آفتاب

اجلاس ژنو2 بی نتیجه ماند

اجلاس ژنو2 بی نتیجه ماند

تهران –ایرنا-با پایان یافتن پنجمین روز مذاکرات دولت سوریه با معارضان در ژنو، این مذاکرات هیچ پیشرفت ملموسی نداشت و دو طرف اعلام کردند که مذاکرات به بن رسیده است .

به گزارش ایرنا ، در حالی که هر یک از دو طرف، یکدیگر را به همکاری نکردن برای حل مشکلات موجود در این کشور متهم می کنند، این مذاکرات با وجود جلسات پیاپی هنوز نتیجه خاصی در بر نداشته است.

ˈفیصل مقداد ˈمعاون وزیر خارجه سوریه روز جمعه اعلام کرد که دور دوم مذاکرات ژنو2 با هیئت معارضان هیچ پیشرفتی نداشته است.

وی با ابراز تاسف از حاصل نشدن پیشرفت در این مذاکرات گفت : ما برای رسیدن به یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه به ژنو آمده ایم اما طرف مقابل طرح ها و برنامه های متفاوت و غیر واقعی دارد، این هیئت تنها می خواهد در مورد دولت انتقالی سخن بگوید در حالی که ما آماده بررسی کردن وگفت و گو در مورد هر موضوعی و از جمله توقف خشونت ها و مبارزه با تروریسم هستیم، طرف مقابل اعتقادی به وجود تروریسم و خودروهای بمب گذاری شده در سوریه ندارد اما ما بحث ها و مذاکرات خود را تا زمان رسیدن به توافقی در این خصوص ادامه می دهیم .

ˈبدر الجاموسˈ یکی از اعضای هیئت معارضان سوری نیز در خصوص این مذاکرات گفت : فضای کنفرانس ژنو2 مثبت نبود.

وی هشدار داد که در صورت بی نتیجه بودن دور دوم مذاکرات ، دور سوم مذاکرات برگزار نخواهد شد.

اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل برای حل بحران سوریه امروز در نشستی مشترک با هیأت های رسمی دولت سوریه و گروه موسوم به ائتلاف مخالفان سوری شرکت می کند.

اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به سوریه پیش از ظهر امروز در ژنو نشست مشترکی با هیأت نمایندگی دولت سوریه و ائتلاف مخالفان برگزار خواهد کرد.

ابراهیمی در کنفرانسی خبری که پس از این نشست برگزار خواهد شد نتایج دور دوم مذاکرات کنفرانس ژنو2 را تشریح خواهد کرد.

در حالی قرار است وی نتایج این مذاکرات را اعلام کند که مذاکرات دو طرف در پنجمین روز خود هیچ پیشرفتی نداشت و آنها اعلام کردند مذاکرات به بن بست رسیده است.

موسی عاصی خبرنگار شبکه المیادین در ژنو در گزارشی با اشاره به کنفرانس خبری طرف های مذاکره کننده در ژنو و ارائه خلاصه ای از مذاکرات ژنو2 اعلام کرد: مسئله مذاکرات و دور آینده آن منتظر رایزنی های ابراهیمی در سازمان ملل و شاید در شورای امنیت است.

ˈعبدالوهاب بدرخان ˈنویسنده و کارشناس سیاسی نیز در این خصوص گفت: جامعه بین المللی و کشورهای بزرگ هنوز معتقدند که مذاکرات ژنو باید ادامه پیدا کند و هیچ گزینه دیگری هم ندارند، در نتیجه ممکن است دور سوم مذاکرات ده روز دیگر آغاز شود.

رایزنی های روزها و شاید هفته های آینده مشخص خواهد کرد که آیا دور آینده مذاکرات هم بی نتیجه خواهد بود یا آن که شکافی در دیوار بحران ایجاد خواهد شد؟

خاورم **2041**1446
کد N123827

وبگردی