده اتحادیه در ابوظبی (دی 1389) مورد بررسی مجدد قرار گرفت و اصلاحاتی بر آن اعمال گردید.



** اجلاس های برگزار شده:

اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از بدو تاسیس تاکنون 7 نشست کمیته های تخصصی دائمی، 32 نشست کمیته اجرایی ، 17 نشست کمیته عمومی و 8 کنفرانس روسای مجالس برگزار نمودند.

نشست هشتم کمیته های تخصصی دائمی، نشست 33 کمیته اجرایی ، نشست 18 کمیته عمومی و کنفرانس نهم روسای مجالس در روزهای 25 لغایت 30 بهمن 92 در تهران برگزار می گردد.



**کنفرانس های برگزار شده:

1- کنفرانس تاسیس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (کنفرانس اول) – تهران جمهوری اسلامی ایران – خرداد 1378

2- کنفرانس دوم اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی – رباط ، پادشاهی مغرب مهر 1380

3- کنفرانس سوم اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی – داکار جمهوری سنگال – اسفند 1383

4- کنفرانس چهارم اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمنا همکاری اسلامی – استانبول ، جمهوری ترکیه فرودین 1385

5- کنفرانس پنجم اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمنا همکاری اسلامی ، قاهره، مصر – دی 1386

6- کنفرانس ششم اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی – کامپالا جمهوری اوگاندا- 2 /1388

7- کنفرانس هفتم اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی – پالمبانگ، جمهوری اندونزی – دی 1390

8- کنفرانس هشتم اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی – خارطوم ، جمهوری سودان دی 1390

همچنین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تاکنون دو کنفرانس فوق العاده برگزار کرده است:

اولین کنفرانس فوق العاده اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی – دمشق جمهوری عربی سوریه- تیر 1389

دومین کنفرانس فوق العاده اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی – ابوظبی، امارات متحده عربی دی1389

سیام**9121 ** 1418
کد N124046

وبگردی